تبیان، دستیار زندگی
یكى از عمده مشكلات آپارتمان نشینى كمبود جا و در اختیار نداشتن فضاى مناسب است. كمبود قفسه هاى آشپزخانه، عدم وجود كمد دیوارى، كتابخانه دیوارى و... همه اینها از جمله عواملى است كه امنیت، آسایش و مهمتر از همه اقتصاد ساكنین آپار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده هایى متفاوت براى فضاسازى در آپارتمان


یكى از عمده مشكلات آپارتمان نشینى كمبود جا و در اختیار نداشتن فضاى مناسب است. كمبود قفسه هاى آشپزخانه، عدم وجود كمد دیوارى، كتابخانه دیوارى و... همه اینها از جمله عواملى است كه امنیت، آسایش و مهمتر از همه اقتصاد ساكنین آپارتمان را به مخاطره مى اندازد. از آنجا كه انباشته كردن اسباب و اثاثیه اضافى، غیرضرورى و گاه به دردنخور یكى از ویژگى هاى زندگى است، فضاسازى در آپارتمان از اهمیت ویژه اى برخوردار است. توجه به استفاده از فضا به صورتى مفید و كارآمد علاوه بر این كه نقش مؤثرى در كاهش میزان ریخت و پاش ایفا مى كند بر هماهنگى نوع چیدمان منزل نیز مى افزاید. در اینجا به معرفى راه هایى مى پردازیم كه مى تواند ایده بسیار خوبى براى شما در زمینه فضاسازى آپارتمان باشد :

یكى از مهمترین اقدامات در این زمینه ساخت و نصب دكورهایى است كه مى تواند بیشترین میزان وسایل اضافى و غیرضرورى شما را در خود جاى دهد. حال با این اوضاع اگر مى خواهید كمبود جایتان را برطرف سازید و نمى دانید با كتاب هاى اضافى و ظرف و ظروف عتیقه اى كه با تلاش بسیار جمع كرده اید چه كار كنید، پیشنهاد این است كه یك ویترین نردبانى با ابعاد 40*90 و ارتفاع 212 سانتى متر (بدون شیشه) به عنوان كتابخانه، میز تلویزیون و ضبط صوت سفارش دهید.

فاصله طبقات بسته به نوع وسیله اى كه در آن جاى مى گیرد، فرق مى كند. طبقه زیرین معمولاً محل قرار گرفتن ویدئو یا تلفن است. طبقه دوم میز تلویزیون و طبقه سوم جاى گذاشتن ضبط صوت و وى سى دى است. طبقات بعدى نیز مختص قرار گرفتن كتاب مى شود كه البته شما مى توانید تعداد بیشترى از طبقات را به كتاب هایتان اختصاص دهید. اگر كنج اتاق پذیرایى خالى است و ظرف هایتان در آشپزخانه بدون جا مانده به جاى صرف هزینه گزاف براى خرید یك بوفه خراطى شده چندمیلیونى، یك ویترین چوبى سه كنج چهارطبقه با در شیشه اى سفارش دهید كه ارتفاعى 180 سانتى مترى و طول و عرضى معادل 43 سانتیمتر داشته باشد. اگر قصد دارید به گونه اى دیگر بشقاب ها و لیوان هایتان را جمع آورى كنید پیشنهاد مى كنیم این روش را برگزینید. یك كمد 5 طبقه با عرض 49 طول 64 و ارتفاع 162 سانتى متر سفارش دهید كه هر طبقه آن در جداگانه داشته و همچون در یخچال از یك سو باز شود. احیاناً اگر ظروف قیمتى و عتیقه دارید بد نیست همان كمد 5 طبقه را بدون در ساخته و به جاى چوب در كف قفسه ها از شیشه استفاده كنید.

اگر علاقمند به قرار دادن آینه در منزلتان هستید، مى توانید با یك تیر دو نشان بزنید، یك كتابخانه به همراه یك كمد آینه دار. براى این كار لازم است یك كمد دوتایى به هم چسبیده و بدون در با ارتفاع 212 و طول و عرض 97 و 33 سانتى متر سفارش دهید. با كمك 4 عدد تخته یكى از قسمت ها را طبقه زده و از آن به عنوان كتابخانه استفاده كنید و یا اشیاى لوكس را در آن جا دهید. قسمت كنارى را به عنوان كمد لباس هایتان انتخاب و در تمام آینه رویش نصب كنید.

براى استفاده بهینه از سالن پذیرایى و بهره بردن از امكانات كتابخانه، قفسه هاى سى دى و ظروف غیرلازم مى توانید ترتیب ساخت یك دكور را بدهید. دو ردیف قفسه سه تایى كه هر كدام با عرض و طول 37 و 70 و ارتفاع 40 سانتى متر است محل مناسبى براى نگهدارى ظروف آشپزخانه و اشیاى قدیمى به شمار مى روند.

