تبیان، دستیار زندگی
احتمال برگزاری كنسرت با گروه جدید و آغاز كنسرتهای بین‌المللی دراروپا «تولدم روز اول مهر ماه سال یكهزار و سیصد و نوزده خورشیدی در مشهد است، در خانواده‌ای که پدر بزرگم (علی اکبر) صدای بسیار رسایی داشته و به زیبایی آواز می خوان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های محمدرضا شجریان در آستانه شصت و شش سالگی


احتمال برگزاری كنسرت با گروه جدید و آغاز كنسرتهای بین‌المللی دراروپا

«تولدم روز اول مهر ماه سال یكهزار و سیصد و نوزده خورشیدی در مشهد است، در خانواده‌ای که پدر بزرگم (علی اکبر) صدای بسیار رسایی داشته و به زیبایی آواز می خوانده است.»

محمدرضا شجریان در آستانه شصت و شش سالگی در تدارك است با گروه جدیدش امسال در تهران و شهرستانها كنسرت برگزار می‌كند.

گروه جدید شجریان را محمد فیروزی نوازنده عود، مجید درخشانی نوازنده تار و سعید فرج پوری نوازنده کمانچه به همراه محمدرضا و همایون شجریان تشکیل می دهند و به گفته‌ی یكی از اعضای گروه این گروه تمرینات خود را از چندی قبل آغاز كرده است.

به گفته‌ی یكی از اعضا گروه: شجریان قراراست اواخر پاییز و اوایل زمستان كنسرتهای متعددی درتهران وشهرهای شیراز، اصفهان، تبریز برگزاركند.احتمالا این كنسرتها همانند سال گذشته در تالار وزارت كشور برگزار می شود. برگزاری كنسرت درعراق نیز از جمله برنامه‌های این گروه است.


شجریان دراروپا

همچنین كنسرتهای محمدرضا شجریان ،اوایل سال ‌2007 دراروپا آغاز خواهد شد.

این گروه بخشی از تمرینات خود را به پایان رسانده و برای آغاز بخش دیگری ازتمرینات خود منتظر بازگشت سعید فرج پوری از اعضای گروه جدیدش است، این نوازندگان پیش از این نیز با استاد آواز ایران همکاری کرده بودند.

محمدرضا شجریان آذرماه سال گذشته به همراه كیهان كلهر، حسین علیزاده، و همایون شجریان در تالار وزارت كشور به اجرای برنامه پرداخته بود.

این استاد موسیقی ایرانی دی ماه سال گذشته نیز هنرمندان و جامعه هنری را دعوت كرد تا برای برپایی جشنواره‌ای هنری در باغ هنر بم تدارك ببینند. این استاد آواز ایران اعلام كرد كه خود قصد دارد كنسرتی در این باغ ایرانی اجرا كند. پیش از این صحبتهایی انجام شده بود كه این كنسرت شهریور ماه برگزار شود ولی گویا قرار است این كنسرت در دی ماه سال جاری برگزار شود.


اجرا با اركستر سمفونیك ؟

نادر مشایخی رهبر ثابت اركستر سمفونیك تهران نیز چندی قبل خبر داد كه در برنامه‌های آینده اركستر سمفونیك تهران قرار است از موسیقی دانان مطرح موسیقی ایرانی همچون محمدرضا شجریان،حسین علیزاده و شهرام ناظری برای همكاری با اركستر سمفونیك دعوت كند.

مشایخی پیش از این نیز با برخی از این هنرمندان درخارج از كشور برنامه داشته است.


شجریان و اجرا در نوروز

گفتنی است آخرین اجرای شجریان نوروز امسال به همراه گروهش در دانشگاه لس آنجلس بود كه با استقبال علاقه مندان به موسیقى اصیل ایرانى روبرو شد.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، این خواننده كه از اواسط اسفندماه و در ادامه تور موسیقى اروپایى خود به آمریكا سفركرده بود به لس آنجلس رفت و در دانشگاه این شهر قطعاتى را اجرا كرد.همایون شجریان كه تنبك مى نوازد در چند قطعه پدر را یارى كرد. كیهان كلهر با كمانچه و حسین علیزاده با تار همراهان شجریان بودند. این كنسرت به دعوت بخش هنرهاى اجرایى این دانشگاه برگزار شد. نشریه بوستن گلوب درباره اجراى اساتید ایرانى در این كنسرت نوشت: آنان سمبل پل ارتباطى میان سنت هاى قدیمى و جدید هستند كه ثابت كرده موسیقى اصیل ایرانى نه تنها زنده است، بلكه در حال تحول دائمى است.

یكى از برگزار كنندگان كنسرت هاى زنده در دانشگاه لس آنجلس در این باره گفته بود : كنسرت استادان ایرانى سال گذشته به قدرى موفق بود كه وقتى سازمان برگزار كننده این كنسرت هاى سراسرى با ما تماس گرفت، با خوشحالى از پیشنهاد آنها استقبال كردیم. شجریان چند اجراى دیگر تا دهم فروردین ماه در آمریكاى شمالى برگزاركرد.


