تبیان، دستیار زندگی
خرید و فروش و استفاده از سیم‌کارت رایتل به خودی خود و در صورتی‌که همراه با مفسده نباشد جایز است. البته کسی که احتمال می‌دهد نگه‌داری آن، سبب کشیده شدن او به کار حرام ‌‌شود، نباید آن‌را خریداری و نگه‌داری کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم خرید و فروش و استفاده از سیم کارت رایتل!!

رایتل


نظر به اینکه نسل سوم اپراتورهای تلفن های همراه با آموزه ای دینی درتضاد است و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم برآن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه ازجانب بخش خصوصی بصلاح نیست. و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فناوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی می تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه ازجهت سیاسی و دینی داشته باشد وتهدیدکننده بنیان کننده خانواده است؛ راه اندازی این اپراتور را جایز نمی دانیم. آیة الله العظمی علوی گرگانی(مد ظله العالی)


در این مقاله با طرح دو سوال نظر مراجع عظام را در مورد خرید و فروش و استفاده از سیم کارت رایتل، تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: حکم استفاده از سیم کارت‌های رایتل چیست؟ به صورت کلی آیا خرید و فروش این نوع سیم کارت حرام است، یا فقط استفاده از آن؟ وقتی فردی از آن استفاده نابجا نمی‌کند آیا برای چنین فردی هم حرام است؟

خرید و فروش و استفاده از این سیم‌کارت به خودی خود و در صورتی ‌که همراه با مفسده نباشد جایز است. البته کسی که احتمال می‌دهد نگه‌داری آن، سبب کشیده شدن او به کار حرام ‌‌شود، نباید آن ‌را خریداری و نگه‌داری کند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است: (توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

چنانچه از آن استفاده‌ی حرام و مفسده انگیز صورت نگیرد، اشکال ندارد و خرید و فروش آن تابع همین امر است. (طی تماس تلفنی با دفتر معظم له)

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

کسی که مطمئن نیست نگه‌داری این سیم کارت سبب کشیده شدن او به استفاده از آن در کارهای حرام نمی‌شود نباید آن را نگه‌داری کند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اوّلاٌ: به یقین مفاسد این‌کار از فوائد آن بیشتر است و منشأ مفاسد جدیدی در جامعه ما که متأسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و این مطلب پوشیده‌‌ای نیست؛ البته ممکن است منافع آن چشم و گوش عدّه‌‌ای را بر روی مفاسد آشکار آن ببندد. ثانیاً: با توجّه به این‌که ضرورتی برای أصل این کار نیست، بنابر این شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند و مکلفین نیز باید از خرید آن اجتناب نمایند، مگر کسانی که مطمئن باشند از آن سوء استفاده نخواهد شد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورت استفاده صحیح و عدم وجود مفسده، بلامانع است.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

استفاده از این سیم کارت فی حد نفسه جایز است، هر چند استفاده غیر مجاز از آن مانند دیدن نامحرم جایز نیست.

سوال: نظر شما در مورد امکان مکالمه تصویری (سیم کارت رایتل )که جدیدا توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه ارائه می شود چیست ؟

آیة الله صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه استفاده مشروع شود مانعی ندارد .

آیة الله العظمی سبحانی(مد ظله العالی):

قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد؛ باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. فواید جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است. والله العالم 30 ذی الجه1433

آیة الله العظمی علوی گرگانی(مد ظله العالی):

نظر به اینکه نسل سوم اپراتورهای تلفن های همراه با آموزه ای دینی درتضاد است و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی بصلاح نیست. و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فناوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی می تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدیدکننده بنیان کننده خانواده است؛ راه اندازی این اپراتور را جایز نمی دانیم.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت خبری بولتن نیوز

سایت ایده ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.