تبیان، دستیار زندگی
دهم اردیبهشت 1361 با رمز علی بن ابی طالب (ع) دل دشمن بعثی ازنام مولا به لرزه افتاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالروز آغاز عملیات بیت المقدس


دهم اردیبهشت 1361 با رمز علی بن ابی طالب (ع) دل دشمن بعثی ازنام مولا به لرزه افتاد.


سالروز آغازعملیات بیت المقدس

مسجد جامع خرمشهر، قلب شهر بود كه می‌تپید و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود. آن زمانی که  خرمشهر به اشغال متجاوزان در‌آمد و مردم مجبور شدند  به سوی شط خرمشهر كوچ كنند باز هم مسجد جامع، مظهر همه آن آرزوهایی بود كه جز در بازپس‌گیری شهر برآورده نمی‌شد. مسجد جامع، همه خرمشهر بود. رزمندگانمان  در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیكرهاشان زیر تانكهای شیطان تكه تكه شد.

با آغاز عملیات بیت‌المقدس، رادیوی رژیم بعثی، می‌كوشید با تبلیغات كاذب خود، حضور نیروهای عراق را در خرمشهر کسترده اعلام کند تا با این ترفند باعث تضعیف روحیه رزمندگان اسلام شود،  ولی از آنجا كه "فتح و پیروزی جز در سایه اتكا به خداوند متعال و طلب یاری او میسر نمی‌شود با همت و رشادت رزمندگان اسلام و امدادهای غیبی، خرمشهر آزاد شد و نیروهای دلاور ایران توانستند پس از 48 ساعت از شروع محاصره تا فتح كامل شهر، اذان ظهر سوم خرداد 61 را در مسجد جامع خرمشهر سر دهند و اینگونه بود که با به شهادت رسیدن پاکترین انسان ها شهر خرمشهر (خونین شهر) آزاد شد و یاد وخاطره آن شهیدان ودلاوری های آنها تا ابد جاودانه ماند.

نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس كه برای رها سازی خرمشهر از سلطه‌ نیروهای مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت ماه تا چهارم خرداد ما 1360 به طول انجامید. این نبرد حماسی علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و كمرشكن به توان رزمی و جنگ طلبی‌های دشمن مهاجم وارد ساخت.

كوتاه سخن اینكه عملیات بیت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی 8 سال دفاع مقدس ثبت شده است.

اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهیدان گذر كنیم و تاریخ نقش بسته بر سنگرها را مرور كنیم، خواهیم دید كه مجموعه شهیدان سوم خرداد 1360 الگویی كوچك از ملت مقاوم ایران است كه چونان سپهری پر ستاره می درخشد. شادیهای به یاد ماندنی خودجوش و سراسری پس از آزادسازی خرمشهر نیز برگ دیگری از این حماسه ملی بود و نشان داد كه مردم سراسر اقطار و بلاد ایران اعم از آن كه هرگز خرمشهر را به چشم دیده باشند یا نه چگونه از شنیدن خبر این پیروزی ساعتها به دست افشانی و پایكوبی پرداختند وهزیمت دشمن اشغالگر را از خاك میهن جشن گرفتند.

نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس كه برای رها سازی خرمشهر از سلطه‌ نیروهای مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت ماه تا چهارم خرداد ما 1360 به طول انجامید

خرمشهر از همان آغاز، خونین‌شهر شده بود. خرمشهر خونین ‌شهر شده بود تا طلعت حقیقت از افق غربت و مظلومیت رزم‌آوران و بسیجیان غرقه در خون ظاهر شود. و مگر آن طلعت را جز از منظر این آفاق می‌توان نگریست؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیكرهاشان زیر شنی تانكهای شیطان تكه تكه شد و به آب و باد و خاك و آتش پیوست. اما… راز خون آشكار شد. راز خون را جز شهدا درنمی‌یابند. گردش خون در رگهای زندگی شیرین است اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر است؛ و نگو شیرین‌تر، بگو بسیار بسیار شیرین‌تر است.

با آغاز عملیات بیت‌المقدس، رادیوی رژیم بعثی، می‌كوشید با تبلیغات كاذب خود، حضور نیروهای عراق را در خرمشهر کسترده اعلام کند تا با این ترفند باعث تضعیف روحیه رزمندگان اسلام شود، ولی از آنجا كه "فتح و پیروزی جز در سایه اتكا به خداوند متعال و طلب یاری او میسر نمی‌شود با همت و رشادت رزمندگان اسلام و امدادهای غیبی، خرمشهر آزاد شد و نیروهای دلاور ایران توانستند پس از 48 ساعت از شروع محاصره تا فتح كامل شهر، اذان ظهر سوم خرداد 61 را در مسجد جامع خرمشهر سر دهند و اینگونه بود که با به شهادت رسیدن پاکترین انسانها شهر خرمشهر (خونین شهر) آزاد شدویاد وخاطره آن شهیدان ودلاوریهای آنها تا ابد جاودانه ماند.

