تبیان، دستیار زندگی
دنیای فانی که در آن به سر می بریم خیلی زودتر از آن چه که ما خیال می کنیم به پایان می رسد.اگر خواستار آرامش و شادی هستیم می بایست به دنبال خالص نمودن نیت خود و انجام کارها بر اساس رضایت رب العالمین باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاجت آیت الله حائری در کربلا

حاجت آیت الله حائری در کربلا
دنیای فانی که در آن به سر می بریم خیلی زودتر از آن چه که ما خیال می کنیم به پایان می رسد.اگر خواستار آرامش و شادی هستیم می بایست به دنبال خالص نمودن نیت خود و انجام کارها بر اساس رضایت رب العالمین باشیم.

دنیا دیر یا زود به پایان می رسد و ما باید بار سفر بندیم و به دیار زندگان نقل منزل کنیم.

هر چیز در دنیا داریم بر جای می ماند و تنها اعمال ماست که رفیق سفرمان خواهد شد.اگر اعمال ما حسنه باشد ، رفیقی خوش صورت و خوش گفتار و خوش کردار در کنار خود خواهیم یافت و گرنه هم نشین ما ملک عذاب ما خواهد شد.

برای داشتن اعمال نیک باید نیتی خاص داشته باشیم چرا که عمل هر چند نیک و حسن باشد در صورتی مقبول درگاه حضرت داور قرار می گیرد که آن عمل برای جلب رضایش باشد.

عمل نیک و حسنی که در آن ریا باشد و برای جلب نظر مردم یا رسیدن به مطامع دنیوی باشد هیچ ارزشی در پیشگاه عدل الهی نخواهد داشت و در فردای محشر دردی از ما دوا نمی کند.

پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله که هر چه کرد تنها برای خدا و به عشق او بود در این باره این گونه می فرماید:

یا ایها الناس ، انما الاعمال بالنیات ، و انما لکل امرء ما نوی ، فمن کانت هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله ، و من کانت هجرته الی دنیا یصیبها او امراة یتزوجها فهجرته الی ما هاجر الیه.ای مردم ، جز این نیست که اعمال به نیت هاست و در حقیقت برای هر کس آن چیزی است که نیت می کند.پس هر که هجرتش برای خدا و رسول او باشد ، به سوی خدا و رسول او هجرت کرده است و هر که هجرتش برای رسیدن به چیزی از دنیا یا ازدواج کردن با زنی باشد ، هجرتش به سوی همان چیزی است که به نیت آن هجرت کرده است.(1)

داشتن نیت خالص و رنگ و بوی خدایی به کارها دادن ، برای طلاب بیش از سایر مردم واجب و لازم است.

طلبگی یعنی پا در جای پای نبی الله و عترت پاک و معصومش نهادن .طلبه باید همانند پیامبر و فرزندان پاک و مطهرش ، هدفش تنها و تنها رضای الهی و قرب الی الله باشد.

طلبه یعنی کسی که طالب و جویای خداست و هرگز به مقام طلبگی دست نمی یابیم  مگر آن که خدا را با تمام وجود بخوانیم و تا نیت خالص و یکرنگ نشود نخواهیم توانست خدا را با تمام وجود بخوانیم.

طلاب جوان باید دقت کند از روز اول نیت خود را خالص سازند و اجازه ندهند روی و ریا در دل پاک آنان رخنه کند و مهمان ناخوانده شود.

استاد بزرگ اخلاق مرحوم حضرت آیت الله مجتهدی درباره لزوم خلوص نیت در طلبگی می فرماید:

حالا که آمده ای طلبه شدی نیت را درست کن ، یعنی نیت باید خالص برای خدا باشد ، نه این که حالا پدرت تو را مجبور کرده ، آمده ای و طلبه شدی ، یا این که پدرت می خواهد بعد از خودش محراب از دست نرود ، تو را فرستاده طلبه شوی ، یا برای کارت معافی آمده ای ، یا برای گرفتن شهریه آمده ای ، یا با خودت گفتی : حالا که پشت کنکور گیر کرده ام برویم طلبه شویم ، یا از خانه بیرونت کرده اند آمده ای حوزه ، یا بیکار بوده ای آمده ای سرگرم بشوی ،یا این که بخواهی رییس شوی ، یا مقامی یا شهرتی به دست بیاوری ،  یا مرجع بشوی ، این ها هیچ فایده ندارد باید خالص خالص و برای خدا باشی .

بگو خدایا آمده ام آدم شوم و بعد از این دست عده ای را بگیرم .حاج شیخ عبد الکریم حائری را در حرم امام حسین علیه السلام دیدند گریه می کند و به امام عرض می کند: آقا جان مجتهد شده ام ولی می خواهم آدم بشوم.(2)

تنها هدف ما طلاب از وارد شدن به جرگه طلبگی باید رضای حضرت سبحان باشد.

نباید دید من به طلبگی و حوزه علمیه  ، پلی برای رسیدن به خواسته های دنیوی باشد. من آمده ام در عالم طلبگی تا بتوانم راه را از چاه تشخیص دهم و دست مردم را هم بگیرم و هدایت کنم.

راه طلبگی راهی پر فراز و نشیب و سرشار از سختی ها و مشکلات گوناگون و فراوان است .بیشتر علمای بزرگ شیعه دچار سختی ها و مشکلات گوناگوی هم چون فقر شدید ، بی کسی و تنهایی ، مظلومیت و... بودند اما با وجود این بلاها و گرفتاری ها دست از راه پر صواب خود بر نداشتند و با تمام توان به جلو حرکت کردند.

طلبه ای می تواند سختی های راه عشق را تحمل نماید و قرار از کف ندهد که از نیتی خالص بهره من باشد.

نیت خالص به ما توان و انرژی مضاعف می دهد و به ما صبر و بردباری عطا می کند تا بتوانیم در برابر مشکلات و سختی ها شکیبایی پیشه نماییم به راه پر افتخار طلبگی ادامه دهیم.

امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید : من حسنت نیته امده التوفیق .هر که نیتش خوب باشد ، توفیق یار او شود.(3)

نیت خالص و کاری که برای خدا باشد به من یقین قلبی می دهد. یقین می یابیم آن خدایی که آفریدگار کل هستی است و من برای

او به عشق و خاطر او ، رو به طلبگی آورده ام حتما مرا یاری می رساند و مشکلات راه را بر من آسان می سازد.

امام محمد باقر علیه السلام درباره عنایت خاص و ویزه حضرت محبوب به بندگان خالصش می فرماید:

اذا علم الله تعالی حسن نیة من احد ، اکتفه بالعصمة.

 هر گاه خداوند متعال در کسی حسن نیتی بیند ، او را در پناه خود نگه دارد.(4)

چه چیزی جز نیت خالص امام خمینی باعث شد تا خداوند او را یاری رساند و ایشان با وجود کهولت سن و مشکلات و سختی ها ی فراوان و طاقت فرسا ، کشتی انقلاب را به ساحل امید برسانند .

امام صادق علیه السلام در این راستا می فرماید:

در حقیقت خداوند یاری خود به بندگان را به اندازه نیت های آنان قرار داده است. پس هر که نیتش درست باشد ، یاری خدا به او کامل رسد و هر که نیتش کاستی داشته باشد ، یاری خدا نیز به همان اندازه کاستی نیت او ، از وی کاسته شود.(5)

________________

پی نوشت :

1-میزان الحکمه/ج13/ ص 6570/ح20961

2-آداب الطلاب/ص124

3- میزان الحکمه/ج13/ ص 6574/ح20983

4- میزان الحکمه/ج13/ ص 6574/ح20984

5- میزان الحکمه/ج13/ ص 6574/ح20985

منابع:

1-میزان الحکمه/محمدی ری شهری /دارالحدیث /قم /79

2-آداب الطلاب /شاکر برخوردار فرید/لاهوت/تهران/89

تهیه وتولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان