تبیان، دستیار زندگی
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از كاهش ۱۶ درصدی اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۲ خبر داد و گفت: اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس نیز در بودجه، ۲۳‌درصد كاهش داشته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوسازی مدارس هم شعار شد


مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از كاهش 16 درصدی اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در لایحه بودجه 92 خبر داد و گفت: اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس نیز در بودجه، 23‌درصد كاهش داشته است...

بنابر آمار سال های گذشته آموزش و پرورش شهر تهران، 2700 ساختمان مدرسه درسطح شهر تهران وجود دارد که برخی از آنها به صورت دو نوبته تشکیل شده و در نتیجه امکان استفاده از فضاهای آموزشی را بالا می برد.

نوسازی مدارس

همچنین؛برای رساندن فضاهای آموزشی به سطح استاندارد و مطلوب،حداقل به طور میانگین باید 500 میلیون تومان هزینه بازسازی و نوسازی ساختمان های مدارس فرسوده و قدیمی شهر تهران شود.

استان‌های تهران،خوزستان،خراسان رضوی و اصفهان بیشترین كمك‌های مردمی را در ساخت فضاهای آموزشی جدید دریافت كرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:درحال حاضر بیست و پنج درصد از مدارس شهر تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند.30 درصد مدارس شهر تهران نیاز به مقاوم سازی دارند و همچنین یازده درصد از مدارس این شهر شامل مدارس قلع و قمعی و استیجاری و به عبارتی مستحق للغیرهستند.

در واقع به صورت شفاف صد وشصت و یک مدرسه از نظر ملکیت جزو املاک آموزش و پرورش نیستند که از این تعداد نودو نه مورد مربوط به نهادهای دولتی هستند. در مجموع 66 درصد از مدارس شهرتهران نیازمند به سازی می باشند.

حاجی بابایی درخصوص جمعیت دانش آموزی شهر تهران گفت:مسئله کم شدن جمعیت دانش آموز که درحالت کلی برای کل کشور مصداق دارد.در شهر تهران موضوعیت ندارد و اکنون شهر تهران دارای یک میلیون و صدوسی هزار دانش آموز و شصت و سه هزار معلم می باشد که جمعیت اینها روبه افزایش است،مضاف بر اینکه در سال 1393 جمعیت دانش آموزی،یک پیک جمعیتی را تجربه خواهد کرد.

وی متذکر شد:هیچ شهری در کشور مشکلات شهر تهران را ندارد،تهران شهری قدیمی است که بعضی از مدارس آن بیش از 85 سال از عمرشان می گذرد. تهران پیشانی نظام و قلب تپنده کشور است و باید از مدارسی درخور نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشد.

مرتضی رییسی،رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت:طی دوران پس از انقلاب اسلامی تاكنون 16 هزارفضای آموزشی كه معادل 90 هزار كلاس درس با زیربنای هشت میلیون متر مربع فضای آموزشی،به صورت كاملا مردمی و با مشاركت دولت و مردم احداث شده است.استان و شهر تهران بیشترین مدارس فرسوده دربین شهرهای كشور را به خود اختصاص داده است.

رئیسی درباره برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس برای انجام عملیات تخریب و بازسازی با توجه به فرسوده بودن فضاهای آموزشی استان تهران نیز گفت:سیاست دولت و روند اعتباراتی كه برای تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی در نظر گرفته شده،حذف مدارس تخریبی طی سه سال است كه در این راستا استان و شهر تهران به دلیل داشتن بیشترین مدارس فرسوده در بین شهرهای كشور،در اولویت این امر قرار دارد.

در سال 91، بودجه‌ای كه به این بخش اختصاص یافت، 1160 میلیارد تومان بود كه امسال این رقم با عقبگردی چشمگیر، به 980 میلیارد تومان رسیده تا شانه به شانه اعتبارات مربوط به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس كه از رقم هزار میلیارد تومان سال گذشته به عدد 774 میلیارد تومان رسیده، یك سقوط معنی‌دار را تجربه كند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس كشور اعلام كرد: "حدود هفت میلیون مترمربع فضای آموزشی تخریبی و فرسوده دربافت های شهری و روستایی كشور وجود دارد كه برای جایگزینی مدارس جدید و مقاوم سازی آن ها 32 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با درایت دولت و حمایت مجلس شورای اسلامی دریك برنامه سه ساله، قرار است همه مدارس تخریبی، فرسوده و غیرمقاوم و غیراستاندارد كشور از چرخه نظام تعلیم و تربیت جمع آوری شود.

برای سال نخست این برنامه كه درسال های 90، 91 و 92 باید اجرایی می شد دولت پیشنهاد 9 هزار میلیارد ریال اعتبار داده بود كه كمیسیون تلفیق مجلس باتوجه به مشكلات بخش عمرانی و مدارس كشور،دو هزار و 200 میلیارد ریال نیز به آن اضافه كرده بود.

نوسازی مدارس

اما گویی پشیمان شدند...

كاهش 16 درصدی بودجه عمرانی آموزش و پرورش و سقوط 23 درصدی اعتبارات مربوط به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در لایحه بودجه سال 92 به حدی در سكوت اتفاق افتاد كه شاید فقط آن روز كه حادثه ناگواری در گوشه‌ای از كشور اتفاق بیفتد، صدای آن بلند شود.

در سال 91، بودجه‌ای كه به این بخش اختصاص یافت، 1160 میلیارد تومان بود كه امسال این رقم با عقبگردی چشمگیر، به 980 میلیارد تومان رسیده تا شانه به شانه اعتبارات مربوط به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس كه از رقم هزار میلیارد تومان سال گذشته به عدد 774 میلیارد تومان رسیده، یك سقوط معنی‌دار را تجربه كند.

بحث‌برانگیز بودن این كاهش اعتبارات را زمانی بهتر می‌شود درك كرد كه بدانیم همین امروز كه این سطرها خوانده می‌شود، چهار میلیون مترمربع فضای آموزشی فرسوده، خطرآفرین و ناایمن در كشور وجود دارد كه برای تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی به پول نیاز دارد.حساسیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید كه نقبی به گذشته بزنیم، یعنی به سال 85 كه دولت تعهد داد برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده كشور، چهار میلیارد دلار در اختیار سازمان نوسازی قرار دهد، ولی امروز كه هفت سال از آن تاریخ گذشته، هنوز این رقم به طور كامل محقق نشده است.

البته شاید یكی از دلایل این تاخیر، نوسانات فاحش قیمت دلار كه از سال گذشته شدت گرفت، باشد، چون سال 85 كه این وعده به سازمان نوسازی داده می‌شد قیمت دلار حدود هزار تومان بود، اما بتدریج ارزش ریال سقوط كرد و قیمت دلار تا سه‌برابر بالا كشید.با این حال آموزش و پرورش در وضع جدید، نرمشی از خود نشان داد و توافق كرد كه اعتبار پیش‌بینی شده را به ریال دریافت كند كه بعد از به‌روزرسانی این اعتبار، با رقم 6300 میلیارد تومان موافقت شد كه تا امروز فقط 4000 میلیارد تومان آن محقق شده است.

پس تا اینجای كار، عمران مدارس 2300 میلیارد تومان كسری بودجه دارد كه اگر با كسری بودجه سال 92 جمع شود، مشخص خواهد شد كه چرا باید تا این حد برای استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی و غربی كه بیشترین مدارس فرسوده را دارند، نگران بود.

درحال حاضر بیست و پنج درصد از مدارس شهر تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند.30 درصد مدارس شهر تهران نیاز به مقاوم سازی دارند و همچنین یازده درصد از مدارس این شهر شامل مدارس قلع و قمعی و استیجاری و به عبارتی مستحق للغیرهستند

البته شاید توجیه دولت در این حوزه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، ولی تردید نداریم كه كم‌گذاشتن از بودجه‌ای كه با جان انسان‌ها سر و كار دارد نه توجیه‌شدنی است و نه وقتی حادثه‌ای رخ داد و مرگی رقم خورد، پشیمانی سودی دارد.

و اما...

 وعده و وعید رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس كشور

رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس كشور تاكید كرد؛همه تلاش خود را بكار می گیریم تا در مناطق مختلف كشور درسال جاری چهارمیلیون مترمربع فضای آموزشی و پرورشی جدید را تحویل آموزش و پرورش دهیم تا مشكلات مدارس تخریبی و خطرآفرین كاهش یابد.

وی یادآور شد؛در ساخت فضاهای ورزشی،آموزشی و پرورشی جدید همه مقررات و قوانین و استانداردهای ساخت و ساز به درستی و با دقت رعایت می شود و مدارس جدید به لحاظ ایمنی از بهترین اماكنی هستند كه درمواقع بحران ها به ویژه زلزله می تواند به عنوان پناهگاه مورد استفاده مردم قرار گیرد.

درحال حاضر بیشترین مدارس فرسوده تهران در جنوب شهر قرار دارد و با توجه به اینكه این مناطق دارای تراكم جمعیتی بسیاری نسبت به سایر مناطق است و از طرفی احتمال وقوع زلزله درتهران دور از انتظار نیست؛به نظر می رسد هیچ لحظه ای را نباید برای بازسازی مدارس از دست داد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/خبرگزاری فارس/باشگاه خبرنگاران