تبیان، دستیار زندگی
با آن که ثبت‌نام رسمی دانش‌آموزان از 15خرداد شروع می‌شود و ثبت‌نام مشروط ممنوع است، ولی برخی مدارس دولتی و غیردولتی بدون توجه به این موضوع پیش‌‌ثبت‌نام انجام می‌دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلواپسی‌های زودهنگام والدین برای‌ثبت‌نام مدارس

دلواپسی‌های زودهنگام والدین برای‌ثبت‌نام مدارس

با آن که ثبت‌نام رسمی دانش‌آموزان از 15خرداد شروع می‌شود و ثبت‌نام مشروط ممنوع است، ولی برخی مدارس دولتی و غیردولتی بدون توجه به این موضوع پیش‌‌ثبت‌نام انجام می‌دهند.

براساس اعلام مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش که دیروز به‌عنوان دبیر ستاد مرکزی نظارت بر امر ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز منصوب شد، ثبت‌نام رسمی دانش‌آموزان در مدارس از نیمه خرداد‌ماه آغاز می‌شود. به گفته قاسم مستقیم ثبت‌نام مشروط دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است و مسئولان مدارس نباید از خانواده‌ها تعهد اخذ وجه یا دریافت چک داشته باشند.

ترک‌تازی غیردولتی‌ها

در همین حال بسیاری از مدارس غیردولتی و برخی مدارس دولتی پیش ثبت‌نام از دانش‌آموزان را آغاز کرده‌اند. در این بین برخی مدارس غیردولتی ترک‌تازی می‌کنند و هم چون سال‌های پیش با تبلیغات از بقیه پیشی گرفته‌اند. این گروه از مدارس با چراغ سبز وزارت آموزش و پرورش که معتقد است اساس کار مدارس غیردولتی رقابت است، به بهانه‌های مختلف شهریه خود را حدود دو برابر افزایش داده‌اند، البته قبولی در آزمون ورودی نیز امری عادی است و والدین باید منتظر نتیجه آزمون ورودی بمانند و پس از آن نیز باید شهریه را بپردازند.

در عین حال با وجود اعلام مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت افزایش نرخ شهریه تا اعلام نرخ‌های رسمی و ملاک بودن شهریه‌های سال تحصیلی 92-91، شهریه‌های خود را نسبت به شهریه جاری افزایش داده‌اند. پدران و مادران دانش‌آموزان هم باید نیمی از شهریه را هنگام ثبت‌نام و مابقی را طی سه چهار‌ماه آینده بپردازند.

دلواپسی‌های زودهنگام والدین برای‌ثبت‌نام مدارس

یکی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران برای پایه اول ابتدایی مبلغ شش میلیون و 800هزار تومان شهریه تعیین کرده که به گفته پدر یک نوآموز باید نیمی از این مبلغ به‌صورت نقد و نیمی دیگر به‌صورت چکی طی چهار‌ماه آینده پرداخت شود. شهریه دوره پیش دبستانی این مدرسه در سال تحصیلی جاری سه میلیون و 400هزار تومان بدون هزینه ناهار و سرویس است.

یکی از مدارس غیردولتی زنجیره‌ای تهران نیز برای پایه اول دوره ابتدایی مبلغ 10میلیون درخواست کرده‌ است که به گفته مادر یک دانش‌آموز که برای ثبت‌نام فرزندش به مدرسه. . . مراجعه کرده است، این مبلغ شهریه بسیار سنگین است و خانواده‌هایی که در طول یک سال مجموع دریافتی آن ها زیر 10میلیون است، چگونه توان پرداخت این شهریه سنگین را دارند.

پدر یک دانش‌آموز هم گفت: برای ثبت‌نام فرزندم به دبیرستان. . . مراجعه کردم، شهریه سال اول دبیرستان هشت میلیون بود که توان پرداخت آن را ندارم و از طرفی وضعیت کیفی کنونی مدارس عادی دولتی مرا نگران آینده تحصیلی فرزندم کرده است.