ردیف پایین كه نماى چوبى دارد براى گذاشتن فایل هاى ادارى و كتاب بسیار مناسب است. فاصله بین دو ردیف كمد هم فضاى استانداردى است براى گذاشتن تلویزیون، آباژور، ضبط صوت و هر شىء زینتى كه مایل به قرار دادن در آن مكان هستید. نمونه این كار را در آشپزخانه نیز مى توان انجام داد . این دیگر بسته به سلیقه شما است كه پانل هاى چوبى را در كدام قسمت و به چه صورت در آشپزخانه نصب كنید.

این روش به خانواده هاى پرجمعیت و مهمان دوست كمك مى كند تا تمام ظروفى را كه در آشپزخانه نیاز دارند در كنار خودشان جمع آورى كنند بدون اینكه با كمبود فضا مواجه شوند.


كمد لباس هاى قدیمى

نگهدارى لباس در هر خانه اى یكى از مهمترین مسائل است. یكى از معضلات خانم ها در پایان زمستان، جمع كردن لباس هایى است كه دیگر به درد فصل بهار و تابستان نمى خورند. چرا كه اغلب به دلیل كمبود كمد و فضاى خالى مجبور به دور ریختن لباس هاى قدیمى و غیرفصلى هستند. ایده خوب براى حل این مسئله ساخت نوعى كمد است كه حالت كاناپه داشته و مى تواند در خود تعداد بسیار زیادى لباس جاى دهد.

نمونه این كمد را در تصویر 1 مى بینید. سه كمد مكعب مستطیل كه در آن از قسمت بالا باز مى شود و ابعاد آن بستگى به متراژ منطقه اى دارد كه شما در نظر گرفته اید این كمد علاوه بر نگهدارى لباس هاى قدیمى و زمستانى، كاربرد دیگرى نیز دارد. مى توانید با قرار دادن چند عدد بالشتك آن را به كاناپه تبدیل كنید یا به عنوان میز براى گذاشتن آباژور، گلدان و مجسمه استفاده كنید.


اتاق كار خانگى

ایجاد فضاى مناسب براى كار این امكان را مى دهد كه شما در زمان هایى كه در منزل به سر مى برید یا به هر دلیلى مثل داشتن فرزند خردسال نمى توانید در ساعات روز سر كارتان حاضر شوید، بتوانید با آسودگى خاطر به امورتان رسیدگى كنید. براى این منظور قسمتى از سالن پذیرایى را كه بلااستفاده است مثلاً قسمتى كه به واسطه قرار گرفتن ستون حالت فرورفتگى دارد را انتخاب كنید. با گذاشتن یك پاراوان بین قسمت موردنظر و آنجا كه مبلمان را قرار داده اید، یك دیوارك بسازید. سپس میز كارتان را پشت پاراوان قرار داده و با نصب چند قفسه كامپیوتر، فاكس، تلفن و هر آنچه را كه براى یك میز كار لازم دارید روى آن قرار دهید.

در تصویر شماره 4 فضاسازى جالب دیگرى به چشم مى خورد. دو ردیف قفسه شیشه اى كه براى كتاب و سى دى نصب شده است. این كار به شما این امكان را مى دهد كه كتاب ها و سى دى هاى مورد علاقه خودتان را همیشه در دسترس داشته باشید.


بهینه سازى در آشپزخانه

یك میز دوطبقه متناسب با فضاى آشپزخانه سفارش دهید كه دورتادور آن چسبیده به قسمت فوقانى، كشو نصب شده باشد. این میز را وسط آشپزخانه بگذارید. بشقاب، لیوان، كارد و چنگال هایتان را در كشوها جاى داده و طبقه تحتانى را هر آنچه كه دلتان مى خواهد از قابلمه گرفته تا گلدان، سبد میوه و نان قرار دهید. با پهن كردن یك رومیزى زیبا و گذاشتن یك گلدان گل از قسمت بالایى نیز مى توانید به عنوان میز ناهارخورى استفاده كنید.

استفاده بهینه از تاقچه

هنوز هم خانه هایى وجود دارد كه در معمارى شان از تاقچه استفاده شده است. تصویر شماره 6 به شما نشان مى دهد كه چطور مى توان با استفاده از قفسه هاى چوبى از تاقچه به عنوان كتابخانه و حتى جایى براى گذاشتن عطریات و لوازم آرایشى استفاده كرد. این گونه با پیاده كردن روش هاى فوق مى توانید حداكثر بهره را از فضا ببرید، محیط خانه را از شلوغى و ریخت وپاش برهانید. سلیقه تان را اجرا كنید و آرامش واقعى را به محیط زندگى تان برگردانید.

شرق


لینک ها

ریزه كارى هاى دكوراسیون

تغییر دكوراسیون با كمترین هزینه

توصیه ها و پیشنهاداتی در امر دكوراسیون

دكوراسیون و فضاهای عمومی آپارتمان

نكاتی درباره تزیین اتاق نشیمن

دكوراسیون و فضاهای عمومی آپارتمان

با این كمدها خانه شما بزرگ تر به نظر می رسد

60 روش برای آنكه خانه خود را دلنشین تر نمائید (  قسمت اول  )، ( قسمت دوم )

كتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.