تبیان، دستیار زندگی
در این دنیای عظیم، مخلوقات متعددی وجود دارند که به سبک و سیاق خاصی خلق شده اند و بنابر نوع خلقتشان، هر یک در جایگاهی قرار دارند. معنای عدالت شاید همین باشد که هرکسی در این دنیا، در جایگاه خود بایستد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرشته بودن را انتخاب کنید


در این دنیای عظیم، مخلوقات متعددی وجود دارند که به سبک و سیاق خاصی خلق شده اند و بنابر نوع خلقتشان، هر یک در جایگاهی قرار دارند. معنای عدالت شاید همین باشد که هرکسی در این دنیا، در جایگاه خود بایستد. اما در میان تمامی کائنات، مهمترین تقسیم بندی میان دوجنس زن و مرد صورت گرفته است و جایگاه زن ومرد تعریف شده است.

زن، نقش مادری یا...

کتاب آسمانی ما، قرآن، وقتی از زنان سخن می گوید، به جایگاه مادری اشاره دارد. بی تردید این موضوع به خاطر نقش مهم وحساس مادری است. مادری را می توان به معنای سازندگی دانست. مادری یعنی قلب طپنده ای را در دست گرفتن و به آن حیات بخشیدن. مادری، هنری عظیم و با ارزش است و مسئولیتی بزرگ و مهم است. مسئولیتی که یک زن در قبال خویش، خدای خویش و خانواده و جامعه بزرگتر، بر عهده دارد.

همین مساله موجب می شود تا درخشان ترین نقش یک زن در گستره خلقت، که خداوند متعال برای او رقم زده است، نقش مادری و همسری باشد. آنچه مسلم است اینکه ایفای شایسته این نقش می تواند ضامنی برای سعادت و توفیق بشریت باشد. نقشی که این روزها کمتر از سایر نقش ها دیده می شود و شان و منزلت آن، مورد سوال عده ای از افراد قرار گرفته است. کسانی که تصور می کنند ایفای این نقش ها به نوعی به تضیع حقوق انها می انجامد.

آنچه مشخص است اینکه شرایط موجود به دنبال گسترش و توسعه ایده های نوگرایی در بسیاری از سازمان های ملی و بین المللی در دنیا، سبب شده تا امروز، تمامی نهادهای موجود در جوامع با تغییر و تحولاتی مواجه شوند. این جریان بر نهادی همچون خانواده نیز بی تاثیر نبوده است. به عنوان مثال در شرایط کنونی، ایدئولوژی مردسالاری به نوعی به چالش کشیده می شود. زنان با دستیابی به اطلاعات زیادی، خواسته ها و انتظارات تازه ای دارند. از طرف دیگر برخورداری از ابزارهای مدرنی مثل ماهواره و اینترنت با شیوه های نوین در زندگی، موجب شده تا زنان با مفاهیمی آشنا شوند و در تعریف شخصیت اجتماعی خود و نقش های مختلفی که دارند، تاملی بیشتر داشته باشند و به تغییر جایگاه خود بیندیشند.

بحث و بررسی تحولاتی که در گذشته تا اکنون در ارتباط با نقش زنان رخ داده است، موضوعی مفصل و پیچیده است و مجالی طولانی می طلبد. آنچه در این نوشتار بدان می پردازیم، اشاره ای کوتاه به تغییر هویت زنان از گذشته تا امروز است.

همانطور که می دانید، خانواده، مهمترین نهاد اجتماعی است که به رشد و تعالی نسل هایی می پردازد که باید آینده سازانی برای جامعه باشند. در نظام خانواده، نقش مادر نقشی اساسی و پر اهمیت است به گونه ای که می توان گفت سایر نقش ها در سایه نقش مادر در خانواده شکل می گیرند. اگر در خانواده ای، پدر نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند، یک مادر این قدرت و توانمندی را دارد که خلاء های ناشی از نقش پدری را برای فرزندان، تا حدودی پر کند. به هر حال تاریخ و تجربه و نظر بسیاری از روانشناسان این موضوع را به اثبات می رساند که مادر، نقش قلبی طپنده را در سینه خانواده، ایفا می کند. اگر تغییر و مشکلی در این زمینه ایجاد شود، حیات سایر اعضای خانواده نیز، به خطر می افتد.

به نظر می رسد در جامعه امروز، تغییرات رخ داده در نقش زنان، چه در نقش همسری و چه در نقش مادری، با نوعی عدم تعادل روبرو شده است. عده زیادی از زنان امروز، زنانی هستند که عشق و علاقه زیادی به مناصب شغلی شان دارند و آنرا به فرزند و همسر خود، ترجیح می دهند. همین امر موجب می شود تا همسرانشان به ازدواج های موقت پنهانی روی آورند، هرچند که عاقبت خوشی در انتظارشان نیست و سرانجام نادم و پشیمان به سمت همسر خود بازمی گردند. اینها تصاویر و مضامینی است که فیلم ها و سریالهای تلویزیونی، بارها و بارها به نمایش آن پرداخته اند وبه نظر می رسد، رسانه به انعکاس بخشی از واقعیت های جامعه می پردازد که ممکن است تا حدودی اغراق آمیز شده باشند.

در شرایط کنونی لازم است تا الگویی صحیح و شایسته برای زنان ایرانی تعریف شود. الگویی که مبنای اصلی ان بر پایه آموزه های دینی ما بنا شده است. آموزه هایی که برپایه عدالت و سعادت بشری رقم خورده اند

اما مطالعات و تحقیقات میدانی نشان می دهند که به طور کلی زنان امروز به کسب علم، تحصیلات و منزلت شغلی می اندیشند و دوست ندارند تنها به نقش کدبانوگری و مادری محض برای کودکانشان اکتفا کنند. شاید بهتر باشد که بگوئیم زنان دیروز نیز در شناخت و انجام وظایف خود دچار ضعف هایی بوده اند اما زنان امروز برای دوری از این نقاط ضعف، به ورطه ای افراطی روی آورده اند که این روند در آینده ممکن است کیان خانواده را با مخاطرات جدی روبرو کند.

مهم این است که به دنبال شناختی درست و اصولی درباره جایگاه و نقش زنان و مردان باشیم تا بدانیم که جایگاه و انتظاراتمان به چه صورتی باید باشد. وقتی زن و مرد حقوق متقابل یکدیگر را بشناسند و به احساسات و تفکر هم، احترام گذارند، کسب تحصیلات و شغل عالی برای یک زن، احساس آزادی و سربلندی به ارمغان نمی آورد، بلکه این مسئله در کنار نقش موثر و مطلوب مادری و همسری است که معنا و مفهوم خویش را پیدا می کند. در شرایط کنونی لازم است تا الگویی صحیح و شایسته برای زنان ایرانی تعریف شود. الگویی که مبنای اصلی ان بر پایه آموزه های دینی ما بنا شده است. آموزه هایی که برپایه عدالت و سعادت بشری رقم خورده اند. هر جایی که الگو سازی و هنجار سازی اصولی و شایسته ای وجود نداشته باشد، افراط و تفریط به میان می آید و مشکلات و عواقب متعددی را به دنبال خواهد داشت.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

به دنیا آوردن فرزند یا مادری؟

پنج دره در مسیر زندگی زنان

زنانه زندگی کن و لذت ببر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.