جایگاه عملیات بیت المقدس در استراتژی جنگ

یكی از بزرگ ترین حوادث تاریخ معاصر كشور و یكی از عظیم ترین رخدادهای تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است كه این حادثه نماد و متبلور صف آرایی سازمان یافته و تهاجمی قدرت های بزرگ استكباری دوران جنگ سرد و قدرت های منطقه ای آن دوران علیه انقلاب اسلامی است. جنگ تحمیلی استثنایی ترین جنگ در عصر جهان دوقطبی بود، زیرا در آن دوران همه جنگ های منطقه ای به صورت نیابتی انجام می گرفتند. به این معنی كه جنگ های منطقه ای، مقیاس كوچكی از رویارویی دو ابرقدرت بود كه به صورت كنترل شده در یك منطقه صورت می گرفت و در چهارچوب برخورد و تضاد منافع و استراتژی دو ابرقدرت انجام می شد. در واقع جنگ های منطقه ای دوران پس از جنگ جهانی دوم تا فروپاشی اتحاد شوروی، تماماً جلوه ای از رویارویی دو قدرت بزرگ آمریكا و شوروی بود كه توسط كشورهای اقماری آنان انجام می شد، مثل جنگ های دو كره، جنگ ویتنام، جنگ های هند و پاكستان و... اما جنگ تحمیلی تنها جنگی بود كه در آن دو ابرقدرت در یك جبهه واحد و در یك طرف مخاصمه به صورت همگرا عمل می كردند. بنابراین دفاع مقدس، یكی از سخت ترین آزمون های ملت ایران است كه میانگین مقاومت ملت ایران را در یك جنگ بزرگ كه ظاهراً منطقه ای ولی واقعیت آن بین المللی است، نشان می دهد.

یكی از فرازهای زیبا و دلنشین و نقاط عطف مهم و بلكه مهم ترین نقطه عطف استراتژی جمهوری اسلامی در دفاع مقدس فتح خرمشهر یا عملیات بیت المقدس است. عملیات بیت المقدس در واقع آخرین حلقه از استراتژی آزادسازی سرزمین های اشغالی كشور بوده كه به تامین تمامیت ارضی كشور انجامید و علاوه بر آن مهم ترین منطقه استراتژیك جنگ را از اشغال دشمن آزاد ساخت و جمهوری اسلامی ایران را در موضعی كاملاً برتر قرار داد.

جنگ تحمیلی تنها جنگی بود كه در آن دو ابرقدرت در یك جبهه واحد و در یك طرف مخاصمه به صورت همگرا عمل می كردند

اهمیت، ارزش و دستاوردهای استراتژیك این عملیات به این صورت است:

1- منطقه عملیات، منطقه ای بود كه دشمن به خاطر آن تهاجم خود را به جمهوری اسلامی آغاز كرده بود و در واقع كلید فتح استراتژیك عراق در جنگ و مركز ثقل و محور ادعاهای رژیم عراق محسوب می شد.

2- وسعت این عملیات در مقایسه با تمام عملیات های دفاع مقدس بزرگ تر بوده و بیشترین مساحت سرزمین های اشغالی در این عملیات آزاد گردید.

3- بیشترین تعداد اسرای جنگی دشمن در این منطقه به اسارت جمهوری اسلامی ایران درآمد.

4- از نظر تاكتیكی یكی از عملیات های بزرگ عبور از رودخانه توام با غافلگیری در آن انجام شد.

5- با انجام عملیات بیت المقدس دومین شهر عراق یعنی بصره در تیررس توپخانه جمهوری اسلامی.

6- فاصله كم اولین مرحله از این عملیات با عملیات بزرگ قبل از آن یعنی فتح المبین نشان داد كه جمهوری اسلامی به نرخ رشد بالایی در قدرت نظامی آفندی رسیده و این آهنگ بالا و دور تك سریع در چنین مقیاس علامت سئوال بزرگی را در مقابل بقای رژیم عراق قرار داد.

7- این عملیات یكی از نقاط اوج هماهنگی و وحدت تلاش بین ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در آن نیروهای بسیج مردمی نقش محوری و كلیدی را ایفا نمودند.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت: مسجدشفا