تبیان، دستیار زندگی
شبکه دو سیما به تازگی دست به پخش درام پلیسی «شرق و غرب» زده است. این مجموعه تلویزیونی موفق که متشکل از 20قسمت در قالب سه فصل مختلف است نخستین بار در سال 2007میلادی از شبکه SBS استرالیا روی آنتن رفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی جدید به پلیس مسلمان

درباره سریال خارجی شرق و غرب


شبکه دو سیما به تازگی دست به پخش درام پلیسی «شرق و غرب» زده است. این مجموعه تلویزیونی موفق که متشکل از 20قسمت در قالب سه فصل مختلف است نخستین بار در سال 2007میلادی از شبکه SBS استرالیا روی آنتن رفته است.

پلیس مسلمان

شرق و غرب روایت‌کننده داستان زندگی یک پلیس مسلمان به نام زین مالک (با بازی دن هانی) است. پلیسی که حاضر است برای انجام کار درست از خودگذشتگی نشان می‌دهد. در فصل اول این سریال شاهد رقابت مالک با یکی دیگر از افسران پلیس (ری کراولی با بازی ویلیام مک اینس) حین انجام مأموریت‌هایشان هستیم. تلاش این دو افسر پلیس برای برقراری توازن بین دین، فرهنگ و احترام متقابل به یکدیگر در محیط کاری از نکات جالب این فصل است. داستان فصل دوم روی انفجار یک‌ماشین که باعث کشته شدن دو مرد بی‌گناه می‌شود تمرکز می‌کند. مسئولان و رسانه‌ها سعی در ارتباط دادن این حادثه به مسلمانان دارند و مالک تلاش می‌کند پرده از واقعیت‌ها بردارد. فیلمبرداری این سریال که برگرفته از تجربه‌های واقعی افسران پلیس استرالیاست در حومه شهر سیدنی و مناطقی مثل آبرن و رد‌فرن صورت گرفته است.

این که شرق و غرب توانسته در کنار سریال‌هایی مثل گروه فونیکس و جنایت، در لیست محبوب‌ترین سریال‌های استرالیایی قرار بگیرد را باید نتیجه عملکرد دقیق و موشکافانه دست‌اندرکاران آن دانست. شخصیت‌پردازی خوب، بازی طبیعی بازیگران و خارج از کلیشه بودن این سریال را می‌توان نقاط قوت آن برشمرد. وین‌اشلی در این‌باره می‌گوید:«اولین چیزی که بعد از دیدن این سریال نظر شما را جلب می‌کند ملموس بودن حرکات بازیگرهاست. احساس می‌کنید این اتفاق در زندگی واقعی برای آنها افتاده است و این به‌علت قوی بودن فیلمنامه و شخصیت‌پردازی است. در سریال‌های معدودی ضعف در رفتارهای قهرمان داستان درنظر گرفته می‌شود اما ما در بسیاری از صحنه‌ها شاهد تصمیم‌گیری اشتباه از مالک هستیم».

اما نکته دیگر در مورد این سریال تصویری است که از جوامع مسلمان نشان داده می‌شود. جف پارکس منتقد استرالیایی اینگونه نظر خود را بیان می‌کند: «بالاخره در این سریال شاهد دست کشیدن از اتهام به نژادها و دین‌های مختلف بودیم. در این سریال به خوبی نشان داده می‌شود که یک پلیس مسلمان نه‌تنها شخصیت بد و منفی نیست بلکه شخصیت مثبت و انسانی و در تلاش برای دستگیری مجرمین است.»

بالاخره در این سریال شاهد دست کشیدن از اتهام به نژادها و دین‌های مختلف بودیم. در این سریال به خوبی نشان داده می‌شود که یک پلیس مسلمان نه‌تنها شخصیت بد و منفی نیست بلکه شخصیت مثبت و انسانی و در تلاش برای دستگیری مجرمین است

دن‌هانی بازیگر نقش مالک، پدری عراقی و مادری مجارستانی دارد. او که به لطف ایفای نقش در این سریال برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در لاگی اواردز شده است، بازی در این نقش را یک چالش بزرگ برای خود می‌داند:«شخصیت مالک همواره در حال کشمکش است. او سعی دارد که یک پسر خوب، پدر خوب و همسر خوب برای خانواده‌اش باشد و در عین حال فعالیت پلیسی خود را نیز به خوبی انجام دهد. بازی در چنین نقشی واقعا کار دشواری است.»

دن روزهای زیادی را با هانی البه‌طوری، مشاور پلیسی گروه، گذرانده تا بتواند ویژگی‌های شخصیتش را پیدا کند. ساعت‌ها حضور در صحنه‌های جرم و رفتن به مساجد و جوامع مسلمانان باعث شد تا او بتواند درک بهتری از رفتارهای مالک پیدا کند. او در مورد این مشاوره‌ها می‌گوید: «اگر الان می‌توانم این نقش را به‌خوبی ایفا کنم باید از البه‌طوری تشکر کنم زیرا بعد از جلساتی که با او برگزار کردم توانستم شناخت بهتری از شخصیت مالک پیدا کنم».

 پلیس مسلمان

پیتر آندریکیدیس، کارگردان این سریال، تمام تجربه‌خود را برای هر چه قوی‌تر شدن این مجموعه تلویزیونی به‌کار برده است. این کارگردان نام آشنای استرالیایی سابقه حضور در پروژه‌های بزرگی مثل جسیکا، سفر عجیب ماری‌برایان و شهادت دروغ را در کارنامه خود دارد. آندریکیدیس نقطه قوت این سریال را فیلمنامه خوب آن می‌داند و چنین می‌گوید:«من در طول 24سال کار حرفه‌ای فیلمنامه‌های زیادی دریافت کردم اما باید اعتراف کنم که فیلمنامه‌های این سریال بهترین‌های آنها هستند. داستان به خوبی چند لایه تعریف شده و بدون کم و کاستی به آن پرداخته شده است.

شخصیت‌پردازی عالی باعث جذابیت و پویایی این فیلم شده و شخصیت‌ها به‌طور هنرمندانه‌ای بسط داده شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا بازیگر راحت‌تر با شخصیتش درون فیلم ارتباط برقرار کند.»

او همچنین از بازی خوب دن هانی تقدیر می‌کند و می‌افزاید:«ایفای نقش او از نکات مثبت این سریال بود. او با کمکی که از مشاورین دریافت کرد توانست ابعاد مختلف شخصیت مالک را به بهترین نحو به تصویر بکشد.»سریال شرق و غرب با محبوبیت زیاد خود نزد مردم استرالیا توانست جوایز زیادی ازجمله بهترین سریال درام سال 2009و دو جایزه کارگردانی سریال‌های پلیسی در آن سال را از آن خود کند. این سریال روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:30و تکرار آن روز بعد ساعت 13:35از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: همشهری