تبیان، دستیار زندگی
حالا كه میدان دست اولترابوك‌ها، نت‌بوك‌ها و تبلت‌های ویندوزی افتاده است، دیگر وقت آن رسیده است كه CD و DVD درایو را فراموش كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصب ویندوز 8 از روی فلش


حالا كه میدان دست اولترابوك‌ها، نت‌بوك‌ها و تبلت‌های ویندوزی افتاده است، دیگر وقت آن رسیده است كه CD و DVD درایو را فراموش كنید. این سیستم‌های رایانه‌ای، درایو لوح فشرده ندارند و اگر بخواهید سیستم عامل جدید روی آنها نصب كنید، بهترین راه به كار بردن یك فلش‌درایو برای این منظور است. البته از این روش می‌توانید برای نصب ویندوز 8 روی لپ‌تاپ و دسكتاپ نیز استفاده كنید.

نصب ویندوز 8 برخلاف نگارش‌های پیشین OS ویندوز مایكروسافت، دشوار نیست. هنگامی كه برنامه كاربردی نصب‌كننده‌اش را اجرا كردید، می‌توانید با خیال راحت به نصب‌كننده اعجاب‌آور ویندوز مایكروسافت اجازه دهید تا نصب بدون نقص این OS براساس USB  را به‌جای شما انجام دهد. زمانی ویندوز 8 به دخالت شما نیاز دارد كه مراحل نهایی نصب را طی می‌كند. در این مراحل شما فقط چند قدم كوتاه تا تكمیل تمیز و تازه نصب ویندوز 8 و لذت بردن از آن فاصله دارید.

نصب ویندوز 8 از روی فلش

1.روش آماده‌سازی نصب ویندوز 8 از روی فلش‌درایو

حالا كه شما دیگر با لوح فشرده میانه‌ای ندارید، دست به‌كار خرید یا دانلود یك نسخه دیجیتال از ویندوز 8 شوید. در این صورت فایل ویندوز را با فرمت ایزو (.iso) در سیستم خود ذخیره كنید. حال می‌توانید خیلی آسان سیستم عامل جدید را روی دیسك سخت سیستم‌تان نصب كنید. ما برای این كار یك فلش‌درایو با ظرفیت حداقل چهار گیگابایت یا بیشتر را توصیه می‌كنیم. فلش‌درایو را به درگاه اتصال USB سیستم خود متصل كنید. در مرحله بعد نرم‌افزار Windows 7 USB‌/‌DVD Download Tool مایكروسافت را خریداری یا از فروشگاه مایكروسافت دانلود كنید (البته در نظر داشته باشید از اسم طول و دراز این ابزار نرم‌افزاری جا نخورید). برنامه كاربردی فوق را نصب و اجرا كنید، از شما سوال می‌كند كه یك فایل ایزو انتخاب كنید تا داخل فلش دیسك شما رایت كند. پس از آن Windows 8.iso file را انتخاب كنید.

در این مرحله داخل پنجره باز شده از شما پرسیده می‌شود آیا می‌خواهید یك فایل پشتیبان ویندوز 7 روی فلش‌درایو یا لوح فشرده DVD تهیه كنید. به اسم نگارش ویندوز كه یك پله پایین‌تر و اشتباه است، توجه نكنید و گزینه USB key را از منوی پایین پنجره انتخاب كنید.

هنگامی كه برنامه كاربردی نصب‌كننده‌اش را اجرا كردید، می‌توانید با خیال راحت به نصب‌كننده اعجاب‌آور ویندوز مایكروسافت اجازه دهید تا نصب بدون نقص این OS براساس USB را به‌جای شما انجام دهد

حالا اگر آمادگی دارید روی Begin copying كلیك كرده و به نرم‌افزار اجازه دهید تا ابتدا فلش دیسك شما را فرمت كند، نرم‌افزار به‌موقع شما را از اتمام باخبر خواهد كرد. برخی اوقات نرم‌افزار Windows 7 USB‌/‌DVD Download Tool، فایل ایزو را نمی‌شناسد. در این مواقع باید از نرم‌افزار PowerISO كمك بخواهید و فرمت اصلی فایل (filesystem) را با این برنامه مثلا به فرمت UDF تغییر دهید. كاری كه شما باید انجام دهید این است كه یك فایل ویندوز8 قابل بوت شدن برای نصب روی فلش‌درایو تهیه كنید.

