تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب می خواهیم به بررسی خودرو لامبورگینی آونتادور رودستر LP700-4 بپردازیم. این خودرو از آخرین خودرو های تولید شده توسط شرکت لامبورگینی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودستر بی رقیب


در این مطلب می خواهیم به بررسی خودرو لامبورگینی آونتادور رودستر LP700-4 بپردازیم. این خودرو از آخرین خودرو های تولید شده توسط شرکت لامبورگینی است. میزان تقاضا برای این خودرو زیبا به قدری زیاد است که اگر قصد سفارش این خودرو را داشته باشید، نمی توانید این خودرو را زودتر از تابستان 2014 تحویل بگیرید!

رودستر بی رقیب

مدل Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster با قیمت 294665 پوند را باید رقیبی برای خودروهای McLaren 12C Spider و Ferrari 458 Spider برشمرد. در توصیفی مختصر، صدای خودرو، کارایی و طراحی هوشمندانه سقف و ظاهر دراماتیک این خودرو ستودنی هستند. اما قیمت بالا و کاستی‌هایی در سیستم تعویض دنده را شاید بتوان به نوعی نقاط ضعف این خودرو برشمرد.

رودستر بی رقیب

بررسی خودرو در اولین نگاه

همان‌طور که انتظار داشتیم این مدل از جهات زیادی شباهت‌هایی با مدل بدون سقف Aventador کوپه دارد. از نظر ظاهری هم قطعا این خودرو شما را مأیوس نخواهد کرد، لامبورگینی به سختی بر روی این خودرو کارکرده تا همه جزئیات برای برآورده کردن انتظارات خریداران به خوبی رعایت شده باشند. حتی ظاهر موتور و بدنه خودرو هم به خوبی این مهم را نشان می‌دهد. به علت اینکه این خودرو فاقد محلی برای یک سقف فلزی است، دو پنل سقف فیبر کربنی که در صندوق خودرو در دماغه خودرو جمع می‌شوند در نظر گرفته شده‌اند. فرآیند جمع شدن این سقف به طور دلخواه توسط راننده انجام می‌شود و در مواقعی که شما عجله دارید، در یک دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید که زمانی بهتر از انجام این عمل در Murcielago Roadster قدیمی‌است.

این خودرو از تکنولوژی شگفت انگیز برای غیرفعال کردن سیلندرها بهره می‌برد که قادر است در شرایطی که میزان فشار بر روی خودرو کمتر است، به جای 12 سیلندر

از 6 سیلندر بهره ببرد و هیچ تأثیری هم در این سوئیچ مشاهده نمی‌کنید

کارایی

به علت به‌کارگیری ساختار فیبر کربنی، Roadster تنها 50 کیلوگرم سنگین‌تر از مدل کوپه است. استفاده از موتور مدل V12 6.2 لیتری، باعث شده کارایی این مدل به خوبی قابل تشخیص باشد. وقتی خودرو را گاز می‌دهید انگار با حیوانی وحشی مواجه می‌شوید. جعبه دنده 7 تایی با کنترل الکترونیکی به سرعت و روانی DSG به نظر نمی‌رسد اما نرم افزار آن بهبود داده شده و به طور مشخصی مخصوصاً در شرایط معمولی رانندگی قابل مشاهده است.

رودستر بی رقیب

راندن و کنترل خودرو

لامبورگینی به ما این امکان را دارد که Aventador را در پیست میامی‌امتحان کنیم، پیستی که برای خودروهای بزرگ کمی‌نامساعد است اما علی رغم اندازه و وزن این خودرو، شاهد عملکردی خوب از آن بودیم. به نظر می‌رسد بدنه خودرو در تعادل آن به خوبی نقش خود را ایفا نمی‌کند اما فرمان خودرو کاملاً دقیق و با حس است. با انتخاب حالت مسابقه ای، گشتاور عقب در حدود 90 درصد است درحالی‌که در سریع‌ترین حالت این میزان به 80 درصد تقلیل می‌یابد. هیچ گونه لرزشی در دست اندازها احساس نمی‌کند و از این نظر، Roadster از رقبایش چیزی کم ندارد.

رودستر بی رقیب

 داخل خودرو

کابین خودرو همان شکل شش ضلعی مدل کوپه را دارد، اما گزینه مفیدی که در این قسمت مشاهده می‌کنیم امکان پایین بردن پنجره کوچک عقب است. به علت نداشتن سقف، میزان سرو صدای اگزوز که در داخل خودرو شنیده می‌شود افزایش می‌یابد. تأثیر Audi را در قسمت طراحی سیستم جعبه دنده این خودرو می‌توان مشاهده کرد. استفاده از صفحه نمایشی برای نمایش جزئیات و کلیدی برای بالا بردن دماغه که با لمس کوچکی فعال می‌شود از مزایای دیگر طراحی داخل خودرو هستند.

رودستر بی رقیب

جنبه‌های اقتصادی و ایمنی

این خودرو از تکنولوژی شگفت انگیز برای غیرفعال کردن سیلندرها بهره می‌برد که قادر است در شرایطی که میزان فشار بر روی خودرو کمتر است، به جای 12 سیلندر از 6 سیلندر بهره ببرد و هیچ تأثیری هم در این سوئیچ مشاهده نمی‌کنید. با این حال، باز هم این خودرو از دسته خودروهایی است که سوخت را می‌بلعد. البته کارایی بالا باعث می‌شود مصرف سوخت زیاد به نوعی اجتناب ناپذیر باشد. اگر سعی کنید نهایت دقت را در رانندگی به کار ببرید، میزان مصرف 17,6 مایل به ازای هر گالن است و میزان آلایندگی هم 370 گرم در هر کیلومتر است. به علت استفاده از بدنه فیبر کربنی، سیستم چهارچرخ پیش ران و ترمزهای کربن- سرامیک این خودرو از امنیت بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری

Aventador همیشه طعم سوپرخودروهای قدیمی‌ را در مقایسه با رقبایش حفظ کرده است و Roadster نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه بیشتر این قانون را رعایت کرده است. این خودرو شاید برای استفاده روزمره ساخته نشده باشد، اما بعد از غروب آفتاب رانندگی در خیابان‌های شهر با این خودرو لذتی وصف ناشدنی دارد.

رودستر بی رقیب

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: خودروسازی، خودرو بانک