تبیان، دستیار زندگی
یکی از آفات کار رسانه ای فراموش شدن اهداف و برنامه هاست. به عبارتی گاهی خواسته یا نا خواسته، دانسته یا ندانسته افرادی که در حوزه خبری فعالیت دارند با ورود به عرصه ای که از اول آن را مضر می دانستند فراموش می کنند برای چه هدفی وارد کار شده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه جنگ و نزاع در ورزش


یکی از آفات کار رسانه ای فراموش شدن اهداف و برنامه هاست. به عبارتی گاهی خواسته یا نا خواسته، دانسته یا ندانسته افرادی که در حوزه خبری فعالیت دارند با ورود به عرصه ای که از اول آن را مضر می دانستند فراموش می کنند برای چه هدفی وارد کار شده اند.


در این بین رسانه های موفق و پر مخاطب مسئولیت سنگین تری دارند. به عنوان مثال یک اشتباه و گام زدن در مسیر نادرست در رسانه ای چون صدا و سیما تاثیرات مضر فراوانی در پی خواهد داشت. یا یک خبرگزاری پرمخاطب با غوطه خوردن در عرصه جنجال سازی و غوغا بر پاکردن (ظاهرا برای جلب مخاطب بیشتر) به مسیری می رود که بعید است از ابتدا برای آن کارش را طراحی کرده باشد.

رسانه ای چون صدا و سیما که مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری و نماینده ایشان اداره می شود. یا خبرگزاری موفق و معتبری چون فارس که ریشه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد. قطعا انتظارها از چنین رسانه هایی توجه افزون تر به توصیه ها و هشدار های مقام معظم رهبری است. آیا فراموش کرده ایم که چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از اهالی ورزش چه هشداری دادند؟ با هم گوشه ای از این سخنان را مرور می کنیم:

هشدار مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در جلسه با جمعی از اهالی ورزش گفتند: یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است. ایشان موضوع اخلاق در ورزش را، موضوعی بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: خوشبختانه جامعه ورزشی ما، سالم است اما هنگامی که یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه جهانی قرار می گیرد، خطر اخلاقی او را بشدت تهدید می کند و باید از خود، مراقبت کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: از جمله ویژگیهای اخلاقی لازم برای یک ورزشکار، مغرور نشدن، مردمی و جوانمرد ماندن، با مردم بودن، و برای مردم دل سوزاندن است که باید ورزشکاران برای حفظ و تقویت این روحیات تلاش کنند.

ایشان با اظهار گلایه از تلاش برخی، برای تخریب فضای ورزشی کشور از طریق ترویج تهمت، دروغ، نزاع و تخریب افراد تأکید کردند: متأسفانه سهم رسانه های ورزشی در این کار خلاف کم نیست و من در این خصوص هشدار می دهم.

اکنون این سوال پیش می آید با این سخنان روشن و تعیین کننده برای رسانه هایی چون خبرگزاری فارس چرا باید ما همچنان شاهد ایجاد نزاع و تخریب افراد باشیم؟ لطفا به این دو خبر توجه کنید:

دادکان: عقده‌گشایی کار کسانی است که شناسنامه‌شان در جیبشان است!

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: کسانی عقده‌گشایی می‌کنند که شناسنامه‌شان برای ثبت‌نام در جیبشان است.

محمد دادکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات محمد علی‌آبادی مبنی بر اینکه محمد دادکان دنبال عقده‌گشایی است جوابش را نمی‌دهم گفت: من دنبال عقده‌گشایی نیستم شما دنبال این کار هستید که شناسنامه‌تان را در جیبتان می‌گذارید و هر جا که می‌روید ثبت‌نام می‌کنید. عقده‌گشایی متعلق به کسانی است که برای مجامع، فدراسیون‌ها، شورای شهر و غیره ثبت‌نام می‌کنند در واقع آنها کارشان عقده‌گشایی است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره صحبت‌های علی‌آبادی مبنی بر اینکه او کفاشیان را جایگزین دادکان نکرده تاکید کرد: همه می‌دانند که این کار را خود آقای علی‌آبادی انجام داد. او می‌خواست رئیس فدراسیون شود و کفاشیان نایب رئیسش اما فیفا این اجازه را به او نمی‌داد.

دادکان ادامه داد: مردم ایران دادکان را خیلی خوب می‌شناسند وقتی حرفی می زند پای حرفش می‌ایستد و خوشبختانه همه مردم ایران می‌دانند که این کارها را برای فدراسیون فوتبال، علی‌آبادی انجام داد. آقای علی‌آبادی تو خودت کفاشیان را انتخاب کردی و حالا می‌گویی او مدیر ضعیفی است. باید تاکید کنم که کفاشیان به مراتب قوی‌تر از علی‌آبادی است.

