تبیان، دستیار زندگی
درست است که می‌گویند هیچ چیزی در طبیعت جای آب را نمی‌گیرد و بدن برای حفظ سلامت خودش به روزی شش لیوان آب نیاز دارد، ولی علاوه بر آب، نوشیدنی‌های مفید دیگری هم هستند که از عصاره‌ی گل‌ها و میوه‌های مفبد درست می‌شوند و خواص بسیاری برای بدن دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز تهیه نوشیدنی‌های خنک


درست است که می‌گویند هیچ چیزی در طبیعت جای آب را نمی‌گیرد و بدن برای حفظ سلامت خودش به روزی شش لیوان آب نیاز دارد، ولی علاوه بر آب، نوشیدنی‌های مفید دیگری هستند که از عصاره‌ی گل‌ها و میوه‌های مفبد درست می‌شوند و خواص بسیاری برای بدن دارند.


آبمیوه

گاهی با این نوشیدنی‌ها می‌توان بعضی از امراض بدن را درمان کرد. الان هم که فصل گل و گیاه است، از فرصت استفاده کرده و از ترکیب عرقیات و میوه‌ها، نوشیدنی‌های گوارا و مفیدی برای خود و خانواده‌تان درست کنید. در این مطلب، شما را میهمان چند نوشیدنی با ترکیبی از میوه‌های پر خاصیت و مناسب فصل می‌کنیم. گوارای وجودتان باد.

شربت زعفران و بیدمشک

بهارنارنج و گلاب، دو سوغات گرم و خشک بهاری هستند که خاصیت گرمی آن‌ها با وجود هل و زعفران دو چندان می‌شود. البته با توجه به اینکه عرق بیدمشک، خاصیت سرد و تر دارد، به متعادل شدن آن کمک می‌کند. این نوشیدنی، آرام‌بخش و ضد اضطراب است. بیدمشک قندخون را نیز پایین می‌آورد و ضد سردرد و دردهای عضلانی هم هست.

مواد لازم:

3 قاشق سوپ خوری عرق بهارنارنج، 2/1 قاشق سوپ‌خوری گلاب، 2/1 قاشق سوپ‌خوری عرق هل، 2/1 قاشق سوپ‌خوری عرق بیدمشک، 2/1 قاشق مرباخوری پودر زعفران، 2 قاشق سوپ‌خوری شکر یا 2 قاشق مرباخوری عسل، یك پیمانه آب، 4 عدد یخ.

زعفران را در کمی آب جوش ریخته و حل کنید. شکر، آب و تکه‌های یخ را هم درون مخلوط کن بریزید و چند بار روشن و خاموش کنید تا یخ‌ها خرد شوند. عرق بهارنارنج، گلاب، عرق هل، عرق بیدمشک و زعفران آب کرده را در مخلوط کن به مواد قبلی (شکر، آب و یخ) اضافه کرده و دوباره با هم مخلوط کنید. حالا شربت را در لیوان ریخته و سرو كنید.

شربت نعنا با طعم بهاری

عرق نعنا را همه به عنوان یک عرق ضد نفخ و تقویت کننده‌ی معده می‌شناسند، فارغ از اینکه این عرق برای تقویت حافظه هم مفید شناخته شده است؛ البته با ترکیب عرق نعنا و بهارنارنج، خاصیت آرام‌بخشی و ضد اضطرابی هم به دیگر خواص این نوشیدنی اضافه می‌شود.

مواد لازم:

3 قاشق سوپ‌خوری عرق بهارنارنج، 2 قاشق سوپ‌خوری عرق نعنا و 2 قاشق سوپ‌خوری خاکشیر، 2 قاشق سوپ‌خوری شکر یا 2 قاشق مرباخوری عسل، 1 پیمانه آب، 4 تکه یخ.

شکر، یخ و آب را داخل مخلوط کن ریخته و یخ‌ها را خرد کنید تا محلولی یک دست و شیرین به دست آید. عرق بهارنارنج و عرق نعنا را هم به شربت شیرین اضافه کرده و دوباره کمی مخلوط کنید. خاکشیر شسته شده و تمیز را هم به آن‌ها افزوده و مخلوط را در لیوان مخصوص سرو کردن بریزید. برای تزیین هم می‌توانید از برگ‌های تازه نعنا استفاده کنید.

آبمیوه

معجون توت فرنگی و لیموترش

در كشور ترکیه، نوشیدنی خوشمزه و عطش زدایی با ترکیب توت فرنگی و لیموترش درست می‌کنند که طعم بی نظیری دارد. این نوشیدنی بعد ار خستگی روزانه یک روز گرم، بسیار می‌چسبد.

مواد لازم:

4 قاشق سوپ‌خوری سس توت فرنگی (سس غلیظ توت فرنگی (سیروپ) در فروشگاه‌ها موجود است)، 1 عدد لیموترش، یك پیمانه آب، 4 عدد توت فرنگی تازه.

سس توت فرنگی را به همراه آب لیموترش و توت فرنگی‌های تازه، با آب و یخ درون مخلوط کن ریخته و خوب مخلوط کنید به طوری که یخ‌ها ریز شوند. مواد آماده را درون لیوان ریخته و به مدت 5 تا 10 دقیقه در یخچال بگذارید. در این مدت، لایه‌های شربت از یکدیگر جدا شده و شربتی 4 لایه خواهید داشت که می‌توانید با توت فرنگی و برشی از لیمو آن را تزیین کنید.

آب‌میوه هاوایی

قرار نیست از اینجا تا هاوایی را سفر کنید تا یک نوشیدنی خوشمزه، مقوی و پرخاصیت میل كنید. با مخلوط چند میوه و با یک قلپ از این آب‌میوه، به سواحل زیبای هاوایی ‌می‌روید. این نوشیدنی، سرشار از ویتامین‌های سی، کلسیم و پتاسیم است. بچه‌ها هم آن را خیلی دوست دارند.

مواد لازم:

4/1 موز، 2 حلقه آناناس کنسروی یا تازه، 1 پیمانه شیر، 2 تکه یخ، 2 قاشق سوپ‌خوری سس توت فرنگی.

مواد لازم برای تزیین:

مقداری ترافل رنگی، 2/1 موز، 1 عدد توت فرنگی، 1 حلقه آناناس.

ابتدا موز، آناناس، سس توت فرنگی و شیر را با تکه‌های یخ، درون مخلوط‌ کن ریخته و مایعی یک‌دست درست کنید، به طوری که تکه‌های یخ و میوه‌ها درون شربت دیده نشوند. در انتها هم می‌توانید چند ترافل رنگی روی آب‌میوه بریزید.

نکته: سس توت فرنگی را در بسته بندی‌های شبیه سس گوجه فرنگی در فروشگا‌ه‌ها و یا قنادی‌ها می‌توانید پیدا کنید. ترافل‌های رنگی را هم همینطور.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: golbanoo

مطالب مرتبط:

هفت آب‌میوه شفابخش

شربت آبلیموی خنک

بفرما فالوده خانگی

شربت ضد استرس

شربت به لیمو

شربت موخیتو

شربت شاه توت