تبیان، دستیار زندگی
تفاوت ها ،همیشه هم بد نیست ،گاهی بهانه ایست برای نزدیک شدن ،فقط باید آنرا مدیریت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیا متفاوت اما هم مسیر باشیم!


تفاوت ها ،همیشه هم بد نیست ،گاهی بهانه ایست برای نزدیک شدن ،فقط باید آنرا مدیریت کرد.

بیا متفاوت اما هم مسیر باشیم!

دختر و پسری كه می‌خواهند با هم ازدواج کنند، به دقت به صحبت‌های یکدیگر گوش می‌دهند و این شروع آشنایی برای آن‌ها جذاب است. زیرا هر كسی خود را همانطور كه هست معرفی می كند و عقاید خویش را بیان می‌كند‌، آنچه سبب این جاذبه می‌شود، اختلافات این دو نفر است‌. به‌جز ارزش‌های مذهبی و بنیادین كه اختلاف‌نظر در آن‌ها گیرایی ندارد، ما معمولاً به دنبال كسی هستیم كه به دلیل تفاوت‌هایش ما را كامل كند‌.

تفاوت‌های بین فردی است كه سبب جاذبه‌ی بیشتر بین افراد می گردد. نباید سعی كنید كه طرف مقابل را به گونه‌ای تغییر دهید كه مطابق نظر شما رفتار كند. اختلاف‌نظر‌ها اگر‌چه سبب تضاد یا مشاجره می‌شود، اما همین مشاجره فرصتی برای بیان عقاید طرفین است و منجر به شناسایی بیشتر هر یك از دیگری می‌گردد‌. نباید انتظار داشت كه هیج اختلاف‌نظری بین زن و شوهر وجود نداشته باشد‌، چرا كه ارتباط بدون تضاد یك ارتباط صحیح و پویا نیست. در این ارتباط یك نفر از بیان احساسات و عقاید خود صرف‌نظر كرده یا طرف مقابل با قلدری این فرصت را به او نداده، لذا از رشد طرفین جلوگیری خواهد شد‌.

ممكن است شما علاقمند به تماشای مسابقات ورزشی باشید و همسرتان علاقمند به خواندن صفحه حوادث روزنامه یا صفحه‌ی گزارشات سیاسی باشد. لازم نیست تلاش كنید علاقمندی خود را نادیده بگیرید یا او را مجبور كنید كه سرگرمی‌اش مثل شما باشد. بلكه هر كدام باید به دیگری اجازه دهید به آنچه دوست دارد بپردازد‌، در این‌صورت می‌بینید كه در یك خانواده، هم بحث‌های ورزشی می‌شود و هم بحث‌های سیاسی‌. به جای این‌كه با ناراحتی بگوئید متأسفانه همسرم اصلاً مثل من فكر نمی‌كند و در مورد تماشای فوتبال اتفاق‌نظر نداریم؛ می‌توانید بگویید: «خوشبختانه وقتی دست از تفریح و سرگرمی می‌كشیم، هركدام حرف جدیدی برای زدن داریم كه بر اطلاعات‌مان می‌افزاید.»

ممكن است شما از پر‌حرفی‌‌، كم‌حرفی‌، ‌ملایمت‌، تند مزاجی‌، رنگ مو‌، قد‌،‌ جاه‌طلبی‌،‌ قاطعیت و رك‌گویی‌، پركاری و خساست و... همسرتان خوشحال یا ناراحت باشید‌‌. اما بدانید كه این امور نسبی هستند و اگر برای شما ناپسند است برای دیگران خوشایند به نظر می‌‌رسد‌. پرحرفی طرف مقابل سبب می‌شود، مجالس گرم و شلوغی داشته باشید، از طرفی اگر همسرتان كم حرف و ملایم باشد به شما آرامش می‌دهد‌.

خساست او را می‌توانید به اقتصادی بودنش تعبیر كنید. جاه‌طلبی، او را در ارتقاء درجات كاری كمك می‌كند و می‌تواند به جدیت در كارش تعبیر شود‌. نگرش خود را نسبت به صفات شریک‌تان تغییر دهید و بینید كه هر كدام فرصتی برای دگرگونی و لذت بیشتر از زندگی را فراهم می‌کند. مواقعی که با هم اختلاف‌نظر دارید، هیچ‌گاه از کلماتی مثل «هیچ‌وقت، همیشه» استفاده نکنید.

بدانید که خداوند انسان‌ها را مثل هم نیافریده است. وقتی در زندگی مشترک، اختلاف‌نظری بروز می‌کند، به جای سرزنش یکدیگر و تفسیر نادرست، به شناسایی مسأله، علت‌یابی و سرانجام یافتن راه‌حل آن بپردازید

به عنوان مثال نگویید «تو هیچ‌وقت به من اهمیت نداده‌ای» و... زوج‌ها برای هم خیلی کارها انجام می‌دهند و خیلی مواقع به هم توجه می کنند. زیر سۆال بردن کل رابطه احساس ناکامی و خشم را در هر دو زوج ایجاد می‌کند که منجر به دلسردی از رابطه شده و در صورت ادامه‌ی چنین برخوردهایی، کم‌کم منجر به دور شدن زوج‌ها از یکدیگر می‌شود.

تفاوت ها زیباست اما به شرطی که انها را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم.

اجازه دهید هر كسی خودش باشد تا بتواند خلاقیت‌هایش را به نمایش بگذارد‌. هر فردی در زمینه‌ای خاص، استعداد دارد و توانایی‌های ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد‌. همسر شما زمانی بیشترین انرژی و محبت را نثارتان می‌كند كه خودش باشد، نه نسخه‌ی دوم فرد دیگری‌. نقاط قوتش را ببینید و تمجید كنید تا نقاط ضعفش برطرف گردد.

در برابر بحث‌های بیهوده سکوت کنید؛ تلخی‌های گذشته را به میان نیاورید و فقط بر مشکل ایجاد شده تمرکز کنید. همسران معمولاً سعی می‌کنند از کوتاه‌ترین مسیر و کم‌ترین زمان که دادن اطلاعات، راهنمایی، توصیه، کنایه، تهدید و.... به تغییر همسرشان و از بین بردن نقاط ضعف او‌، اقدام کنند و این‌جا همان نقطه‌ای است که موجب شکاف بیشتر بین آن‌ها و تشدید اختلافات و عمیق شدن نقاط ضعف می‌شود.

بدانید که خداوند انسان‌ها را مثل هم نیافریده است. وقتی در زندگی مشترک، اختلاف‌نظری بروز می‌کند، به جای سرزنش یکدیگر و تفسیر نادرست، به شناسایی مسأله، علت‌یابی و سرانجام یافتن راه‌حل آن بپردازید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب تحکیم پیوند زناشویی

مطالب مرتبط :

بگو : دوستت دارم، خجالت نکش

پنج نکته‌ی حیاتی برای زن و شوهرها

ارتقای سطح سازگاری با همسر

رفو گری زندگی بعد از خیانت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.