تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص طب سنتی ایران با اشاره به لزوم حذف کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس از وعده‌های غذایی ایام امتحان، از دانش‌آموزان و دانشجویان خواست از مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده در روزهای امتحان بپرهیزند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراکی‌های ممنوع در ایام امتحانات

خوراکی‌های ممنوع در ایام امتحانات

یک متخصص طب سنتی ایران با اشاره به لزوم حذف کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس از وعده‌های غذایی ایام امتحان، از دانش‌آموزان و دانشجویان خواست از مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده در روزهای امتحان بپرهیزند.

با مصرف غذاهای دیرهضم در ایام امتحانات، اختلال عملکردهای مغزی پس از مصرف غذاهای پرچرب موجب بروز رفتار تغذیه‌ای نامناسب شده، یا مصرف غذاهایی که موجب پرکاری دستگاه گوارش یا فساد غذا در معده می‌شوند، عملکرد مغزی کاهش می‌یابد، بنابراین دانش‌آموزان و دانشجویان باید در روزهای امتحان از پرخوری اجتناب کرده و حتی‌الامکان غذاهای سبک و زودهضم مصرف کنند.

خوراکی‌های ممنوع در ایام امتحانات

حجم زیاد غذا حتی در صورت لطیف بودن آن، موجب فشار آمدن بر دستگاه گوارش و صرف نیروی بیشتر برای انجام اعمال هضم و جذب و دفع آن می‌شود به طوری که بدن از تامین انرژی لازم برای کارهای مغزی بازمی‌ماند، به همین دلیل مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده مانند کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس در روزهای امتحان توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی ایران با توجه به آغاز ایام امتحانات به دانش‌آموزان و دانشجویان هشدار داد: در روزهای آزمون از پرخوری خوداری کنند، چرا که هرگونه ناسازگاری غذایی و فساد هضم در معده منجر به افت شدید عملکرد مغز می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی ایران مصرف همزمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، ماهی و توت فرنگی یا شیر و پیاز و حتی شیر و ماهی در یک وعده غذایی نهی شده است.

هم چنین باید به این نکته توجه داشت که غذاهای لطیف و خوش‌هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین و دیرهضم استفاده شوند به طور مثال خوردن توت فرنگی پس از صرف غذاهای چرب بسیار نامناسب است.

مصرف غذاهای کم کالری را در فصل امتحانات مناسب نمی باشد و  این نوع غذاها سبب کندی عملکرد مغز و خواب‌آلودگی در فرد شده و هوشیاری را کاهش می‌دهند، موادی همچون ماست، دوغ و کاهو از این جمله‌اند.

خوراکی‌های ممنوع در ایام امتحانات

وی با اشاره به این که غذاهای نفاخ برای مصرف در روزهای امتحان مناسب نیستند، تصریح کرد: موادی همچون حبوبات خیس نکرده در غذا و مواد نفاخ مانند؛ کلم، تربچه، سیر و پیاز، غذاهایی هستند که علاوه بر ازدیاد فعالیت دستگاه گوارش، عملکرد سیستم اعصاب مرکزی را دچار اختلال کرده، موجب سنگینی و خواب‌آلودگی فرد می‌شوند.

این متخصص طب سنتی ایران در پایان به دانش آموزان و دانشجویان یادآور شد: در روزهای آزمون از مصرف زیاده از حد خوراکی‌های محرک سیستم عصبی مانند قهوه، نسکافه و چای پررنگ خودداری کنند، نوشیدن مفرط این نوع مواد موجب ایجاد احساس ناآرامی و اضطراب شده، تمرکز و یادگیری را مختل می‌کند.


ایسنا

مرکز یادگیری سایت تبیان