تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش مهم و تاثیرگذار روحانیت در حمایت از سینما اشاره كرد و گفت: روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی؛مشاور امین سینما

جشنواره_همایش روحانی در قاب سینما به پایان رسید


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش مهم و تاثیرگذار روحانیت در حمایت از سینما اشاره كرد و گفت: روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند.

روحانیت در تلویزیون

سیدمحمد حسینی در آیین اختتامیه جشنواره «روحانی در قاب سینما»، برگزاری این جشنواره را گام بلندی برای همكاری میان حوزه و هنر دانست و افزود: سال‌ها پس از ارتباط حوزه و دانشگاه اكنون تعامل و همفكری خوبی میان حوزه و هنر شكل گرفته است.

وی با تاكید بر اینكه این رویكرد سبب خواهد شد در آینده نتایج بسیار خوبی را در این زمینه شاهد باشیم، ادامه داد: اكنون به جای جبهه گیری و مقابله حوزه و هنر، میان آنها همدلی و همراهی شكل گرفته است.

وزیر ارشاد ادامه داد: با توجه به این همفكری، هنرمندان با پردازش موضوع‌ها و مفاهیم دینی و همسو با خلاقیت و نوآوری می توانند آثار فاخر و در شان دین خلق كنند.

حسینی با اظهار امیدواری از تداوم این حركت، خاطرنشان كرد: اینكه برای نخستین بار یك آیت الله دبیر یك جشنواره سینمایی می شود، بسیار ارزنده است. (آیت الله سرلك دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما است.)

وی در عین حال ابراز امیدواری كرد با همكاری حوزه هنری و شورای سیاست گذاری، پیوند عمیق و گسترده تری میان حوزه و هنر شكل گیرد.

در سال های مختلف روحانیون مبارز زیادی در جامعه بودند كه زندگی های پر تلاطمی داشته و دارند و از این رو ضروری است مردم با فراز و نشیب زندگی آنها آشنا شوند. وظیفه هنرمندان است تا با خلاقیت در سینما، روحانی واقعی را به مردم معرفی كنند و در ارایه درست تلاش های آن‌ها برای اشاعه دین بكوشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سینما و نقش مهم آن اشاره كرد و گفت: با همكاری حوزه می توان از ابزار سینما بیش از پیش بهره برد.

وی با تاكید بر اینكه در سینما باید در چارچوب موازین اسلامی حركت كنیم، افزود: تاكنون فیلم های سینمایی مختلفی با موضوع روحانیت ساخته شده است؛ ضمن آنكه در این راستا سازندگان فیلم علاوه بر مسایل فردی روحانیون، به مسایل اجتماعی و عرصه سیاست نیز توجه داشته‌اند.

حسینی خاطرنشان كرد: در سال های مختلف روحانیون مبارز زیادی در جامعه بودند كه زندگی های پر تلاطمی داشته و دارند و از این رو ضروری است مردم با فراز و نشیب زندگی آنها آشنا شوند.

روحانیت در تلویزیون

وی در همین رابطه اظهار كرد: وظیفه هنرمندان است تا با خلاقیت در سینما، روحانی واقعی را به مردم معرفی كنند و در ارایه درست تلاش های آن‌ها برای اشاعه دین بكوشند.

وزیر ارشاد خاطرنشان كرد: متاسفانه هنوز فیلم مناسب و در شان امام راحل (ره) نساخته ایم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره «روحانی در قاب سینما» گفت: برگزاری این جشنواره را به فال نیك می گیریم و از آیت الله مقتدایی می خواهیم تا شرایطی فراهم شود، هنرمندان ارتباط بیشتری با روحانیون داشته باشند زیرا این مساله سبب خواهد شد اقدامات خوبی در سینما رخ دهد.

براساس این گزارش، در آیین پایانی جشنواره «روحانی در قاب سینما» كه در سینما فلسطین برگزار شد، آیت الله مقتدایی نایب رییس جامع مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سرلك دبیر جشنواره، سیداحمد میرعلایی مدیر بنیاد سینمایی فارابی و تعدادی از هنرمندان حضور داشتند.

برگزیدگان جشنواره:

بخش فیلم كوتاه

1. آن دورها (رضا جمالی)

2. چرا باران نمی‌بارد (روح‌انگیز شمس)

3. نزدیك‌تر (مجتبی اسپینایی)

بخش مستند

1.  پا برای پرواز (وحید كاظمی)

2.  امام جمعه (علیرضا شرانجانی)

3.  شیخ شوخ كاشی (صادق داوری‌فر)

جوایز ویژه

1. جایزه ویژه تحقیق و پژوهش برای فیلم پوستین وارونه (محمدمهدی خالقی)

2. جایزه ویژه دانشجویی برای فیلم آیین بوعلی (سیدمحمدحسین هاشمی)

3. جایزه ویژه دبیر به تهیه‌كننده فیلم تیــــرباران (حوزه هنری)

دیپلم افتخار

1. دیپلم افتخار به فیلم دردی كشان (احمدرضا داوری‌فر)

2. دیپلم افتخار به فیلم سینمایی زیر نور ماه (سیدرضا میركریمی)

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم