تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهیم سخت افزار شبکه های کامپیوتری را دسته بندی و تفکیک کنیم از دو دیدگاه می توان به شبکه ها نگاه کرد. دیدگاه اول تکنولوژی انتقال در شبکه های کامپیوتری است. بدین معنا که در شبکه از چه نوع کانالی به عنوان واسط انتقال استفاده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه‌ها و تکنولوژی انتقال


اگر بخواهیم سخت افزار شبکه های کامپیوتری را دسته بندی و تفکیک کنیم از دو دیدگاه می توان به شبکه ها نگاه کرد. دیدگاه اول "تکنولوژی انتقال" در شبکه های کامپیوتری است. بدین معنا که در شبکه از چه نوع کانالی به عنوان واسط انتقال استفاده می شود.

شبکه‌ها از منظر تکنولوژی انتقال

از دیدگاه تکنولوزی انتقال دو دسته کلی از شبکه قابل تعریف است:

- شبکه های پخش فراگیر یا Broadcast

شبکه های نقطه به نقطه یا Point to point

در شبکه های Broadcast، انتقال اطلاعات ار طریق یک کانال فیزیکی که بین تمام ایستگاه های شبکه مشترک است، انجام می شود. همه ی ایستگاه ها موظفند به طور دائم به خط گوش بدهند؛ برای ارسال نیز مجبورند اطلاعات را بر روی همین کانال منتقل نمایند. بنابراین در چنین شبکه هایی هر ایستگاه باید یک آدرس یکتا داشته باشد تا گیرنده ی پیام بتواند از بین پیام هایی که روی شبکه مبادله می شود، پیام مربوط به خودش را تشخیص داده و برای پردازش های بعدی از روی کانال به حافظه ی اصلی منتقل کند.

در این نوع شبکه امکان ارسال پیام های فراگیر وجود دارد. پیام های فراگیر پیام هایی هستند که از مبدا یک ایستگاه برای تمام یا یک گروه خاص از ایستگاه ها ارسال شود. استفاده از کانال های مشترک برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه های شبکه از برخی جهات مشکل آفرین است.

مدیریت پیچیده ی کانال

در این شبکه، مدیریت کانال به نحوی که تمام ایستگاه ها بتوانند در یک روال قانون مند و عادلانه، از کانال استفاده کنند، پیچیده است. زیرا در شبکه ها هر ایستگاه عنصری مستقل محسوب می شود و هیچ گونه حاکمیت بیرونی بر آنها وجود ندارد لذا رعایت قانون و نوبت در استفاده از کانال بر عهده ی خود ایستگاه ها است. دقت کنید که در این نوع شبکه ها یک ایستگاه مجاز نیست به محض آنکه داده ای برای ارسال داشت، آن را روی کانال بفرستد بلکه باید بر طبق قواعدی که به نام  Medium access Control Protocol مشهور است، خودش را نوبت بندی کرده و سپس اقدام به ارسال نماید. ارسال همزمان دو ایستگاه در این نوع شبکه، منجر به تصادم (Collision) شده و در نتیجه داده های ارسالی خراب و فاقد اعتبار خواهد شد.

شبکه‌ها از منظر تکنولوژی انتقال

امنیت کم

با توجه به آنکه تمام ایستگاه ها موظف به گوش دادن به خط هستند بنابراین اطلاعات روی کانال مشترک توسط تمام ایستگاه ها شنیده می شود. کافی است کسی بخواهد به اطلاعات دیگران دسترسی داشته باشد، در این حالت ایستگاه به راحتی با انتقال تمام یا بخشی از اطلاعات در حال تبادل روی کانال به درون حافظه ی اصلی خودف آن را در اختیار شخصی بیگانه قرار می دهد. به همین دلیل استفاده از شبکه های کانال مشترک، برای ارسال اطلاعات محرمانه زمانی عقلانی خواهد بود که این اطلاعات قبل از ارسال رمز گذاری شده باشد.

در شبکه های نقطه به نقطه یا Point to point بین دو ماشین در شبکه یک کانال فیزیکی و مستقیم وجود دارد و هیچ ماشین دیگری به آن کانال متصل نخواهد بود. به عبارت ساده تر یه یک کانال فیزیکی فقط و فقط دو ماشین متصل است

کارایی پایین

با توجه به آنکه تمام ایستگاه ها فقط یک کانال در اختیار دارند، لذا فقط سهم کوچکی از کل پهنای باید کانال در اختیار یک ایستگاه قرار می گیرد. اگر داده ها در اثر بروز تصادم یا نویز دچار خرابی شوند وضع به مراتب بدتر خواهد شد.

با تمام این تفاصیل استفاده از کانال های مشترک به عنوان تکنولوژی انتقال بسیار مقرون به صرفه است و به صورت گسترده از آن استفاده می شود. شبکه های ماهواره ای، شبکه ی محلی اترنت (اترنت سنتی) و شبکه ی محلی بی سیم و بلوتوث و وای فای همگی شبکه های نوع Broadcast محسوب می شوند.

شبکه‌ها از منظر تکنولوژی انتقال

در شبکه های نقطه به نقطه یا Point to point بین دو ماشین در شبکه یک کانال فیزیکی و مستقیم وجود دارد و هیچ ماشین دیگری به آن کانال متصل نخواهد بود. به عبارت ساده تر یه یک کانال فیزیکی فقط و فقط دو ماشین متصل است. منظور از شبکه های نقطه به نقطه آن نیست که بین هر دو ماشین حتما یک خط مستقیم وجود داشته باشد بلکه بدین معناست که اگر چنین کانالی وجود داشته باشد آن کانال اختصاصی و مستقیم است و هیچ شریک ثالثی بر روی آن فعالیت نمی کند.

بر خلاف شبکه های با کانال مشترک که مسیر ارتباطی بین ایستگاه ها یکتاست، در شبکه های نقطه به نقطه مسیرهای گوناگونی بین دو ماشین برقرار خواهد بود. لذا بحث انتخاب بهترین مسیر از بین این مسیر مطرح خواهد شد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Internet engineering / E.Malekian

Computer network

A top-down approach / Kurose & Ross