2.شخصا ویندوز 8 را از روی فلش‌درایو نصب كنید

اگر از این نرم‌افزار خوشتان نیامده و می‌خواهید ویندوز 8 را بدون استفاده از گرداننده نوری (optical drive) از راه دیگری نصب ویندوز 8 را روی رایانه‌تان نصب كنید، یك برنامه كاربردی رایگان مانند Virtual Clone Drive را به كار ببرید تا بتوانید فایل دانلود شده .iso ویندوز8 را در ویندوز فعلی‌تان برای نصب روی یك گرداننده مجازی (virtual drive) سوار كنید. با این كار همان وظیفه Windows 7 USB/DVD Download Tool را خودتان شخصا انجام می‌دهید.

نصب ویندوز 8 از روی فلش

در این مرحله فلش‌درایو خود را به USB سیستم متصل و روی منوی استارت كلیك كنید. دستور cmd را در پنجره جستجوی پایین منوی استارت تایپ و پنجره Command Prompt را با عنوان Administrator انتخاب كنید. در پنجره كامند ابزار ساخت پارتیشن درون ساخت ویندوز (Windows built-in Disk Partition utility) را با تایپ دستور diskpart فعال كرده و دكمه Enter را بزنید. داخل ابزار ساخت پارتیشن روی هارد دیسك تایپ كنید list disk و Enter را بزنید. در این مرحله مهم است كه حرف انگلیسی معرف فلش‌درایو خود را به خاطر بسپارید. البته از روی ظرفیتش هم می‌توانید آن را تشخیص دهید. سپس select disk # را تایپ كنید. شماره دیسكتان را مشخص كرده و Enter را بزنید. DiskPart درایو فوق‌الذكر را انتخاب خواهد كرد. حالا clean را تایپ كرده و Enter را بزنید تا پارتیشن‌هایی را كه ممكن است از پیش در فلش دیسك شما وجود داشته باشد، از میان بردارید. این كار كه تمام شد، create partition primary را تایپ كنید و Enter را بزنید. حال select partition 1 را تایپ كرده و Enter را بزنید تا پارتیشن جدید خود را انتخاب كنید. پس از آن active را تایپ كرده و Enter را بزنید. سپس تایپ كنید formatFS=NTFS quick تا بسرعت پارتیشن خود را با فایل سیستم NTFS فرمت كنید assign را تایپ كنید و دكمه Enter را فشار دهید تا كار قابل بوت كردن فلش‌درایو كامل شود.

حال وقت آن است كه فایل‌های نصب ویندوز 8 را از درایو موردنظر به صورت مجازی یا واقعی به فلش دیسك كپی كنید. Diskpart را با تایپ كردن exit ببندید و Enter را بزنید. از پنجره كامند، تایپ كنید “xcopy x:|*.* y:| /e/f/h.”‌. به هر حال “x:/”‌ معرف حرف مشخصه درایوی است كه فایل‌های نصب ویندوز 8 را روی آن سوار كرده‌اید، چه ایزو باشد و چه DVD واقعی. “y:/”‌ معرف حرف مشخصه فلش دیسك شماست. هنگامی كه شما این تبادلات زیركانه را به پایان رساندید، Enter را بزنید و اجازه دهید انتقال فایل‌های ویندوز 8 به فلش‌درایو آغاز شود.

نصب ویندوز 8 از روی فلش

3. ارتقاء یا نصب پاكیزه ویندوز 8

حال كه آمادگی نصب ویندوز 8 از روی فلش USB را یافته‌اید، سیستم‌تان را restart كرده و با توجه به رایانه‌تان، با زدن دكمه یا دكمه‌های hotkey وارد منویBIOS  مادربورد سیستم شوید. به عنوان اولین وسیله بوت سیستم (first boot device)، فلش دیسك خود را به جای هارددیسك (H.D.D) انتخاب كنید. بعد Enter یا با توجه به مادربورد، هر دكمه صفحه كلید را كه خواستید بزنید و تائید كنید شما می‌خواهید ویندوز را از روی فلش‌درایو بوت كنید. از این به بعد مراحل نصب ویندوز درست مثل آن است كه شما پیشتر دیده و با آن آشنا هستید. انتخاب گزینه upgrade سیستم عامل شما را از نگارش‌های قدیمی‌تر به OS ویندوز 8 ارتقاء خواهد داد. در غیر این‌صورت با انتخاب گزینه دیگر یك نصب تازه و پاكیزه ویندوز 8 خواهید داشت. ما نصب یك ویندوز تازه را به ارتقای سیستم عامل ترجیح می‌دهیم.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک