تبیان، دستیار زندگی
در زمان‌های نه چندان دور، تایپ ده انگشتی توانایی خاصی محسوب می شد! بیشتر افراد برای ثبت دانش، خاطره و ... از خودکار و کاغذ و ابزار نوشتاری کمک می گرفتند. ولی حالا...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنویسیم یا تایپ کنیم؟


در زمان‌های نه چندان دور، تایپ ده انگشتی توانایی خاصی محسوب می شد! بیشتر افراد برای ثبت دانش، خاطره و ... از خودکار و کاغذ و ابزار نوشتاری کمک می گرفتند. ولی حالا...


بنویسیم یا تایپ کنیم؟

برای اغلب ما دیگر خیلی کم پیش می آید که برای نوشتن از خودکار و کاغذ استفاده کنیم. وقتی به راحتی می توان برای ثبت اطلاعات متنی از تایپ کردن استفاده کرد برای چه زحمت نوشتن را به خود بدهیم؟

حتی دیگر برای یادداشت های کوچک هم از کاغذ استفاده نمی کنیم. با ورود تبلت ها، انواع موبایل های هوشمند و صدها اپلیکیشن برای مدیریت یادداشت ها دیگر نیازی به نوشتن نیست.

کلاس های دانشگاهی اغلب به صورت پاورپوینت و ای بوک عرضه شده و در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. دیگر نیازی به نوشتن تمام مطالب نیست. می توان سر کلاس به سرعت در اسلاید مربوط که استاد در حال توضیح دادن است، چند نوت ساده به عنوان یادداشت اضافه نوشت.

تمام این موارد موهبتی بود که به لطف ثبت دیجیتالی محقق شد. اما! اما هنوز هم نوشتن ارزش دارد و جایگاه خودش را از دست نداده است. در واقع نباید هم از دست بدهد زیرا قسمتی از زبان رفته رفته از بین می رود.

نوشتن را می توان ورزش مغز نامید. بیشتر پزشکان بر این باورند که نوشتن با کاغذ و قلم و کارهای حرکتی حافظه را تقویت کرده و موجب می شود که با افزایش سن و سال مغزتان هم‌چنان جوان بماند

برای مثال کوتاه نویسی هنگام تایپ در اکثر زبان ها رواج یافته است. مثلا در زبان انگلیسی به جای wait می توان w8 نوشت. و یا در زبان فارسی عامیانه نویسی جایگزین تایپ صحیح زبان شده است. این قضیه تا جایی پیش رفته که اغلب تحصیل کرده ها املای صحیح کلمات را فراموش کرده اند. شدت این موضوع در زبان انگلیسی بیشتر است چون برنامه های بیشتری برای اصلاح املا وجود دارد و فرد دیگر نیازی به یادگیری املا در خود نمی بیند.

چند سال قبل اگر املای صحیح واژه ای را نمی دانستید می توانستید دو واژه مورد نظر خود را گوگل کنید و با حدسی قریب به یقین واژه ای که نتیجه بیشتری داشت را به عنوان واژه درست انتخاب کنید. ولی حالا آنقدر غلط دیکته ای در اینترنت رواج پیدا کرده است که گاهی واژه هایی با املای نادرست نتایج بیشتری در موتورهای جستجو  دارند.

در این مقاله نمی خواهیم اپلیکیشن های جدید برای مدیریت یادداشت را معرفی کنیم. بلکه می خواهیم چند فایده نوشتن به جای تایپ کردن را گوشزد کنیم.

بنویسیم یا تایپ کنیم؟

با نوشتن، بهتر یاد می گیرید

یکی از متودهای معروف برای یادگیری، نوشتن با قلم و کاغذ است. وقتی با قلم روی کاغذ مطالب را خلاصه نویسی و یادداشت برداری می کنید قسمتی از مغز شما که مرکز فعال‌ کننده مشبک، Reticular Activating Center یا به اختصار RAS نام دارد، فعال می‌شود.

در سال 2010 تحقیقی انجام شد که نتایج آن نشان می داد وقتی از کودکان می خواهند مطلبی را بنویسند نسبت به زمانی که فقط آن را مشاهده می کنند، یادگیری بیشتری حاصل می شود. در واقع وقتی با قلم می نویسید، مغزتان اهمیت بیشتری به موضوع میدهد و آن را بهتر به خاطر می سپارد.

نویسنده‌ی بهتری می شوید

در مصاحبه ای با اغلب نویسندگان معاصر، بیشتر آنها عنوان کردند که اولین نسخه نوشته خود را به صورت سنتی و با کاغذ و قلم می نویسند. آنها معتقدند که نوشتن با کاغذ و قلم موجب تأمل بیشتر و آهستگی خاصی می شود که در بهتر شدن نوشتار نقش مهمی دارد.

در همین زمینه تحقیقی در سال 2009 توسط دانشگاه واشنگتن انجام شد که نشان می داد آن دسته از کودکان مدارس ابتدایی که انشای خود را به صورت سنتی می نویسند، انشاهای بهتری دارند. انشاهای آنها طولانی تر و دارای جملات کامل تر نسبت به نمونه مقابل بود. حتی جالب است بدانید که سرعت نوشتن کودکانی که به صورت سنتی با قلم می نوشتند نسبت به نمونه دیگر، بیشتر بود.

بنویسیم یا تایپ کنیم؟

مغزتان جوان می ماند

نوشتن را می توان ورزش مغز نامید. بیشتر پزشکان بر این باورند که نوشتن با کاغذ و قلم و کارهای حرکتی حافظه را تقویت کرده و موجب می شود که با افزایش سن و سال مغزتان همچنان جوان بماند.

بر اساس تحقیقی که در مجله Cognitive Neuroscience در سال 2008 منتشر شد، اگر فردی علائم موسیقی، نشانه های ریاضی و یا کاراکترهای چینی را با دست بنویسد آن ها را با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که تایپ می کند شناسایی خواهد کرد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


ترجمه ای آزاد از مقاله 4 benefits of writing by hand برگرفته شده از theweek