تبیان، دستیار زندگی
طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت جهان تا 40 سال دیگر به 3.9 میلیارد نفر خواهد رسید و البته در این بین جمعیت شهرنشینان با رشدی خیره‌کننده به 6.4 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور خودرو در چرخ!


طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت جهان تا 40 سال دیگر به 3.9 میلیارد نفر خواهد رسید و البته در این بین جمعیت شهرنشینان با رشدی خیره‌کننده به 6.4 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.


موتور خودرو در چرخ!

به این آمارها این را هم اضافه کنید که در کمتر از چهار دهه بعد، چهار برابر بیشتر از امروز خودرو در جاده ها و شهرهای سراسر سیاره زمین مشغول تردد خواهند بود و این یعنی ترافیک سنگین، آلودگی هوا و یک دنیا نیاز برای بنزین بیشتر.

همین انگیزه ای شده است برای خیلی از خودروسازان سطح جهانی تا را ه های جدیدی برای رویارویی با این روند وحشتناک ارائه کنند.

در این خصوص، چندی پیش کمپانی فورد با همکاری شریک تکنولوژیکی خود ـ شافلر ـ خودرو الکتریکی تحقیقاتی eWheelDrive را ـ که نوعی پلت فرم مخصوص آزمایش تکنولوژی جدیدی برای رسیدن به خودروهایی کوچک تر، چابک تر و کم آلاینده تر است ـ در لومل بلژیک معرفی کرد. طرحی که در آن موتور محرکه خودرو به چرخ ها منتقل شده است.

موتور خودرو در چرخ!

این طرح توسط شافلر که یک قطعه ساز و تامین کننده آلمانی در صنعت خودرو است، رهبری می شود و هدف از آن تحقیق در زمینه پتانسیل ساخت خودروهای کوچک تر و چابک تر مناسب شهرهای شلوغ امروز و بخصوص فرداست.

eWheelDrive در ظاهر خیلی مدرن به نظر نمی رسد و روی هاچ بک محبوب فورد یعنی فیستا بنا شده است و برخلاف خیلی از طرح های جدید با بالا زدن درپوش موتور آن چیز زیادی از ویژگی های فنی اش دستگیرتان نخواهد شد، چراکه در این قسمت چیزی جز باتری یافت نمی شود.

این طرح جدید نیروی مورد نیاز خود برای حرکت را از دو موتور الکتریکی که همراه با سیستم های ترمزگیری و خنک کننده در چرخ های عقب تعبیه شده است به دست می آورد.

خودرویی با چنین سیستم تامین و انتقال نیرو، چابکی بیشتری در مسیرهای دوار کوچک تر خواهد داشت. قابلیت کنترل چنین چرخ هایی بیشتر بوده و امکان قرارگیری باتری ها در فضاهای مختلف به معنی باز بودن دست طراحان آن در طراحی است

چنین مجموعه محرکه ای خیلی هم نوآورانه نیست؛ ویژگی جدید این طرح آن است که eWheelDrive قصد ندارد تا یک ماشین اسپرت تر یا صرفا سبزتر باشد. بلکه به آن به عنوان راهی برای توسعه تکنولوژی خودروها برای خیابان هایی که روز به روز شلوغ تر می شود، نگاه می شود.

این طرح، فضایی را در زیر درپوش موتور خالی می سازد که معمولا توسط موتور خودرو اشغال می شود؛ فرقی هم نمی کند این موتور از نوع درون سوز باشد یا الکتریکی یا ترکیبی از هر دو در نمونه های هیبریدی و با این کار امکان دستیابی به خودروهای کوچک و چابک تر مهیا شده است.

طبق ادعای طراحان این طرح، چنین چیدمانی به خودروسازان این امکان را می دهد خودروهایی چهارسرنشینه در اندازه های خودروهای دوسرنشینه امروزی بسازند یا این که ساخته هایشان امکان حرکت به پهلو داشته باشند تا در فضاهای کوچک تری پارک شوند.

موتور خودرو در چرخ!

پیتر گوتسمر، مدیر فنی کمپانی شافلر بر این عقیده است که چنین طرحی تفکر دوباره درباره خودروی شهری را بدون هیچ محدودیتی ممکن می سازد و می تواند یک عامل کلیدی در طرح های مفهومی جدید و پلتفرم های اتومبیل در آینده باشد.

اهداف این طرح شامل دگرگونی در نحوه تامین نیروی خودروها و توسعه استفاده از موتورهای الکتریکی در درون چرخ ها، بعلاوه مطالعه روی کنترل ویژگی های دینامیکی خودرو، ترمزگیری، پایداری و فاکتور لذت رانندگی است.

البته برای رسیدن به این اهداف باید روی چالش ها، موانع و مسائلی که به عنوان نمونه با به کارگیری چرخ های سنگین تر در چنین طرحی مطرح می شود، پاسخ مناسبی یافت. علاوه بر این، بهبود در ترمزها، کاهش صدا و لرزش، بهبود سیستم تعلیق و تضمین این که موتورها، گشتاور مناسبی تامین می کنند نیز از مسائل پیش روی تیم تحقیق و سازنده خواهد بود.

فرستادن موتورهای الکتریکی از زیر کاپوت خودرو به داخل چرخ ها مزایا و البته چالش های زیادی به همراه دارد. با خالی شدن فضای زیادی در جلوی خودرو، جایی که همیشه موتور و متعلقات آن قرار می گرفتند، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد.

موتور خودرو در چرخ!

در این صورت خودروسازان خواهند توانست ماشین هایی کوچک تر با کابین های بزرگ تر طراحی و تولید کنند.

علاوه بر این، خودرویی با چنین سیستم تامین و انتقال نیرو، چابکی بیشتری در مسیرهای دوار کوچک تر خواهد داشت. قابلیت کنترل چنین چرخ هایی بیشتر بوده و امکان قرارگیری باتری ها در فضاهای مختلف به معنی باز بودن دست طراحان آن در طراحی است.

در آینده نه چندان دور، حمل و نقل در شهرهای بزرگ با چالش هایی به مراتب بیشتر و اساسی تر از امروز روبه رو خواهد بود که ارائه راه حل برای هر یک به زمان، فکر و سرمایه نیازمند است.

طرح های تحقیقاتی مثل eWheelDrive تضمینی خواهد بود بر این که به جای آینده ای همراه با محدودیت های مختلف در این حوزه از حمل و نقل، آینده ای پر از انتخاب های متعدد داشته باشیم.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین