تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبستان سلمه به مدیریت سرکار خانم معصومه قدس خواه دریایی در بخش سمینار های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبستان سلمه

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینار های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبستان سلمه به مدیریت سرکار خانم معصومه قدس خواه دریایی در بخش سمینار های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می ‌نمایید.

سمینار ها

عنوان پژوهش خانم ها آیلی اکبر نژاد، زهرا راهپیمایی، ذولفا زارعی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهرناز صادقی ،  بررسی تاثیر رنگ جسم بر میزان جذب تابش حرارتی توسط آن جسم می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبستان سلمه، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

رنگ های روشن کمترین میزان جذب و رنگ های تیره بیشترین میزان جذب انرژی تابش را دارند.

روش کار: ابتدا با مقواهای رنگی و چراغ مطالعه و دماسنج میزان افزایش دما توسط رنگ ها ی مختلف اندازه گیری و میانگین گرفته شد و ....

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در مناطق سردسیر رنگ های قرمز و نارنجی می تواند بیشترین میزان جذب و باعث روحیه ی شاد افراد شود و در مناطق گرمسیر مثل سفید و زرد و صورتی می تواند مناسب باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم ها فرگل افتخاری، شیرین شهسواری، نازنین آتشگر با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهرناز صادقی با موضوع بررسی تاثیر عواطف انسانی بر رشد گیاه شلغم می باشد.

به گفته این پژوهشگران :

منظور از عواطف انسانی پخش موسیقی، نوازش کردن، بوسیدن و غیره ... می باشد.

آزمایش: ما دو گیاه کاشتیم و به یکی اهمیت دادیم و به دیگری بی اهمیتی کردیم و نتیجه به این صورت شد که به گیاهی که اهمیت داده شد آب و غذا را صرف بلند شدن و جلب توجه می کرد ولی گیاهی دیگر آب و غذا را صرف غذا سازی و تولید برگ می کرد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

گیاهان با توجه و اهمیت مواد غذایی را صرف بلند شدن و گیاهی که اهمیت داده نشده بود آب و مواد معدنی را صرف غذا سازی و تولید برگ کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم نیایش لرستانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهرناز صادقی با موضوع ساخت هواپیما می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبستان سلمه، سمینار

به گفته این پژوهشگر:

برای ساخت هواپیما وسایل مورد نیاز آرمیچر، فوم، باطری، پروانه ، چسب چوب و سمباده ی چوب لازم داریم.

اول باید فوم را به صورت هواپیمای واقعی در آوریم و آن قدر سمباده بزنیم تا بدنه گرد شود و بعد جلوی هواپیما را توسط برش 5 سانتی متری جای آرمیچر و باطری را درست کرده و برای بال هواپیما که به صورت ذوزنقه ای شکل دو تا در می آوریم (می سازیم) که یکی کوچک برای زیر هواپیما و بزرگه برای روی هواپیما از چرخ اسباب بازی برای هواپیما استفاده کردم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

هواپیما می تواند با همین وسایل ساده پرواز کند و هر چه دور موتور بیشتر باشد و ابعادش کوچک تر بهتر است.

پژوهش خانم ها یكتا رسول زاده، ملیكا باغبانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهرناز صادقی با موضوع بررسی میزان قند، رنگ و اسید نوشابه های گازدار می باشد.

به گفته این پژوهشگران :

آزمایش:

1- بررسی رنگ نوشابه های نارنجی ، سیاه و بی رنگ روی سه تخم مرغ آب پز شده بعد از گذشت یک ساعت

2- بررسی میزان قند موجود در صد میلی لیتر در نوشابه های بالا به وسیله ی جوشاندن آن ها

3- بررسی میزان اسیدی بودن نوشابه ی کوکاکولا

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

  • تخم مرغی که در نوشابه ی نارنجی رنگ قرار داشت بیشتر از همه رنگی شده بود و تخم مرغی که در نوشابه ی سیاه رنگ بود به رنگ قهوه ای ملایم در آمده بود و تخم مرغی که در نوشابه ی بی رنگ بود فقط مقداری جرم به خود گرفته بود و رنگی نشده بود.
  • میزان قند موجود در نوشابه ی دلستر کمتر از همه ی نوشابه ها بود
  • برای بررسی میزان اسید موجود در آن ها تخم مرغ های آب پز شده به مدت یک هفته دورن نوشابه تغییر در ظاهر پوست آن نشده بود ولی طبق فیلم مستندی که در آن تخم مرغ با پوست در نوشابه ی کوکاکولا به مدت یک سال پوستش کامل حل شده و این نشان گر اسیدی بودن آن است.

پژوهش خانم ها دیبا فرهادیان منفرد، پرناز مسعودی خواه، زهرا صفری پور کیوی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهرناز صادقی با موضوع اثبات بیضی شکل بودن مدار کره ی زمین می باشد.

به گفته این پژوهشگران :

دو نیروی گرانش (جاذبه) و گریز از مرکز زمین روی مدار خود ثابت نگه داشته است و این نیرو باعث شده است که زمین نه به اعماق فضا پرت شود و نه خورشید سقوط کند این مدار بیضی شکل به علت مایل بودن محور زمین است و ...

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

مدار بیضی شکل زمین به خاطر محور مایل باعث ایجاد فصول و در نتیجه ایجاد طبیعت می شود.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی