تبیان، دستیار زندگی
از ویژگی های بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای رونق بیشتر نمایشگاه کتاب تهران است.‌ صدور بن‌کارت‌های الکترونیک برای ۲۵۰ هزار نفر از دانشجویان و طلاب و صدور بن‌کارت‌های الکترونیکی برای اساتید،‌ محققان و .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی ها و امکانات بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران


از ویژگی های بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص اعتبار 20 میلیارد تومانی برای رونق بیشتر نمایشگاه کتاب تهران است.‌ صدور بن‌کارت‌های الکترونیک برای 250 هزار نفر از دانشجویان و طلاب و صدور بن‌کارت‌های الکترونیکی برای اساتید،‌ محققان و پژوهشگران بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌ها و امکانات بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد. در این نمایشگاه که آخرین برنامه دولت نهم و دهم است بیش از 2 هزار و 545 ناشر داخلی و هزار و 600 ناشر خارجی در آن آثار خود را ارائه کرده اند و بیش از 445 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در بخش‌های ناشران عمومی‌، ناشران آموزشی‌، کودک و نوجوان و ناشران بین‌الملل ارائه شده است. آثار ارائه شده در این بخش‌ها از جمله آثاری هستند که در سال‌های 89 تا 91 در بخش داخلی و 2010 تا 2013 در بخش خارجی منتشر شده‌اند. از جمله تغییرات این دوره نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به حضور بیش از 100 ناشر الکترونیک برای نخستین‌بار به صورت مستقل اشاره کرد،‌ هم‌چنین تغییراتی در بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران رخ داده است که از آن جمله‌ می‌توان به انتقال بخش بین‌الملل و سالن افتتاحیه و اختتامیه به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی‌، انتقال بخش ناشران دانشگاهی به مکان سابق ناشران بین‌الملل،‌ انتقال سالن یاس به نیم طبقه دوم شبستان اشاره کرد. بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز امسال در 170 غرفه،‌ در فضایی در حدود 10 هزار متر مربع برای ناشران لاتین و 2500 متر مربع برای ناشران عربی برپا شده است. از دیگر ویژگی‌های این دوره می‌توان به اختصاص اعتبار 20 میلیارد تومانی برای رونق بیشتر نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد،‌ صدور بن‌کارت‌های الکترونیک برای 250 هزار نفر از دانشجویان و طلاب و صدور بن‌کارت‌های الکترونیکی برای اساتید،‌ محققان و پژوهشگران بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

جلوگیری از فروش وسایل کمک‌آموزشی و بازی‌های فکری دیگر تغییر مثبت این دوره نمایشگاه کتاب تهران است که موجب جلوگیری از تاثیر منفی فروش لوازم کمک آموزشی در نمایشگاه کتاب بر میزان استقبال بازدیدکنندگان از خرید کتاب می‌شود. اما لازم به ذکر است که در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران این رویداد بزرگ فرهنگی بیش از 70 موسسه و نهاد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کرده‌اند،‌ از مکانیزه کردن پل عابر پیاده خیابان شهید بهشتی گرفته تا استقرار 110 آتش‌نشان‌، 4 آمبولانس و 10 پزشک در طول ایام نمایشگاه کتاب تهران در مصلی بخشی از فعالیت‌های نهادهای مختلف در راستای همکاری با وزارت ارشاد برای برپایی این رویداد فرهنگی است.هم‌چنین برای سهولت در رفت و آمد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران،‌ طبق مصوبات کمیته حمل و نقل، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هر روز از ساعت 8 صبح تا پایان کار نمایشگاه از میادین بزرگ شهر تهران به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌داد،‌ این خدمات از طریق 110 خط اتوبوسرانی انجام می‌شد.

سالن یاس(کارنامه نشر) که سال گذشته به مدیریت مجمع ناشران انقلاب اسلامی اداره می‌شد،‌ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و به ارائه 4 هزار عنوان کتاب شاخص منتشر شده در سال 91 می‌پرداخت

بخش ویژه نمایشگاه دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ غرفه ویژه خلیج فارس‌، غرفه «بانوی نور»، «شهید مطهری»، «15 خرداد»، «سبک زندگی» و «ترنم کلمات» از بخش‌های ویژه نمایشگاه کتاب تهران در این دوره بود. در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب نیز به مانند دوره‌های گذشته نشست‌های جانبی در سراهای اهل قلم برگزار می‌شود‌، امسال بیش از 200 نشست در سرای اهل قلم،‌ سرای اهل قلم کودک و نوجوان،‌ سرای کارنامه نشر برگزار می‌شود‌، هم‌چنین برای نخستین بار سرای اهل قلم بخش بین‌الملل نیز برپا شده و شاهد حضور نشست‌هایی در بخش بین‌الملل خواهیم بود. سالن یاس(کارنامه نشر) که سال گذشته به مدیریت مجمع ناشران انقلاب اسلامی اداره می‌شد،‌ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و به ارائه 4 هزار عنوان کتاب شاخص منتشر شده در سال 91 می‌پرداخت. امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از 560 عنوان از کتاب‌های رده‌های سنی مختلف را در دو غرفه‌ی خود واقع در بخش کودک، نوجوان و بزرگ‌سال، هم‌چنین نزدیک به250 عنوان کتاب و لوح‌های فشرده آموزشی کانون زبان ایران و نزدیک به صد عنوان از سرگرمی‌های سازنده و لوح‌های فشرده فیلم و بازی‌های رایانه‌ای تولید کانون را در این نمایشگاه عرضه کرده بود. سرای اهل قلم نیز همچنان به برپایی نشست های نقد و بررسی خود ادامه می داد. میز گرد نقد موضوعی درباره کتاب و مسائل پیرامونی آن یکی از برنامه های سرای اهل قلم است. از نقد کتاب های ورزشی گرفته تا آسیب شناسی حوزه نشر. غرفه هایی که جای بیشتری برای پذیرایی از بازدیدکنندگانشان دارند نیز نشست های کوتاهی با نویسندگان خود برگزار می کنند و به این ترتیب بازدید کنندگان می توانند با نویسنده مورد علاقه شان رو در رو آشنا بشوند و یا در باره کتاب هایش گفتگو کنند. البته همه غرفه ها از این امتیاز برخوردار نیستند و برای بودن در چنین نشست هایی نیز هیچ اطلاعیه و اخباری از پیش مشخص وجود ندارد و تنها می توان به طور اتفاقی در این نشست های نقد و بررسی شرکت کرد.

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان