تبیان، دستیار زندگی
از زمانی كه نخستین شهربازی دنیا در ایلی نویز شیكاگو راه‌اندازی شد بیش از 120 سال می‌گذرد، اما شاید بتوان ورود ترن هوایی به عنوان یكی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهربازی‌ها و پارك‌های تفریحی را نقطه اوج شهربازی‌های امروزی دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علم در خدمت شهربازی‌ها!


از زمانی كه نخستین شهربازی دنیا در ایلی نویز شیكاگو راه‌اندازی شد بیش از 120 سال می‌گذرد، اما شاید بتوان ورود ترن هوایی به عنوان یكی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهربازی‌ها و پارك‌های تفریحی را نقطه اوج شهربازی‌های امروزی دانست. هیجان ناشی از عبور ترن هوایی از مسیر های پر پیچ و خم، حركت عمودی بر خلاف نیروی جاذبه و رسیدن به اوج آسمان، همه و همه انگیزه ای قوی برای آن دسته از افرادی است كه می خواهند در جستجوی تجربه هیجان، ساعاتی را در شهر بازی ها سپری كنند.


علم در خدمت شهربازی‌ها!

ترن های هوایی امروزه به عنوان نماد اصلی شهربازی ها شناخته می شود و اساسا اگر در یك شهربازی ردپایی از ترن هوایی یافت نشود، انگار شهربازی نیست تا جایی كه ساخت ترن های هوایی سریع تر، بلندتر و هیجان انگیزتر به ابزاری برای رقابت تبدیل شده است؛ رقابت برای جلب توجه افرادی كه مشتاقانه در انتظار تجربه هیجان در صف های طولانی می ایستند تا با حركت ترن هوایی در مسیر آهنی، سطح ترشح آدرنالین بدنشان را افزایش دهند.

هیجان هم مهندسی می شود

در حقیقت ترن های هوایی یا به طور كلی تجهیزات بازی در شهربازی های امروز دیگر تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیست بلكه می توان آنها را به دانشگاهی تشبیه كرد كه اگر كمی دقت داشته باشید، می توانید ردپایی از علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیك، شیمی، علم مواد و حتی روان شناسی را در آنها بیابید.

وقتی یك ترن هوایی 12 تنی در مدت زمان دو ثانیه تا ارتفاع 45 متری از سطح زمین بالا رفته و سرعت آن به 116 كیلومتر در ساعت می رسد، باید مجهز به یك سیستم هیدرولیكی پیشرفته باشد كه عملكرد آن به استفاده از شیوه های مهندسی مبتنی است.

تحولات ایجاد شده در ساخت و ساز این تجهیزات یكی از بزرگ ترین تغییرات در شهربازی هاست. پیشرفت های به دست آمده در حوزه فناوری های رایانه ای نقش مهمی در تسریع روند ساخت این تجهیزات داشته است، چراكه مبتنی بر روش های پیچیده علم ریاضی است.

بسیاری از كارشناسان بر این باورند كارها و تحقیقات علمی كه پیش از احداث و راه اندازی شهربازی ها یا به عبارت دیگر مطالعاتی كه برای طراحی و ساخت تجهیزات شهربازی ها انجام می شود از تحقیقاتی كه برای سفرهای فضایی انجام می شود، چیزی كم ندارد.

علم در خدمت شهربازی‌ها!

برای این كه بتوان لحظات شادی را در زندگی مردم به ارمغان آورد باید به آنها اطمینان داد كه امنیت جانی دارند و زمانی می توان امنیت آنها را تضمین كرد كه پیش از این كه تجهیزات ساخته شود همه جوانب از نظر علمی به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته باشد.

تجربه 8 ثانیه بی وزنی در ترن هوایی

ترن هوای كینگداكا در پارك تفریحی نیوجرسی عنوان بلندترین ترن هوایی روی زمین را به خود اختصاص داده است.

این ترن در مدت زمان 3.5 ثانیه از حالت سكون به سرعت 206 كیلومتر در ساعت می رسد و در ادامه مسیر نیز به ارتفاع 139.5 متری هدایت می شود.

سریع ترین ترن هوایی دنیا نیز ترنی به نام «فرمولا راسا» در پارك تفریحی ابوظبی است كه سرعت آن به 240 كیلومتر در ساعت می رسد.

گرچه این دو ترن هوایی در نوع خود بی نظیر است، اما به یقین برای همیشه عنوان بلندترین و سریع ترین ترن های هوایی دنیا را در اختیار نخواهند داشت.

در حقیقت ترن های هوایی یا به طور كلی تجهیزات بازی در شهربازی های امروز دیگر تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیست بلكه می توان آنها را به دانشگاهی تشبیه كرد كه اگر كمی دقت داشته باشید، می توانید ردپایی از علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیك، شیمی، علم مواد و حتی روان شناسی را در آنها بیابید

رقابت برای ساخت ترن های هوایی همچنان ادامه دارد. شركتی در كالیفرنیای جنوبی از طراحی ترن هوایی پیشرفته ای خبر داده است كه با ترن های هوایی امروزی بسیار متفاوت است. افرادی كه سوار این ترن می شوند، 8 ثانیه بی وزنی را تجربه می كنند؛ تجربه ای كه تنها فضانوردان با آن آشنا هستند.

این ترن هوایی برخلاف ترن های هوایی امروزی سرپوشیده است. برای ایجاد شرایط بی وزنی، موتور القایی ترن باید سرعت ترن را براساس یك برنامه محاسباتی خاصی كه برای آن در نظر گرفته شده، افزایش دهد. وقتی سرعت ترن به 160 كیلومتر در ساعت می رسد، ناگهان سرعت حركت افزایش یافته و مسافران از صندلی ها پرتاب می شوند. به این ترتیب مسافران می توانند حالت بی وزنی را تجربه كنند.

به نظر می رسد با ورود دستگاه ها و تجهیزات جدید در شهربازی ها و پارك های تفریحی در آینده ای نه چندان دور، دگرگونی ها و تغییرات قابل توجهی را در سراسر دنیا شاهد باشیم.

علم در خدمت شهربازی‌ها!

گرچه رقابت برای طراحی دستگاه هایی از این دست و ثبت ركوردی تازه از نظر ویژگی های مختلف مانند سرعت و ارتفاع همچنان ادامه دارد اما علاوه بر محاسبات مهندسی، در نظر گرفتن جنبه های روان شناسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

قرار نیست این اولین و آخرین باری باشد كه افراد عبور از جاده های آهنین را با ترن های هوای تجربه می كنند. تجربه این هیجان باید به گونه ای باشد كه افراد حتی به رغم تجربه لحظاتی هیجان انگیز باز هم به تكرار این تجربه علاقه مند باشند.

به نظر می رسد سوار ترن هوایی شدن در سال های آینده كار هر كسی نباشد، چراكه استفاده از فرمول ها و محاسبات پیچیده و بهره گیری از الگوها و مدل های رایانه ای به این معنی است كه این تجهیزات هیجان انگیزتر از همیشه خواهد بود.

تجهیزات شهربازی ها می تواند با خطرهای بسیار زیادی همراه باشد، اما تحقیقات گسترده ای كه در زمینه طراحی این وسایل انجام می شود، موجب شده است ترس و هیجان در این تجهیزات با خطر فاصله زیادی داشته باشد. البته نمی توان مفهوم خطر را كاملا نادیده گرفت.

علم هم می تواند با خطا همراه باشد، اما هدف این است كه به پشتوانه تحقیقات علمی این خطرها را به صفر برسانیم.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین