تبیان، دستیار زندگی
در واقع امتحان ابزاری است برای اثبات توانایی درک مواد درسی؛ برای موفقیت در امتحان باید از سهل‌انگاری و بی‌توجهی اجتناب کرد. مقاله‌ی حاضر، با ارائه‌ی رهنمودهایی شما را در این موفقیت یاری خواهد کرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهنمودهایی مۆثر برای پاسخ‌گویی به سۆالات امتحان

امتحان

در واقع امتحان ابزاری است برای اثبات توانایی درک مواد درسی؛ برای موفقیت در امتحان باید از سهل‌انگاری و بی‌توجهی اجتناب کرد. مقاله‌ی حاضر، با ارائه‌ی رهنمودهایی شما را در این موفقیت یاری خواهد کرد.

معمولا" امتحانات به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند

1- امتحانات عینی و بی‌طرفانه:

سۆالات چهارگزینه‌ای، سۆالاتی که باید در آن‌ها جاهای خالی را پر کنید و انتخاب گزینه‌ی درست یا نادرست.

2- امتحانات نظری:

مقاله‌نویسی، انشا، امتحانات شفاهی یا پاسخ‌های تشریحی کوتاه.

مرحله‌ی آماده‌سازی قبل از امتحان

امتحانات گذشته را مرور کنید: قبل از آزمون مخصوصا" زمانی که خود را برای امتحانات پایان ترم آماده می‌کنید حتما" امتحانات قبلی و نمونه سۆالات را مجددا" مرور کنید. هر آزمون شما را برای امتحان بعدی آماده خواهد کرد پس هرچه بیش‌تر امتحان بدهید، تدابیر بهتری برای پاسخ‌گویی به سۆالات خواهید یافت.

رأس موعد مقرر در جلسه حاضر شوید: قبل از امتحان، فهرستی از تمام وسایلی که در طول امتحان نیاز خواهید داشت و اجازه دارید به همراه خود سر جلسه ببرید، تهیه کنید. (مداد، خودکار، ماشین‌حساب، لغت‌نامه، ساعت و ...). هنگامی که تمام وسایل مورد نیاز همراه‌تان باشد بهتر می‌توانید روی پاسخ‌گویی به سۆالات تمرکز کرد

امتحان

قبل از ورود به کلاس یا سالن امتحان با دانش‌آموزان دیگر در مورد امتحان صحبت نکنید؛ اضطراب آن‌ها می‌تواند به شما سرایت کند.

راحت و آرام، اما آگاه باشید: محل مناسبی را در کلاس یا سالن امتحانات انتخاب کرده و مطمئن شوید فضای کافی و مناسب برای انجام کار دارید. روی صندلی‌تان راحت بنشینید اما قوز نکنید.

آرام و مطمئن باشید: دیدگاه مثبت داشته باشید، به خودتان بگویید که به اندازه‌ی کافی برای امتحان آمادگی دارید و امتحان را بسیار خوب پشت سر خواهید گذاشت. اگر احساس می‌کنید عصبی هستید و یا اضطراب دارید، چند بار ـ آرام و عمیق ـ نفس بکشید. قبل از ورود به کلاس یا سالن امتحان با دانش‌آموزان دیگر در مورد امتحان صحبت نکنید؛ اضطراب آن‌ها می‌تواند به شما سرایت کند.

مرحله‌ی پاسخ‌گویی به سۆالات

سۆالات را بادقت بخوانید: ممکن است این نکته بدیهی به‌نظر رسد اما این کار به شما کمک خواهد کرد تا از خطاهای ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری اجتناب کنید.

پس از پاسخ‌گویی به سۆالات، فورا" جلسه را ترک نکنید.

در صورتی که وقت کافی دارید، ابتدا سریعا" به همه‌ی سۆالات نگاهی کوتاه بیندازید. نکات کلیدی که به ذهن‌تان می‌رسد را در کنار سۆالات یادداشت کنید. سعی کنید یادداشت‌های سریع و کوتاه بنویسید.

به سۆالات، مدبرانه و با روشی استراتژیک پاسخ دهید: ابتدا سۆالات آسان را جواب داده و برای به‌دست آوردن اعتماد به‌نفس نکات را نمره‌گذاری کنید، از نظر ذهنی روی لغات، مفاهیم و نکاتی که خوانده‌اید تمرکز کرده و پاسخ‌ها را با آن‌ها تطبیق دهید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با سۆالات سخت‌تر ارتباط بیش‌تری برقرار کنید. سپس به سراغ سۆالاتی بروید که سخت‌تر هستند یا نمره‌ی بیش‌تری دارند. در امتحانات عینی و گزینه‌ای ابتدا پاسخ‌هایی که می‌دانید حتما" غلط هستند، غلط به‌نظر می‌رسند، گزینه‌هایی که بسیار شبیه به‌هم و هر دو اشتباه هستند را حذف کنید. در سۆالات نوشتاری نظیر مقاله‌نویسی یا انشا پاسخ خود را به‌طور جامع در یک طرح کلی خلاصه کنید، سپس نکات را به‌همان ترتیبی که باید در متن قرار گیرند، مرتب کنید.

امتحان

دوره: پس از پاسخ‌گویی به سۆالات، فورا" جلسه را ترک نکنید. سۆال‌ها و جواب‌ها را دوره کنید تا مطمئن شوید:

1- به همه‌ی سۆالات پاسخ داده‌اید.

2- جواب‌ها را اشتباها" شماره‌گذاری نکرده‌اید.

3- اشتباهات کوچک ندارید.

4- غلط‌های املایی، دستور زبانی، نقطه‌گذاری‌ها و اعداد و ممیزهای اعشاری را تصحیح کنید.

ابتدا سۆالات آسان را جواب داده و سپس به سراغ سۆالاتی بروید که سخت‌تر هستند یا نمره‌ی بیش‌تری دارند، اگر اشتباهی مشاهده کردید یا در صورتی که پاسخی را اشتباه نوشته و در جای دیگر امتحان اطلاعاتی را یافتید که نشان می‌داد انتخاب اول‌تان غلط است حتما" آن‌ها را تصحیح کنید.

روش مطالعه‌ی مناسب خود را بیابید و به‌کار گیرید. مراحل آماده‌سازی برای امتحان را دوره کرده، روش‌های مۆثر را شناسایی و راه‌هایی که برای‌تان کارایی ندارد را با روش‌های دیگر جایگزین کنید.


پایگاه شهید قریشی

مرکز یادگیری سایت تبیان