شجریان وباغ هنر بم

این استاد آواز ایران كه بانی احداث باغ هنر بم شده، در حال آماده سازی مجموعه‌ای فرهنگی برای اهالی زلزله زده‌ی این شهر كویری است. البته یكی از مهندسین پروژه ی باغ هنر در گفت وگویی كه پیش از این با ایسنا داشت عنوان كرده بود: این پروژه همچنان با مشكلات مالی مواجه است.

مهندس خواجه نصیری گفته بود: برخی از سازمان ها و افراد در زمینه كمك به این پروژه به ما قول داده بودند که متاسفانه تاكنون نتوانسته‌اند به قول‌های خود عمل كنند.

مجید مجیدی، پری صابری، نورالدین زرین كلك و انجمن هنرمندان میراث فرهنگی از جمله هنرمندان و نهادهایی بودند که در زمینه حمایت از این پروژه ملی اعلام آمادگی کرده‌اند.

این مهندس پروژه باغ هنر بم در عین حال ابراز نگرانی كرده بود كه اگر روند كمك‌رسانی به پروژه باغ بم، به همین منوال پیش برود ممكن است، تكمیل این پروژه شاید چیزی حدود ده سال طول بكشد.

وی در ادامه اظهار امیدواری كرد كه با كمك مردم واهالی فرهنگ و هنر، تكمیل پروژه‌ی باغ هنر بم، روند سریع‌تری را پیدا كند.

خواجه نصیری تاكید كرد: مطبوعات و رسانه‌ها نقش بی‌نظیری در پیشبرد پروژه باغ هنر بم دارند.

مجید مجیدی كارگردان سینمای ایران نیز پیشتر به ایسنا گفته بود: شهر بم هم اكنون شرایط خوبی ندارد و با توجه به بودجه سنگین باغ هنر بم، هنرمندان باید به شكل گسترده‌تری، به پیشرفت باغ هنر بم كمك كنند.

به اعتقادمجیدی؛‌ استاد شجریان حركتی ملی، انسانی و هنری را آغاز كرده است و با توجه به عمق فاجعه بم، به تلاشهای بیشتری از سوی هنرمندان نیازمنداست .

مجیدی به همراه محمدرضا شجریان چندی پیش به بم سفر كرد و با حضور در لوكیشن فیلم رنگهای خاطره ساخته امیرشهاب رضویان ، با عزت‌ الله انتظامی، بازیگر پیشكسوت سینمای ایران درباره پروژه باغ هنر بم، به گفت و تبادل نظر پرداخت.

عزت الله انتظامی كه در آن زمان برای بازی در فیلم "رنگ های خاطره " در بم به سر می برد، در نشستی با حضور شجریان ومجیدی عنوان كرده بود كه تمامی نهادهای فرهنگی و هنری باید در ساخت باغ هنر بم سهیم شوند . این بازیگر مطرح سینما معتقداست علاوه بر كمكهای مستقیم نقدی و غیر نقدی توسط هنرمندان و نهادها سینماگران می‌توانند با ساخت برنامه‌ها وفیلمهایی مردم را با جایگاه و تاثیر ساخته شده چنین مركزی آشنا كنند.

انتظامی تصریح كرده بود: علاوه بر دست اندركاران سینما، تئاتر و موسیقی، دست اندركاران صدا و سیما نیز در حمایت از باغ هنر بم می توانند نقش قابل توجهی را ایفا كنند.


شجریان : پایان وداع با اجرا در ایران

محمد رضا شجریان که از چهل سال پیش به دنبال آموختن موسیقی در محضر استادان بزرگ موسیقی اصیل با نام مستعار سیاوش در برنامه گلهای رادیو به به خواندن پرداخته از سالها پیش در اعتراض به برخی مشكلات ، در ایران کنسرت برگزار نمی کرد و به صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم به دلیل نحوه پخش آثارش و رعایت نكردن حقوق مولف اجازه پخش آوازهایش را نمی دهد. شجریان از سال ‌‌75 به بعد که كنسرتهایش به بهانه‌های مختلف تعطیل شد تصمیم گرفت دیگر در ایران كنسرتی اجرا نكند چون به اعتقاد او رفتاری كه با مردم تشنه و علاقمند این برنامه‌ها می شد بسیار توهین آمیز بود.

محمدرضا شجریان تنها پس از سال ها به خاطر مردم بم خواند وبه مدت سه شب پی در پی از بیست و چهارم تا بیست و ششم دی در تالار بزرگ کشور واقع در ساختمان وزارت کشور به اجرای برنامه پرداخت . اوسال گذشته و برخلاف انتظار باردیگر باگروهش در تالار وزارت كشور به اجرای برنامه پرداخت.محمد رضا شجریان قبل از انقلاب در اعتراض به آنچه که موسیقی مبتذل می خواند همکاری خود را با رادیو تلویزیون قطع کرد و تنها در روزهای انقلاب اسلامی ایران این همکاری را با ترانه‌های انقلابی از سرگرفت.

گزارش: محمد تاجیک


لینک :

مصاحبه با استاد شجریان

صدای شجریان در ایران طنین انداز می شود

بازگشت شجریان

راز ماندگاری اذان مؤذن‌زاده و مناجات شجریان

اساتید موسیقی ایرانی دراسکار موسیقی

«باغ هنر» استاد شجریان

شجریان و آموزش علم تجوید