تبیان، دستیار زندگی
عدم تحمل لاکتوز بیش از آنچه که تصور می‌شود رایج شده است. اگر شما هم به طور مداوم دچار نفخ معده، دل درد و گرفتگی عضلات شکمی می‌شوید احتمال دارد نمی‌توانید لاکتوز یعنی همان قندی که به طور طبیعی در شیر وجود دارد را تحمل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این 9 ماده‌ی غذایی حاوی لاکتوز است


عدم تحمل لاکتوز بیش از آنچه که تصور می‌شود رایج شده است. اگر شما هم به طور مداوم دچار نفخ معده، دل درد و گرفتگی عضلات شکمی می‌شوید احتمال دارد نمی‌توانید لاکتوز یعنی همان قندی که به طور طبیعی در شیر وجود دارد را تحمل کنید.

لاکتوز

اگر شما هم به طور مداوم دچار نفخ معده، دل درد و گرفتگی عضلات شکمی می‌شوید احتمال دارد نمی‌توانید لاکتوز یعنی همان قندی که به طور طبیعی در شیر وجود دارد را تحمل کنید. البته از آنجایی که این مشکل فقط عدم تحمل است نه آلرژی، خیلی از مردم کمابیش با آن کنار می‌آیند. در این مطلب به چند ماده‌ی غذایی حاوی لاکتوز اشاره می‌کنیم. مطمئن باشید در مورد برخی از آن‌ها حتی فکرش را هم نمی‌کردید که لاکتوز داشته باشند. با ما همراه باشید.

شیر گاو

شیر گاو بزرگ‌ترین منبع لاکتوز است. یک فنجان 250 میلی لیتری حاوی 12 گرم از این قند می‌باشد. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند باید به دنبال شیرهای بدون لاکتوز باشند و یا این که از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا یا شیر بادام استفاده کنند.

شیر بز و شیر گوسفند

بر خلاف تصور برخی‌ها شیر بز و شیر گوسفند نیز به اندازه‌ی شیر گاو لاکتوز دارد. اگر نمی‌توانید و نمی‌خواهید شیر را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید می‌توانید از قرص‌های جویدنی حاوی آنزیم لاکتاز استفاده کنید.  افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی از این آنزیم ترشح کنند. برای همین این کپسول‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند لاکتوز را تحمل کنند.

ماست

در روند تخمیری که برای تهیه‌ی ماست صورت می‌گیرد، باکتری‌های موجود به هضم بهتر بخشی از لاکتوز موجود کمک می‌کنند. برای همین هم ماست حدود 50 درصد لاکتوز کمتری دارد. از این رو برخی از افرادی که  دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند می‌توانند ماست میل کنند. البته عکس‌العمل افراد متفاوت است و سطح عدم تحمل آن‌ها نیز با هم فرق دارد.

گاهی مشکل عدم تحمل لاکتوز زمانی بروز می‌کند که در برنامه‌ی غذایی‌تان چند

ماده‌ غذایی حاوی این قند داشته باشید. بهتر است در یک روز چند ماده‌ غذایی حاوی لاکتوز میل نکنید تا با مشکل مواجه نشوید. این روش بهتر از حذف مواد غذایی است

پنیر

هر چقدر که پنیر سفت‌تر باشد لاکتوز کمتری دارد. پنیرهایی مانند موزارلا، چدار، پارمسان و غیره راحت‌تر تحمل می‌شوند. توجه داشته باشید که گاهی مشکل عدم تحمل لاکتوز زمانی بروز می‌کند که در برنامه‌ی غذایی‌تان چند ماده‌ی غذایی حاوی این قند داشته باشید. بهتر است در یک روز چند ماده‌ی غذایی حاوی لاکتوز میل نکنید تا با مشکل مواجه نشوید. این روش بهتر از حذف مواد غذایی است.

کره

کره از مواد چرب شیر تهیه می‌شود. از آنجایی که لاکتوز قند شیر است در کره به میزان خیلی زیادی وجود ندارد. البته اگر حساسیت و عدم تحملتان خیلی شدید باشد بهتر است به جای کره از روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا استفاده کنید.

مارگارین

به نظر می‌رسد که مارگارین می‌تواند جایگزین مناسبی برای کره باشد. با این حال در ترکیبات این ماده‌ی غذایی نیز ترکیبات لبنی فراوری شده یا لاکتوسروم وجود دارد. می‌توانید با مصرف مارگارین میزان حساسیتتان به لاکتوز را بسنجید.

گوشت‌های فراوری شده

شاید کمی برایتان عجیب باشد که گوشت جزو مواد غذایی حاوی لاکتوز باشد.  اما باید بدانید که بیشتر گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، هات‌داگ و غیره حاوی محصولات لبنی هستند. برای همین امکان دارد اگر حساسیتتان خیلی شدید باشد با مصرف این مواد غذایی هم دچار مشکل هضم شوید.

سوپ آماده

نسکافه، سیب زمینی و سوپ‌های آماده

بدون شک خیلی راحت است که مثلاً نسکافه، سیب زمینی و سوپ را فوری آماده کنید. اما همین فوری آماده شدن به دلیل داشتن لاکتوز است.

این مواد غذایی آماده و فوری مانند نوشیدنی یا سوپ‌های آماده ای که با ریختن در آب گرم حل شده و آماده می‌شوند به دلیل داشتن لاکتوز به این سرعت آماده می‌شوند. از این گذشته لاکتوز این محصولات غذایی را خوش طعم می‌کند.

الکل

لاکتوز همراه همیشگی بیشتر نوشیدنی‌های الکلی است. مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها نه تنها حرام است و می‌تواند به ضرر سلامتیتان باشد بلکه اگر دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید مشکل برایتان ایجاد می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بستنی گیاهی بدون لاکتوز

چرا شیر مرا اذیت می کند؟

درمان افرادی که نمی توانند شیر بنوشند

آلرژی به لبنیات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.