تبیان، دستیار زندگی
از دیدگاهی می توان شبکه ها را از منظر مقیاس بزرگی شبکه و ناحیه تحت پوشش آن دسته بندی کرد. PAN, LAN, MAN, RAN و WAN 5 رده کلی این دسته بندی است که در این مقاله به تفکیک آنها را بررسی می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگیِ دنیای شبکه‌ها!


از دیدگاهی می‌توان شبکه‌ها را از منظر "مقیاس بزرگی شبکه" و ناحیه تحت پوشش آن دسته‌بندی کرد. PAN, LAN, MAN, RAN و WAN 5 رده کلی این دسته‌بندی است که در این مقاله آنها را بررسی می‌کنیم.

pan, lan, man, ran و wan چیست!

مقیاس بزرگی شبکه بدین معناست که شبکه چه مسافت جغرافیایی را پوشش می دهد و حداکثر چند ایستگاه می تواند در شبکه وجود داشته داشته باشد.

شبکه های کامپیوتری از دیدگاه مقیاس بزرگی به 5 رده کلی PAN, LAN, MAN, RAN و WAN تقسیم می شوند:

(PAN (Personal Area Network یا شبکه های شخصی: شبکه های شخصی PAN در محدوده ای زیر ده متر شکل می گیرند و مالکیت فردی دارند. این رده از شبکه برای اتصالات دستگاه های شخصی و خانگی مثل کامپیوتر، تلفن همراه، دستگاه دورنگار، چاپگر، ضبط صوت و... کاربرد دارد. در این رده از شبکه تمام تلاش طراحان بر سادگی کاربری و ارزان تمام شدن آن متمرکز است. یو اس بی و بلوتوث برای این رده از شبکه ها توسعه داده شده اند.

(LAN (Local Area Network یا شبکه های محلی: شبکه های محلی LAN در فواصل جغرافیایی محدود (حداکثر یکی دو کیلومتر) و تحت تملک سازمان های کوچک، ادارات، نهادها، محیط های آموزشی و شرکت های کوچک نصب و راه اندازی می شود.

کوچک بودن این نوع از شبکه (از دیدگاه طول فیزیکی کانال انتقال) و کم بودن تعداد ایستگاه هاف محاسن فراوانی را برای این رده از شبکه به ارمغان آورده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به کوتاه بودن طول کانال، اولا افت سیگنال کم و طبعا نرخ خطا بسیار پایین است. ثانیا نظخ ارسال می تواند بسیار بالا باشد (از چند مگابیت در ثانیه تا چند گیگابیت در ثانیه). ثالثا تاخیر انتشار (propagation delay) بسیار ناچیز خواهد بود. مجموعه ی این عوامل باعث خواهد شد تا سرعت مبادله ی اطلاعات در این نوع شبکه بسیار بالا باشد.

در این نوع شبکه با توجه به محدود بودن تعداد ایستگاه ها، مدیریت شبکه آسان تر از سایر شبکه هاست.

هزینه نصب و راه اندازی این نوع شبکه چندان بالا نیست.

شبکه های بین شهری MAN در گستره ی یک منطقه وسیع مانند یک شهر، پیاده می شوند و از لحاظ تکنولوژی بیشتر به LAN شباهت دارند. گستره پوشش شیکه ی MAN بین صد تا دویست کیلومتر است

تکنولوژی های اترنتف شبکه ی وای فای و توکن رینگ (token ring) برای این گروه از شبکه ها توسعه داده شده است.

pan, lan, man, ran و wan چیست!

(MAN (Metropolitan Area Network یا شبکه های بین شهری:شبکه های بین شهری MAN در گستره ی یک منطقه وسیع مانند یک شهر، پیاده می شوند و از لحاظ تکنولوژی بیشتر به LAN شباهت دارند. گستره پوشش شیکه ی MAN بین صد تا دویست کیلومتر است. تکنولوژی FDDI و  DQDB و تکنولوژی بیسیم IEEE 802.16 برای این گروه از شبکه طراحی و تولید شده است.

(RAN (Regional Area Network یا شبکه های منطقه ای: شبکه های منطقه ای RAN در گستره ی وسیعی از یک کشور مثل یک استان یا ایالت و عموما با هدف ارائه خدمات خاص پیاده می شوند. تکنولوژی IEEE 802.22 برای این رده از شبکه در دست بررسی و توسعه است.

(WAN (Wide Area Network یا شبکه های گسترده: شبکه های گسترده ی WAN در گستره ی جغرافیایی یک کشور و یا قاره پیاده می شوند و شبکه های محلی و بین شهری را به هم وصل می کنند. شبکه WAN در حقیقت یک زیرساخت ارتباطی یا ستون فقراتی است که داده ها را بین Hostها مبادله می کند.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Internet engineering / E.Malekian

Computer network

A top-down approach / Kurose & Ross