تبیان، دستیار زندگی
فیفا همچنان پیگیر پرونده طولانی دخالت در كار فدراسیون فوتبال در زمان برگزاری رقابتهای جام جهانی 2006 است. بنا به بند 17 قوانین فیفا ، آشكارا با بركناری محمد دادكان این ماده قانونی زیر پا گذاشته شده است. در حالی که برخی مسئو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیفا: رئیس فدراسیون فوتبال ایران دادکان است


فیفا همچنان پیگیر پرونده طولانی دخالت در كار فدراسیون فوتبال در زمان برگزاری رقابتهای جام جهانی 2006 است.

بنا به بند 17 قوانین فیفا ، آشكارا با بركناری محمد دادكان این ماده قانونی زیر پا گذاشته شده است.

در حالی که برخی مسئولین فوتبال ایران اعلام کرده اند فدراسیون جهانی فوتبال توضیحات آنها را در مورد برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال ایران و انتصاب نفرات جدید به سمت سرپرست و دبیر این فدراسیون پذیرفته است BBC گزارش داد: « فیفا، می گوید همچنان آقای دادکان را به عنوان رئیس برگزیده و قانون فدراسیون فوتبال ایران به رسمیت می شناسد.

یك مقام رسمی فیفا روز دوشنبه گفت: موضع این نهاد و موضع کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره هیچ تغییری نکرده و ایران تا روز 15 نوامبر (24 آبان) فرصت دارد نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کند، واگرنه فیفا ناچار به اعمال تحریم های مقتضی خواهد بود.»

فیفا در نامه دریافتی BBC از "تعلیق فدراسیون" به عنوان تحریم احتمالی علیه ایران نام برده و نوشته است: "تعلیق فدراسیون به این معنی است که تمام باشگاه ها، بازیکنان و مقام های رسمی از شرکت در کلیه رقابت های بین المللی محروم می شوند ... کمک های مالی فیفا متوقف می شود ... و حق رای این فدراسیون در نشست نهاد های بین المللی فوتبال سلب می شود."

مشکلات فیفا و فدراسیون فوتبال ایران از آنجا آغاز شد که سازمان تربیت بدنی ایران با پایان جام جهانی، محمد دادکان را از سمت خود برکنار و کیومرث هاشمی را به عنوان سرپرست فدراسیون به جای وی منصوب کرد.


*** مهدی خبیری : ما قول دادیم كه اساسنامه تغییر كند

طبق قوانین فیفا، دولت ها نباید در امور داخلی فدراسیون های فوتبال دخالت کنند و مقام های یک فدراسیون باید از سوی اعضا انتخاب شده باشند اما، ظاهرا تغییراتی که چهار سال پیش در اساسنامه فدراسیون های ملی ایران به وجود آمده، امکان مداخله دولتی در امور فدراسیون را ممکن می کند.

در ادامه گزارش BBC آمده است: « مهدی خبیری، نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایران، در گفت‌وگو با ایسنا ریشه مشکل بوجود آمده را در همین تغییر اساسنامه دانسته که بر مبنای آن "سازمان تربیت بدنی می ‌تواند سران فدراسیونی كه مورد نظر این سازمان نباشند را بركنار كند."

به گفته آقای خبیری، فیفا پس از اطلاع از این قانون، بلافاصله "نامه ‌ای به فدراسیون فوتبال ایران فرستاد و یادآوری كرد که این اساسنامه خلاف مقررات فیفا است و باید اصلاح شود. ما قول دادیم كه اساسنامه تغییر كند ... اكنون چهار سال از آن زمان گذشته ... و اكنون ما دو راه حل پیش رو داریم؛ یا آن كه با فیفا وارد جدال شویم و از اساسنامه ‌ای كه پشتوانه حقوقی ندارد دفاع كنیم و یا آن كه اساسنامه خود را با اساسنامه فیفا منطبق كنیم تا مشكلات به صورت قانونی حل شود."

بنا به برخی گزارش ها مقام های ورزش ایران گفته اند، دادکان "به دلیل مشکلات" از سمت خود استعفا داده، اما به نظر می رسد این موضوع تغییری در نظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به وجود نیاورده است.