تبیان، دستیار زندگی
امروز «سه شنبه» برابر با سی و یكم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، دهم رجب 1434 هجری قمری و بیست و یكم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی و یكم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «سه شنبه» برابر با سی و یكم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، دهم رجب 1434 هجری قمری و بیست و یكم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

31 اردیبهشت 1370

ارتش بعثی عراق اماكن مقدس و متبرك شهرهای نجف و كربلا را هدف گلوله های خود قرار داد. در این حادثه مرقد مطهر امام حسین(ع) و بارگاه حضرت ابوالفضل(ع) در كربلا بشدت آسیب دید.

31 اردیبهشت 1368

امام خمینی(ره)، جهت انجام عمل جراحی بر روی دستگاه گوارش در بیمارستان بستری شدند.

31 اردیبهشت 1360

سه عملیات شوش، امام علی(ع) و حضرت مهدی(عج) به طور همزمان در محورهای شوش، غرب سوسنگرد و ارتفاعات الله اكبر آغاز شد. در مجموع سه عملیات، قوای ظفرمند اسلام بیش از 22 كیلومتر پیشروی كردند و بیش از 70 دستگاه تانك و نفربر دشمن نیز منهدم شد.

31 اردیبهشت 1359

طرح تقسیم اراضی توسط هیات‏های هفت نفره واگذاری زمین آغاز شد. در این راستا با اصلاح لایحه واگذاری زمین، تقسیم اراضی بین كشاورزان، اینگونه انجام گرفت كه اراضی احیا شده كه در دست افراد و شركت‏های وابسته به سرمایه داران رژیم پهلوی و نیز اراضی موات و مراتع كه در اختیار دولت اسلامی بود، با رعایت مصالح جامعه در اختیار افراد گذاشته ‏شد.

31 اردیبهشت 1331

«محمد مصدق»، نخست وزیر، گزارشی را مبنی بر عدم فروش نفت به انگلیس‌، بازگرداندن كارشناسان انگلیسی به كشورشان‌، تعطیل كردن كنسولگری‌های انگلیس در شهرهای ایران و همچنین مشتریان جدید نفت ایران، به نمایندگان مجلس شورای ملی ارایه داد.

31 اردیبهشت 1331

دریاسالار «هیوز»، فرمانده نیروی دریایی آمریكا، برای انجام مذاكراتی پیرامون كمك های نظامی آمریكا به ایران، وارد تهران شد. در فروردین ماه سال 1331 محمد مصدق، در نامه ای به دولت آمریكا، اطلاع داده بود كه كمك های نظامی را به طور مشروط و با پیروی از اصول منشور سازمان ملل می پذیرد.

31 اردیبهشت 1331

چهارده ماه پس از ملی شدن صنعت نفت، «دانكن سندیز» نماینده پارلمان انگلیس و داماد «وینستون چرچیل» به منظور مقابله با این رویداد، ضمن رد محاصره اقتصادی به دلیل مقاوم بودن مردم ایران، پیشنهاد كرد ایران بار دیگر میان دولت های لندن و مسكو قسمت شود!

31 اردیبهشت 1320

سه ماه قبل از اشغال ایران توسط قوای روس و انگلیس و سقوط «رضاخان»، دولت آلمان از ایران خواست آبراه اروند رود را به روی كشتی های جنگی انگلیس ببندد. دولت ایران این درخواست را رد كرد.

31 اردیبهشت 1317

«علی سهیلی» وزیر مختار ایران در لندن، پس از مرگ عنایت‌الله سمیعی(مدبرالدوله) وزیر امور خارجه وقت ایران، به تهران فراخوانده و به سمت وزیر امورخارجه منصوب شد.

تنظیم: هومن بهلولی