تبیان، دستیار زندگی
«چرا ازدواج نمی‌كنید؟» این پرسشی است كه 11.2 میلیون نفر از جوانان ایرانی كه هرگز ازدواج نكرده‌اند، بارها و بارها از بزرگ‌ترهایشان شنیده و می‌شنوند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوی ازدواج،که دیگه محال نیست!!!


«چرا ازدواج نمی‌كنید؟» این پرسشی است كه 11.2 میلیون نفر از جوانان ایرانی به سن ازدواج رسیده‌ای كه هرگز ازدواج نكرده‌اند، بارها و بارها از بزرگ‌ترهایشان شنیده و می‌شنوند، بزرگ‌ترهایی كه هر روز با دیدن آنها، افسوس می‌خورند كه چرا روزبه‌روز به تارهای سپید موی سر فرزندانشان اضافه می‌شود و آنها هنوز ازدواج نكرده‌اند.

در حالی كه مزایای ازدواج بر هیچ كس پوشیده نیست و مسئولان هم می‌توانند ساعت‌ها درباره تاثیر منفی ازدواج نكردن در جامعه سخنرانی كرده و درباره منفی شدن نرخ رشد جمعیت تا چند سال آینده هشدار بدهند، اما به نظر می‌رسد آنها آن طور كه باید و شاید به گفته‌ها و باورهایشان اعتقاد ندارند، چرا كه اگر پای درد دل جوانان بنشینند خواهند شنید كه در كشورمان حداقل كمكی به جوانانی كه قصد ازدواج دارند، نمی‌شود.

ازدواج

گرانی های اخیر و نوسانات بازار این روزها بیش از هر چیز بر زندگی جوانانی سایه انداخته است که در تدارک تشکیل خانواده و زندگی هستند اما با روند روبه افزایش هزینه‌های مختلف، معادلات آنها برای آغاز یک زندگی مشترک به هم خورده است.

شوک وارد شده به وضعیت اقتصادی و بازار منجر به این شده که بسیاری از زوج هایی که هنوز به زیر یک سقف نرفته اند همچنان ترجیحشان بر ادامه این دوران باشد تا شاید بازار لوازم خانگی، سکه و مسکن به یک ثبات برای آنها برسد.

البته در این میان هستند زوج هایی که همچنان مصمم به برپایی مراسم عروسی در شرایط فعلی هستند اما پس انداز تهیه جهیزیه و برپایی مراسم عروسی با قیمت های فعلی بازار همخوانی ندارد و بسیاری از آنها مجبور به گرفتن قرض برای تشکیل زندگی هستند.

حدیثه حاتمی از جمله این زوج هاست که هم اکنون در تدارک تهیه جهیزیه برای خود است.

او با ناراحتی از گرانی بازار لوازم خانگی می گوید:« برای خرید لوازم زندگی 20 میلیون تومان پس انداز کرده بودیم، اما با گرانی های اخیر شاید تنها بتوان با این میزان پول نیمی از لوازم را تهیه کرد. یخچالی که تا دو یا سه ماه گذشته به قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رسید، این روزها به بیش از دو و نیم میلیون تومان رسیده است.»

حاتمی با بیان اینکه پیش بینی های خانواده ام برای تهیه یک جهیزیه کاملاً معمولی به بیش از 30 میلیون تومان رسیده است، توضیح می دهد:« گرانی سکه، طلا، تالارهای پذیرایی بر مشکلاتمان افزوده است و پس انداز همسرم هم کافی نیست، برپایی مراسم برای ما بسیار سخت شده است.»

کارشناسان اجتماعی در مورد تاثیر ناگوار تورم و گرانی بر زندگی جوانان هشدار می دهند. آنها معتقدند بالا رفتن سن ازدواج، ترس جوانان برای تشکیل زندگی به دلیل ناتوانی در تامین مسکن و گسترش بی‌اخلاقی آسیبهایی است که غفلت از آنها پیامدهای ناگواری را دامنگیر جامعه می‌کند.

کارشناسان اجتماعی در مورد تاثیر ناگوار تورم و گرانی بر زندگی جوانان هشدار می دهند. آنها معتقدند بالا رفتن سن ازدواج، ترس جوانان برای تشکیل زندگی به دلیل ناتوانی در تامین مسکن و گسترش بی‌اخلاقی آسیبهایی است که غفلت از آنها پیامدهای ناگواری را دامنگیر جامعه می‌کند

حالا دیگر می توان در گوشه و کنار شهر صدای فریادهای خاموش جوانان را از گرانی میوه، نان، سایر اقلام خوراکی، پوشاک، اجاره بها و ... شنید. قطعاً این میزان افزایش تورم و گران شدن بی ضابطه و بی قانون هر آنچه که با زندگی مردم در ارتباط است، تاثیرات و پیامدهای جدی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی جوانان و بالطبع متزلزل شدن بنیان خانواده خواهد گذاشت.

طلا

گرانی سکه و طلا عامل مداخله ای برای افزایش سن ازدواج

اردشیر کیانی روانشناس درباره تاثیر گرانی های اخیر روی تشکیل خانواده برای زوج های جوان می گوید:« گرانی های اخیر سکه و طلا به عوامل مداخله گر برای تاخیر و بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان ایرانی شده است. اما نمی توان به قاطعیت گفت که تنها بحران بازار و گرانی مسکن، طلا و سکه منجر به تاخیر جوانان در ازدواج شده است.»

او معتقد است که شاید مسائل اقتصادی یکی از دلایل به تاخیر افتادن سن ازدواج است، اما نمی توان این موضوع را به عنوان تنها دلیل بالارفتن سن ازدواج عنوان کرد.

مریم نجابتی درباره پیامدهای تاثیر گرانی های اخیر سکه و طلا و مسکن روی مسئله ازدواج جوانان می گوید: مشکلات اقتصادی از دلایل اصلی بحران ازدواج جوانان است، اما نمی تواند تنها دلیل منطقی این موضوع باشد و باید به آن مشکلات فردگرایی جوانان را نیز اضافه کنیم.

اگر ادعا کنیم که تنها مشکل اقتصادی منجر به بحران ازدواج جوانان شده، پس چرا آمار ازدواج در میان خانواده های مرفه و شمال شهر تهران بسیار کم است و آمار طلاق حتی در شمال شهر تهران بسیار بیشتر از سایر نقاط است.

گرانی مسکن و انصراف جوانان از ازدواج

علی اصغر کیهان نیا روانشناس می گوید: افزایش قیمت مسکن به صورت سرسام آور در دو- سه سال اخیر منجر به این شده که بسیاری از جوانان از تصمیم خود برای ازدواج منصرف شوند که این خود منجر به بالاتر رفتن سن ازدواج و همچنین گسترش فساد و بی اخلاقی در جامعه می شود.

او با بیان اینکه بسیاری از مراجعه کنندگان مشاوره به وی به همین منظور است، توضیح می دهد: حتی اکنون زندگی بسیاری از زوج های جوانی که تنها یکی دو سال از زندگی شان گذشته در آستانه فروپاشی است. در برخی موارد زنان با گذشت اندک زمانی از زندگی خواستار خانه بزرگتری هستند که این امکان با توجه به افزایش اجاره بها امکانپذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از آنان ترجیح می دهند در چنین شرایطی به خانه های پدری خود بازگردند.

شوک اقتصادی واردشده به بازار متعلق به روزها و ماه های اخیر است و باید با کنترل هر چه سریعتر بازار، مانع از دامن زدن به بحران ازدواج در میان جوانان شد. بحرانی که بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان طی سال های اخیر نسبت به آن هشدار داده، اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است

این روانشناس درباره تاثیر ساخت مسکن مهر و ارتباط آن با زندگی جوانان می گوید: این طرح اگر در داخل شهر تهران اجرا می شد مثبت و اثرگذار بود اما نمی توان جوانان را به اجبار وادار کرد 100 کیلومتر دورتر از شهرها و مکانهایی که کار، سرگرمی و تفریحی وجود ندارد بروند. از سوی دیگر رفت و آمد به این شهرها به سختی انجام می شود.

به اعتقاد این کارشناس برخی از جوانان از خرید مسکن مهر و حتی سکونت در این مجتمع ها ابا دارند زیرا به هر دلیلی این تصور ایجاد شده که این خانه ها متعلق به اقشار فقیر است و به همین دلیل از سکونت در این مجتمع ها پرهیز می کنند.

ازدواج در عین بی پولی

بحران اقتصادی نباید منجر به تشدید عدم مسوولیت پذیری جوانان شود

این کارشناس مشاور با بیان اینکه اقبال جوانان نسبت به موضوع ازدواج کم شده است، توضیح می دهد:« نداشتن شناخت کامل افراد از یکدیگر و همچنین عدم مسوولیت پذیری آنها در قبال خانواده منجر به بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان شده است. در شرایط فعلی نیز نباید با ایجاد بحران اقتصادی، این عدم مسوولیت پذیری را در میان جوانان تشدید کنیم.»

به گفته این روانشناس، شوک اقتصادی واردشده به بازار متعلق به روزها و ماه های اخیر است و باید با کنترل هر چه سریعتر بازار، مانع از دامن زدن به بحران ازدواج در میان جوانان شد. بحرانی که بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان طی سال های اخیر نسبت به آن هشدار داده، اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است. امیدوارم با سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور،این بهانه از سبد دلایل بالارفتن سن ازدواج خارج شود.

مسوول گرانی های اخیر وزارت جوانان نیست

نجابتی درباره اینکه این وزارتخانه برای حل معضل ازدواج جوانان چه اقدامی انجام داده است، توضیح می دهد:« مسوول گرانی های اخیر وزارت جوانان نیست که حال بگوییم این وزارتخانه باید معضل بحران ازدواج را حل کند. این وزارتخانه تنها مسوول هماهنگ کننده دستگاه ها برای حل معضلات جوانان از جمله مسئله ازدواج آنهاست و نمی تواند به تنهایی مشکلات جوانان را به ویژه در امر ازدواج حل کند.

جوانان تا زمانیکه به امنیت روانی و آسایش خیال نرسند، برای تشکیل خانواده و مسوولیت پذیری اقدام نمی کنند. آنها باید نسبت به آینده پیش روی خود امیدوار باشند تا زمینه های یک ازدواج خوب و سالم فراهم شود.

به هر حال این روزها جوانان در ایستگاه تصمیم گیری ازدواج متوقف شده اند و تنها به آرزوی تشکیل خانواده و یک زندگی ایده آل بسنده کرده اند تا روزی که چرتکه حساب و کتابشان با  نرخ های بازار به همخوانی برسد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:مهر نیوز/جام جم آنلاین/تیتر آنلاین

مقالات مرتبط :

پس لرزه‌های مهیب ازدواج کردن

نسل جوان با شوک روبرو شده‌اند

همسراینترنتی قابل اعتمادنیست