تبیان، دستیار زندگی
بخش نهج‌البلاغه سایت تبیان در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) مجموعه توصیه‌های علوی را بر مبنای نهج‌البلاغه منتشر كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار توصیه‌های علوی برای موفقیت در تبیان

ویژه نامه اسرار موفقیت در نهج البلاغه

بخش نهج‌البلاغه سایت تبیان در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) مجموعه توصیه‌های علوی را بر مبنای نهج‌البلاغه منتشر كرد.

به گزارش روابط عمومی، در این مجموعه به بررسی امتحان‌های الهی و شرایط موفقیت در آنها بر پایه نهج‌البلاغه پرداخته است.

سیدعلی‌محمد هاشمی رضوانی در این مقاله می‌نویسد: «در سخنان مولای متقیان حضرت علی(ع) از یك سو ملاحظه می‌كنیم كه حضرت دنیا را محل امتحان و آزمون معرفی كرده‌اند به طور مثال فرموده‌اند «فان‌الله سبحانه یقول (واعلموا انما اموالكم و اولادكم فتنه) و معنی ذلك انه یختبرهم بالاموال و الاولاد لیتبین الساخط لرزقه و الراضی بقسمه و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم؛ پس همانا خداوند سبحان می‌فرماید و آگاه باشید كه همانا دارایی‌ها و فرزندان شما فتنه هستند».

و معنای آن آیه این است كه آدمیان را با اموال و اولاد آزمایش می‌كند تا آشكارا شود كه چه كسی از روزی او ناخشنود و غضبناك است و چه كسی از قسمت خداوند خرسند است هر چند خداوند سبحان از آدمیان براحوال خودشان آگاهتر است از یك سو چنین سخنانی از حضرت گزارش شده و از سوی دیگر رو سپیدی در این آزمایش مایه رسیدن به ثواب خداوند و سعادت معرفی شده است چنانكه در دنباله آن است كه افعالی كه باعث ثواب خداوند هستند و از آن سو افعالی كه سبب عذاب هستند آشكار بشوند. البته پیرامون بحث امتحان الهی و هدف زندگی در مقاله‌ای جداگانه باید بحث بشود».

لكن غرض ما در این مقاله طرح این مسئله است كه اگر آدمی در معرض امتحانات خدایی است و اگر ملاك رسیدن به ثواب و پاداش الهی رو سپیدی در آن امتحانات است راه موفقیت در امتحان و به قولی راه رسیدن به سعادت چیست؟

اجازه بدهید مسئله را كمی روشن‌تر مطرح كنیم آدمی در مواجهه با امتحانات خداوند متعال همواره میان دو جاذبه قرار می‌گیرد. جاذبه خدایی و شیطانی و نفسانی. حال پرسش این است كه آیا در این میان چیزی وجود دارد كه جاذبه الهی را تقویت كند تا آدمی مجذوب آن بشود و در نتیجه رو سپید از امتحان خارج بشود؟ به نظر می‌رسد در میان تعالیم نهج‌البلاغه چنین عاملی به وضوح قابل رۆیت باشد و آن به صورت خلاصه خوف از خداست كه با كمی تسامح دارای مصادیق چندگانه‌ای است مثل خوف از عذاب اعم از دنیایی و آخرتی و یا حتی خوف از مرگ.

در نهج‌البلاغه می‌خوانیم كه «امیرالمۆمنین(ع) جنازه‌ای را تشییع می‌كردند كه شنیدند مردی دارد می‌خندد! آنگاه حضرت فرمودند: كان الموت علی غیرنا كتب و كان الحق علی غیرنا وجب و كان الذی نری من الاموات سفر عما قلیل النیا راجعون إنیوئهم اجدائهم و نأكل تراثهم كانا مخلدون بعد هم ثم قد نسینا كل واعظ و واعظه و رمینا بكل فادح و جائحة»

یادآور می‌شود، این بخش در مقالات دیگری به بررسی نهج‌البلاغه و تطبیق آن با موضوعات روز می‌پردازد. متن كامل این مقاله در نشانی tebyan.net قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی