تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب با تعریف اولیه دانسیته آشنا خواهیم شد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانسیته چیست؟

دانسیته چیست؟

برای اندازه گیری این که یک جسم، چه مقدار به هم پکیده است (فضای بین اجزای تشکیل دهنده آن جسم، چه قدر است) به دانسته نیاز داریم. اجسام چگال تر، فضای خالی کم تری در شبکه بلوری خود دارند. چگالی معمولا با واحد گرم در هر میلی متر اندازه گیری می شود؛ بنابراین دانسیته جسمی که روی ترازو قرار می گیرد، از روی تعداد گرم (جرم جسم) تقسیم بر مقدار فضایی که جسم اشغال می کند (حجم آن) به دست می آید. دانسیته جسم در همه جای این دنیا یکی است و هیچ فرقی نمی کند.

دانسیته چیست؟

به نظر شما آیا می توان دانسیته چیزی را تغییر داد؟

برای پاسخ به این سوال بیایید تصور کنیم که می خواهید یک آدم برفی بسازید. اگر برف را در دست خود آن قدر فشار دهید تا به اندازه یک پرتقال دربیاید و مقدار برف بیش تری به آن اضافه نکنید، این گلوله برفی از گلوله برفی که به اندازه یک آلو است، دانسیته کم تری خواهد داشت زیرا گلوله ای که به اندازه آلو است، بیش تر فشرده شده و فضای بین اجزای آن بسیار کم تر از گلوله برفی به اندازه پرتقال است. پس برای افزایش دانسیته جسمی باید مقدار فضایی که جسم، اشغال می کند را کاهش دهید (و بقیه عوامل را ثابت نگاه دارید).

دانسیته چیست؟

معمولا دانسیته اجسام با دانسیته آب مقایسه می شود تا متوجه شویم آیا این اجسام روی آب شناور می مانند یا در آن غرق می شوند. دانسیته آب در حدود 1.00 g/mL  است. اگر دانسیته جسمی بزرگ تر از دانسیته آب باشد، حتما در آب غرق خواهد شد و برعکس.

دانسیته چیست؟

در مورد یخ بایستی این نکته را یاداوری کنیم که مکعب های یخی روی آب شناور می مانند زیرا دانسیته یخ از آب کم تر است. زمانی که آب را فریز می کنید تا یخ تشکیل شود، آب منبسط شده و فضای بیش تری اشغال می کند؛ یعنی یک تکه یخ، حجم بیش تری نسبت به مقدرا آب به کار رفته برای همان تکه یخ دارد. بنابراین دانسیته آن کم تر از آب بوده و روی آن شناور می ماند. (برای فهم خواص ویژه آب به مطلب "چگالی یخ" مراجعه کنید)

در جدول زیر دانسیته برخی از مواد را می بینید:

دانسیته چیست؟

سوال:

به نظر شما دانسیته به دمای هوا وابسته است؟ آیا می توانید تغییرات دانسیته بر حسب دمای آب را حدس بزنید؟

جواب: بله . البته این تغییرات بسیار اندک است ولی هرچه دما بیش تر باشد، دانسیته آب کم تر می شود زیرا آب با افزایش دما بیش تر به فاز گازی نزدیک تر می شود، فضای بین اجزای آن رفته رفته با افزایش دما بیش تر شده و بنابراین دانسیته آن کم تر خواهد بود.


مر کز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: آلچالانلو