وی افزود: امثال علی‌آبادی‌ها به جز اینکه وارد دولت شوند و پرستیژ دولتی بگیرند هیچ جایگاه دیگری ندارند. چنین افرادی وارد دولت می‌شوند و صاحب منصب می‌شوند.

محمد علی‌آبادی در گفت‌وگو با فارس در خصوص انتقادهای چند باره محمد دادکان از وی گفت: صحبت‌هایی که دادکان مطرح می‌کند اصلا ارزش جواب دادن ندارد، مردم در مورد عملکردم در ورزش اطلاعات خوبی دارند و اینها (انتقادات دادکان) برای من تبلیغ است چون من با مردم ارتباطات زیادی دارم.

علی‌آبادی: حرف‌های دادکان ارزش جواب دادن ندارد/ بگذارید عقده‌هایش را خالی کند

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: انتقادهای دادکان را بی‌ارزش می‌دانم و جواب او را نمی‌دهم.

محمد علی‌آبادی در گفت‌وگو با فارس در خصوص انتقادهای چند باره محمد دادکان از وی گفت: صحبت‌هایی که دادکان مطرح می‌کند اصلا ارزش جواب دادن ندارد، مردم در مورد عملکردم در ورزش اطلاعات خوبی دارند و اینها (انتقادات دادکان) برای من تبلیغ است چون من با مردم ارتباطات زیادی دارم. درکوچه و بازار خیلی با آنها برخورد می‌کنم و نظر مردم را به خوبی در مورد عملکردم در ورزش و حتی عملکرد دولت نهم و دهم می‌دانم.

وی ادامه داد: بگذارید افراد عقده‌های خود را هر جوری که می‌خواهند خالی کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در خصوص اینکه برخی منتقدین برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال را صحیح دانسته اما انتخاب فردی همچون علی کفاشیان را اشتباه می‌دانند، گفت: من علی کفاشیان را به عنوان جانشین دادکان انتخاب نکردم، کفاشیان را اعضاء مجمع انتخاب کردند، در آن موقع هم من در وزارت ورزش نقشی نداشتم. فکر می‌کنم زمان آقای سعیدلو یا عباسی بودکه کفاشیان به عنوان رئیس فدارسیون انتخاب شد، ضمن اینکه رئیس فدارسیون را همواره اعضای مجمع با رای خود انتخاب می‌کنند و افراد نقشی ندارند، فدراسیون فوتبال یک مجمع مستقل است.

دعوا انداختن بین اهالی ورزش ادامه دارد

درج این دو خبر در فاصله زمانی کوتاه چه معنی دیگری می دهد؟ اگر خبر مربوط به صحبت های علی آبادی را طی یک مصاحبه مطبوعاتی اجتناب ناپذیر تلقی کنیم. بی درنگ رفتن سراغ دادکان و پاسخ دادن به صحبت های علی آبادی با چه انگیزه ای انجام شده است؟

اساسا با احترام به شخصیت هر دوی این افراد باید گفت که رد وبدل شدن این جملات کجای درد ورزش ما را دوا می کند؟ چرا باید با این سخنان سخیف وقت مردم را گرفت؟ نشاط را از ورزش دور کرد؟

ورزش هزاران کار نشده دارد. به بخش ابتدایی توصیه های مقام معظم رهبری توجه کنید: یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است .

آیا پرداختن ریشه ای به ورزش همگانی با سطح در بر گیری فراوان نباید نسبت به چنین اخباری در اولویت قرار گیرد؟ آیا هنر این نیست که رسانه موفقی چون خبرگزاری فارس با ایجاد جذابیت در اخبار مربوط به ورزش همگانی و سوق دادن ذائقه مردم هنر خود را نشان دهد؟ آیا جنجال سازی های این چنین هنر بزرگی است؟ بدون شک بر این باوریم که ریشه تشکیل و تاسیس خبر گزاری فارس در نزد متولیان امر آن محصور به جنجال سازی نیست و همان طور که در ابتدا ذکر شد اتفاقاتی از این دست در پی فراموشی اهداف مورد نظر در پی سرعت فراوان در راه اطلاع رسانی است. اتفاقی که امیدواریم با دقت نظر مسئولان امر دیگر شاهد وقوع آن نباشیم. باید باور کرد که مردم از چنین رویه ای خسته شده اند.

بهمن اسدی
بخش ورزشی تبیان