تبیان، دستیار زندگی
مریم ارشدی رییس کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر بین الملل امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با تبیان دیدگاه خود را در خصوص ورزش و جوانان مطرح کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدگاه مریم ارشدی ازمنظر ورزش


مریم ارشدی رییس کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر بین الملل امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با تبیان دیدگاه خود را  در خصوص ورزش و جوانان مطرح کرد.

مریم ارشدی

ورزش امروزه به عنوان امری ضروری در جامعه نقش به سزایی دارد، که جوانان و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور . گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی و، وعده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.

یکی از مشکلات جامعه بشری، مساله بی کاری و عوارض ناشی از آن است. بی کاری، به ویژه برای نوجوانان و جوانان و به خصوص در ایام تعطیلات تابستانی مدارس و مراکز آموزشی، بسیار خطرناک و مضرّ است و باید با آن مبارزه شده ، یا به نحوی اوقات بی کاری را پر نمود که مفید بوده و یا لااقل مضر نباشد. بسیاری از انحرافات، از قبیل: اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و ایجاد مزاحمت، دعواها و درگیری های خیابانی، انحرافات جنسی و ... زاییده بی کاری است.

همانگونه که مطلع هستید  وزارت ورزش وسایر ادارات ورزشی شکل گرفته و مخارجی نیز صرف ورزش ، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون ، رادیو ، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزشی و اخبار ورزشی اختصاص دارد .

سوال اینجاست با وجود تمام امکانات موجود وفراهم آوردن به اصطلح نیاز جوانان چه تدبیری برای استفاده جوانان از این امکانات بوجود آمده است ،متاسفانه بدلیل هزینه بالای این امکانات ،جوان توانایی پرداخت هزینه گزاف برای تهیه وسائل ورزشی و بهره مندی از فضاهای ورزشی را ندارد و همچنین توانایی شرکت در کلاسهای آموزشی و یا سایر رشته های ورزشی برایشان رویا شده ،اگر به دقت به یک مجموعه ورزشی که دارای امکانات بسیار قوی و فضاهای آموزشی است بنگریم متوجه میشویم همه اقشار جامعه توانایی استفاده از این فضاها را ندارند هرچند دیده شده افراد ضعیف از لحاظ اقتصادی در جامعه وجود دارند که از استعدادهای درخشانی در راه رسیدن به ورزش حرفه ای و یاسایر رشته ها برخوردارند ولی بدلیل مشکلات مالی از این موفقعیت ها بی بهره مانده اند.

محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی، اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری دوستی هاست. و از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند. ورزش، روحیه شجاعت، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی می سازد

بدون شک، مردم و مسولین باید در پی ایجاد کار و اشتغال سالم برای همه باشند، ولی آیا همیشه امکان اشتغال برای همه و به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر این امکان فراهم نشد، تکلیف چیست؟ آیا ایجاد سرگرمی های سالم و مفید نمی تواند از بسیاری انحرافات جلوگیری کند؟

با توجه به اینکه انسان تمایل بودن با دیگران را دارد . این غریزه و یا تمایل شدید را می توان از طریق ورزش بر آورده ساخت. بعضی از این جوانان بدلیل عدم دسترسی و بهره مندی از ورزش در جامعه سرخورده می شوند و دائم از خود سوال می کنند چرا من نباید از امکانات ورزشی و فضاهای آموزشی استفاده کنم ؟ چرا آینده من نامعلوم است چرا باتوجه به توانایی که در خود سراغ دارم نمی توانم فرد موفقی در جامعه باشم؟

اینها از جمله سوالاتی است که ذهن جوانان را به خود مشغول کرده است .

محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی، اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری دوستی هاست. و از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند. ورزش، روحیه شجاعت، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی می سازد.

ورزش به انسان تحرک می بخشد و حرکت و تحرک به ویژه در کودکان لازمه رشد است. اگر جنبش بدن کم شود، دفاع بدن کم و ضعیف می گردد، و همچنان که داشتن تحرک و ورزش موجب سلامتی بدن و طول عمر می گردد، نداشتن تحرک نیز موجب مرگ زود رس می شود.

امروزه ورزش در سطح جهانی وبین المللی ، بعد سیاسی نیز به خود گرفته است. بدین ترتیب که کشورهایی در جهان به یکباره مطرح و شناخته می شوند که خیلی ها شاید تا کنون نامی از آنها را نشنیده باشند ، و این امر به واسطه پیروزی های ورزشی، نامشان رادر صفحه اول روزنامه های جهان و صدر اخبار قرار می گیرند.

توجه به جوان و نیازهای جوانان علاوه بر زیرساخت فرهنگی اجتماعی به ایجاد رشد و سلامتی جامعه ای سالم و پویا و کشوری جوان و از همه مهم تر جلوگیری از انحراف جوان به راههای خلاف و همچنین مطرح شدن در بین کشورهای جهان را نیز به دتبال خواهد داشت.

حشمت اله بهادری

بخش ورزشی تبیان