پدر یک دانش‌آموز نیز با اشاره به دغدغه‌های خود درباره آینده تحصیلی فرزندش اظهار کرد:

من 20سال در یک مۆسسه فرهنگی مشغول به کار هستم و اکنون دریافتی ماهانه من به یک میلیون نمی‌رسد ولی به چند مدرسه غیردولتی که برای ثبت‌نام فرزندم مراجعه کرده‌ام، هیچ کدام زیر هشت میلیون درخواست نکرده‌اند. وی گفت: چرا باید اکنون فاصله آموزشی بین مدارس دولتی با غیردولتی‌ها این قدر فاحش باشد، از طرفی سوابق تحصیلی از این پس در ورود به دانشگاه تأثیر بسزایی دارد و دوره دبیرستان اهمیت بیشتری یافته است. البته همه مدارس غیردولتی اینگونه نیستند و برخی رعایت قانون را می‌کنند و با شهریه‌های مصوب ثبت نام می‌کنند.

غیردولتی‌ها مشکلی ندارند

وزیر آموزش و پرورش که از حامیان گسترش فعالیت مدارس غیر‌دولتی است سال گذشته مدعی شد که 90درصد مدارس به سختی از پس هزینه‌های خود بر می‌آیند و این مدارس نفع مادی برای مۆسسان آن ها ندارد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی تصریح کرد: اساس کار مدارس غیردولتی رقابت است و باید سایر مدارس را برای رقابت با این مدارس ترغیب کنیم! و تا‌کنون هیچ‌کس از پرداخت شهریه زیاد به مدارس غیردولتی شکایتی نکرده و این مدارس در ازای خدماتی که ارایه می‌دهند شهریه دریافت می‌کنند و مبلغ زیادی دریافت نمی‌کنند.

دلواپسی‌های زودهنگام والدین برای‌ثبت‌نام مدارس

وزیر آموزش و پرورش معتقداست اخذ شهریه براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مدارس غیردولتی یک قرارداد دوطرفه است و چنان چه اولیا با رضایت پرداخت هزینه‌ها را امضا می‌کنند این موارد دیگر ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد.

وی مرداد 91 در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود به‌دلیل پرداخت شهریه از سوی والدین به مدارس غیردولتی، مدیران برای نشان دادن کیفیت علمی مدرسه خود ناچار می‌شوند نمره‌ای بسیار بالاتر از حق دانش‌آموزان به آن ها بدهند. به ایسنا گفت: تعداد زیادی مدارس غیردولتی در کشور فعالیت دارند که بخشی از بار آموزشی را به دوش می‌کشند و ممکن است در بین این مدارس، چند مدرسه وجود داشته باشد که از نظر کار و سایر مسائل به‌طور شایسته رفتار نکنند که این گونه مشکلات با نظارت قابل حل نیست.

وی افزود: زمانی در شهر تهران عنوان می‌شد مدارس دولتی کارایی لازم را ندارند و دانش‌آموزان را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دادند، هر چند که به توسعه و تقویت مدارس غیردولتی اعتقاد ویژه‌ای دارم، اما باید مدارسی هم وجود داشته باشد که مدارس غیردولتی بتوانند با آن رقابت کنند.

ضعیف کردن مدارس دولتی به‌عنوان رقیب سال‌های گذشته مدارس غیردولتی از دیگر نکاتی بود که وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به آن تصریح کرد: در سال‌های گذشته رقیب مدارس غیردولتی را که همان مدارس دولتی هستند به قدری ضعیف کرده بودیم که مدارس غیردولتی انگیزه‌ و نیازی برای تلاش و رقابت نداشتند، چرا که مدارس دولتی زمین خورده بودند. وی سال 90نیز درباره شهریه مدارس غیردولتی اعلام کرده بود: دریافت شهریه‌های بالا در مدارس غیردولتی در اختیار ما نیست، مدارس غیردولتی مانند بیمارستان‌های خصوصی مصوبه قانونی خود را دارند؛ بر این اساس باید برای همه شرایطی فراهم شود که به مدرسه دولتی بروند، اما قانون این مسئله را منع نکرده است.

اعتبار بخشی یا حذف مدارس عادی دولتی

طی سه سال گذشته به بهانه اعتبار بخشی بسیاری از مدارس عادی دولتی به مدارس خاص و شهریه ‌بگیر تبدیل شده است. ورود به این مدارس افزون بر پرداخت شهریه، مستلزم موفقیت در آزمون ورودی است. در واقع مدارس عادی دولتی که آزمون ورودی ندارند و شهریه کمتری نسبت به مدارس دولتی (استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد)‌ دارند به‌شدت کاهش یافته و تحصیل در مدارس به چند نوع تقسیم شده است و شکاف طبقاتی در تحصیل نیز به وضوح دیده می‌شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان

همشهری آن لاین