تبیان، دستیار زندگی
رالی ایـرانی» جـدیدترین اثر تـولید شده در شبكه نمایش خانگی است كه قرار است یك نمایش سرگرم‌كننده از رقابت بازیگران چهره و سرشناس سینما و تلویزیون ایران باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این رالی، ایرانی است؟


«رالی ایـرانی» جـدیدترین اثر تـولید شده در شبكه نمایش خانگی است كه قرار است یك نمایش سرگرم‌كننده از رقابت بازیگران چهره و سرشناس سینما و تلویزیون ایران باشد. پس از تذكرات چند باره رهبر انقلاب درباره لزوم ترویج سبك زندگی اسلامی‌– ایرانی، تئوریزه‌كردن مبانی لازم برای تحقق چنین اتفاقی، جزو مسئولیت نخبگان و مسئولان كشور است.

رالی ایرانی

چه اینكه در نظر گرفتن منظرگاه فرهنگی در افق نگاه سیاست‌های كلی كشور و بالاخص دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این حوزه برای افرادی كه خودشان را در دایره دلسوزان نظام و كشور معرفی می‌كنند، امری غیر قابل تفسیر و توجیه است. خودزنی، دنیا طلبی، پز نخبگی و هوشمندی در انتخاب سوژه و چندین و چند مۆلفه دیگر نسبت به دست اندركاران این رالی به ذهنم هجوم آوردند تا دلیلی برای ساختن و تولید چنین مسابقه‌ای آن هم از جانب كسی كه خودش را یكی از مروجان گفتمان انقلاب اسلامی كشورمان می‌داند، بیاوریم. اما لازم است درباره چند و چون این مسابقه در ابتدا ابعاد و شیوه آن را تشریح كنیم.

مسابقه«رالی ایرانی» چیست؟

مسابقه «رالی ایرانی» با حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما، موسیقی و تلویزیون برای پخش از شبكه نمایش خانگی تولید شده است. فصل اول این مسابقه در آستانه پخش قرار گرفته و پیش‌تولید فصل دوم مسابقه در حال انجام است كه به زودی تصویربرداری آن آغاز خواهد شد. در فصل اول فیلم مسابقه«رالی ایرانی» كه تصویربرداری آن به پایان رسیده و اكنون مراحل نهایی تدوین را پشت سر می‌گذارد، سه گروه از هنرمندان شامل «محمدرضا فروتن و سیروان خسروی»، «الناز شاكردوست و بهنوش بختیاری» و «نیما فلاح و سحر ولدبیگی» در قالب تیم‌های دو نفره با هم برای به دست آوردن گنج (جایزه مسابقه) رقابت می‌كنند و فرزاد حسنی به عنوان «مجری- داور» رقابت آنها را داوری می‌كند. این مسابقه «رالی ایرانی» اولین مسابقه ایرانی است كه در ژانر (Reality Show نمایش واقعیت) ساخته شده است. پروژه «رالی ایرانی» شامل لوكیشن‌ بزرگی است كه از تهران شروع شده و تا نقاط دیگر ایران ادامه یافته است. در هر سری از مسابقه‌های «رالی ایرانی» سه گروه از بازیگران انتخاب می‌شوند و مسابقه را در سه شبانه‌روز به اتمام می‌رسانند. سعید ابوطالب به عنوان طراح و تهیه كننده، آرش معیریان به عنوان كارگردان و محمدرضا مصباح به عنوان مجری طرح و سرمایه‌گذار در این كار حضور دارند.

متأسفانه برخی از فعالان فرهنگی كشورمان چنان در مواجهه با هجمه «ماهواره» مرعوب شده‌اند كه توان تفكر منطقی را هم از دست داده‌اند. برخی دیگر هم گمان می‌كنند با مشابه‌سازی برخی برنامه‌های ماهواره‌ای می‌توان جلوی ریزش مخاطب و به تبع آن ترویج تفكرات پلورالیستی، پوپولیستی و لیبرالیستی را با مانع مواجه كرد

«رالی ایرانی» كپی برنامه‌های ماهواره‌ای

در این مسابقه كه به نوعی یادآور مسابقاتی مثل «راز سیب»، «سرزمین دانایی» و چند نمونه داخلی دیگر است، تلفیقی از تمامی این مسابقات و به كلامی صحیح‌تر و درست‌تر یك كپی كاملاً ناچسب و بی‌منطق از نمونه‌های خارجی‌اش است كه در شبكه‌های ماهواره‌ای سكه‌ای رایج دارند. اما صرف طراحی و برگزار كردن چنین مسابقاتی تا زمانی كه معضلاتی در زمینه‌های التقاط فرهنگی، اجتماعی و دینی را طرح‌ریزی و پایه‌گذاری نكند، محلی از اشكال و ایراد ندارد. اما زمانی كه برای این گزارش مجبور به كنكاش بیشتر راجع به این مسابقه شدم، چند لینك تصویری از اجتماع اولیه برگزاركنندگان و شركت‌كنندگان را مشاهده كردم و ابعاد تازه‌ای از این به اصطلاح مسابقه برایم مكشوف شد. فرزاد حسنی به عنوان مجری - داور این مسابقه به شركت‌كنندگان(افراد مذكور) توضیح می‌داد كه شما برای اینكه بتوانید به مرحله پایانی مسابقه برسید می‌توانید دروغ بگویید و كلك بزنید!

این اولین تعلیقی بود كه در این زمینه شكل می‌گیرد. اختلاط بدون ضابطه چند بازیگر و خواننده زن و مرد به بهانه برگزاری مسابقه و معرفی و نمایش شخصیت اصلی این افراد به تماشاگران با پوشش‌هایی بسیار زننده، تعلیق دیگری است كه خودنمایی می‌كند. متأسفانه در این رالی چند بازیگر زن باید اقدام به كارهایی در جلوی دوربین كنند كه تا به امروز فقط از شبكه‌های ماهواره‌ای یا كوه پارتی‌های برخی افراد مسئله‌دار قابل مشاهده بوده‌ است. تعلیق اصلی در این مسابقه، نحوه تعامل شركت‌كنندگان با یكدیگر و مجری – داور مسابقه است.

در ویدئوهایی كه از برخی مراحل این رالی منتشر شده است، اكثر این افراد اعم از خانم‌ها و آقایان بدون رعایت حرمت عادی‌سازی روابط زن و مرد نامحرم، همدیگر را با نام‌های غیررسمی مورد خطاب قرار می‌دهند و اگر مخاطب آنها را نشناسد فكر می‌كند كه لابد با هم محرم هستند! برخی از مطلعین بر این باورند آنچه كه در این رالی دیده می‌شود حتی در فضای غالب سینمایی دوران حاكمیت اصلاحات هم مشاهده نشده است و در نوع خودش بی‌نظیر است!

رالی ایرانی

مرعوبیت از غرب یا دنیا طلبی؟!

اما دو نكته اصلی در رابطه با این رالی قابل احصا و ذكر است؛ اول اینكه متأسفانه برخی از فعالان فرهنگی كشورمان چنان در مواجهه با هجمه «ماهواره» مرعوب شده‌اند كه توان تفكر منطقی را هم از دست داده‌اند. برخی دیگر هم گمان می‌كنند با مشابه‌سازی برخی برنامه‌های ماهواره‌ای می‌توان جلوی ریزش مخاطب و به تبع آن ترویج تفكرات پلورالیستی، پوپولیستی و لیبرالیستی را با مانع مواجه كرد.

متأسفانه آقای ابوطالب به عنوان كسی كه دستی بر آتش صدا و تصویر داشته است یا آنچنان مرعوب چنین تحركاتی شده كه اقدام به تولید چنین رالی پرمفسده‌ای زده یا اینكه دنیا طلبی و كسب مادیات برایش درجاتی بالاتر از دفاع از عقیده و ایدئولوژی پیدا كرده است. متأسفانه آقای سعید ابوطالب زمانی به خاطر دستگیرشدنش در عراق(در جریان ساخت مستندی به همراه سهیل كرمی) توسط نیروهای ناتو آنچنان مورد توجه و لطف مردم قرار گرفت كه توانست به مجلس شورای اسلامی راه پیدا بكند، اما امروز تهیه‌كنندگی كاری را بر عهده دارد كه مایه نگرانی دلسوزان انقلاب و آحاد مردم را به وجود آورده است. به واقع كاری كه سعید ابوطالب كرده است، دشمن نخواهد توانست چنین ضربه‌ای را طی پروسه‌ای چند ساله بر ارزش‌ها و شعائر دینی وارد كند!

نكته دوم اینكه، بعد از اعتراضات گسترده‌ای كه نسبت به برخی برنامه‌های تلویزیونی و بالاخص برخی تولیدات سینمایی كه روحیه عزت و غیرتمندی در جامعه را مورد هجمه و استهزا قرار می‌دادند، ظاهراً اكثر افرادی كه احساس خطر كرده‌اند تمام مساعی و انرژی‌شان را به سوی جولانگاه بی‌حساب و كتابی به اسم «نمایش خانگی» كانالیزه كرده‌اند. عرصه نمایش خانگی با توجه به فضای اعتراض‌آمیزی كه در جامعه علیه برخی آثار نمایشی كه نتیجه‌ای به جز ترویج اباحی‌گری و تساهل و تسامح در رابطه با شعائر و ارزش‌های اسلامی نداشتند، مجال موسع و پرمخاطب «نمایش خانگی» مورد طمع دنیا طلبان و مرعوبان و عشاق فرهنگ لیبرالی و اومانیستی غرب قرار گرفته است كه باید فكری عاجل برای اصلاح و قانونمند شدن آن صورت بگیرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جوان آنلاین