تبیان، دستیار زندگی
وقتی رژیم شاه تصمیم گرفت در قم سینما احداث کند ، ایشان در اعتراض به این امریک هفته درس ونماز جماعت خود راتعطیل کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزات سیاسی آیه الله گلپایگانی(3)

مبارزات سیاسی آیه الله گلپایگانی(3)

در ادامه مقاله گذشته درباره مبارزات سیاسی ایه الله گلپایگانی به موارد ذیل اشاره می کنیم:

6-جلوگیری از تاسیس سینما در قم

فعالیت هاى شدید آیت الله گلپایگانى براى جلوگیرى از تأسیس سینما در قم، صفحات زیادى از پرونده او را به خود اختصاص داده است. در واقع، ایشان و پسرش سید مهدى تمام توان خود را براى جلوگیرى از این اقدام بکار گرفتند. هدف رژیم از پافشارى روى این امر بسیار روشن بود و در نهایت هم با انفجار سینما ـ که گفته مى شد توسط شخصى به نام تهرانى کیا از اعضاى مجاهدین خلق و مسۆول شاخه بازار صورت گرفته ـ آبرویى براى دولت نماند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی، امام جمعه موقت ورامین: وقتی رژیم شاه تصمیم گرفت در قم سینما احداث کند ، ایشان در اعتراض به این امریک هفته درس ونماز جماعت خود راتعطیل کردند . رژیم منحوس شاه مأموری رابرای متقاعد کردن ایشان فرستاده بود وگفته بود که ما در مشهد که از قم مهمتر است وقبر امام رضا (ع) قراردارد سینما ساختیم . ایشا ن فرمود: “این به آن می ماند که در قیامت پیامبر از یزید بازخواست کند که چرا حسین (ع) را کشتید ؟ آنان بگویند : ما پدرش علی را که از حسین مهمتر بود کشتیم تاچه رسد به حسین (ع)!”‌(١)

7- مبارزه با بدحجابی

سخنرانى ایشان در باره حجاب و متهم کردن دولت به ارتجاع و بازگشت به سنن کفرى پیشین در سال 1350 یعنى زمانى بود که حکومت پهلوى در اوج قدرت خود و مشغول برگزارى جشن هاى 2500 ساله بود. سیرى از فعالیت هاى سیاسى وى را بر ضد مصوّباتى که به نظر ایشان خلاف احکام اسلام بود، در اسناد مربوط به ایشان درج شده است.

8-مبارزه با بهاییان

پیوند بهائیت‌ با رژیم‌ پهلوی، خصوصا‌ در زمان‌ محمدرضا و سالهای پس‌ از کودتای‌28‌مرداد، به‌ اوج‌ خود رسید و در دو دهه آخر سلطنت‌ وی، آنان‌ به‌ بالاترین‌ مقامات‌ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی‌ و نظامی‌ ایران‌ دست‌ یافتند.

سپهبد عبدالکریم‌ ایادی، عنصر مشهور بهائی، در مقام‌ پزشک‌ مخصوص‌ شاه‌ و رئیس‌ بهداری‌ ارتش‌ نفوذی‌ تام‌ در دربار پهلوی‌حضور یافت‌ و پست‌ مهم‌ نخست‌‌وزیری‌ نیز به‌ مدت‌ نزدیک‌ به‌ 14 سال‌ در اختیار عباس‌ هویدا (فرزند همان‌ عین‌الملک) قرار گرفت. افزون‌ بر این‌ دو، می‌توان‌ سیاهه‌ای‌ بلند از مقامات‌ مهم‌ سیاسی‌ و نظامی‌ و امنیتی‌ رژیم‌ در نیمه دوم‌ سلطنت‌ محمدرضا ارائه‌ داد که‌ توسط‌ اعضای‌ این‌ فرقه‌ اشغال‌ شده‌ است. همچون: منصور روحانی‌ (وزیر آب‌ و برق‌ و نیز کشاورزی)، عباس‌ آرام‌ (وزیر خارجه)، سپهبد اسد ا صنیعی‌ (آجودان‌ مخصوص‌ محمدرضا در زمان‌ ولیعهدی و وزیر جنگ‌ و نیز وزیر تولیدات‌ کشاورزی‌ و مواد مصرفی‌ در زمان‌ سلطنت‌ وی)، غلامرضا کیان‌پور (وزیر دادگستری)، منوچهر تسلیمی‌ (وزیر بازرگانی‌ و اطلاعات)، دکتر منوچهر شاهقلی‌ پسر سرهنگ‌ شاهقلی‌ مو‌ذن‌ بهائیها (وزیر بهداری‌ و علوم)، هوشنگ‌ نهاوندی‌ (وزیر علوم، رئیس‌ دانشگاه‌ تهران‌ و شیراز، رئیس‌ دفتر فرح‌ و یکی‌ از ارکان‌ حزب‌ شه‌ ساخته رستاخیز)، فرخ‌رو پارسای‌ (وزیر آموزش‌ و پرورش)، سپهبد پرویز خسروانی‌ (فرمانده‌ ژاندارمری‌ ناحیه مرکز در جریان‌ کشتار 15 خرداد 42، آجودان‌ فرح، معاون‌ نخست‌‌وزیر و رئیس‌ سازمان‌ تربیت‌ بدنی و مدیر عامل‌ باشگاه‌ تاج‌ بعد از بازنشستگی)، دکتر شاپور راسخ‌ (رئیس‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه)، پرویز ثابتی‌ (معاون‌ سازمان‌ امنیت‌ و «مقام‌ امنیتی» مشهور)، ارتشبد جعفر شفقت‌ (رئیس‌ ستاد ارتش)، سپهبد علی‌ محمد خادمی‌ (رئیس‌ هیات‌ مدیره‌ و مدیر عامل‌ هواپیمایی‌ ملی‌ ایران‌ «هما» ) و در رده‌های‌ پایینتر: مهتدی، از بهائیان‌ کاشان‌ (عضو دفتر مخصوص‌ فرح‌ پهلوی)، ایرج‌ آهی‌ (رئیس‌ دفتر شهرام‌ سپهری‌ نیا پسر اشرف)، نویدی‌ (معاون‌ دکتر اقبال‌ رئیس‌ شرکت‌ نفت)، ایرج‌ وحیدی، (معاون‌ شهرسازی‌ و مسکن)، منوچهر وحیدی‌ برادر وی‌ (معاون‌ شهرسازی‌ و مسکن)، مهندس‌ مجد (معاون‌ فنی‌ وزارت‌ کار)، پرتو اعظم‌ (مدیر کل‌ امور اجتماعی‌ وزارت‌ کار)، خانم‌ نبیل‌ (عضو دفتر دکتر نهاوندی) و..(٢)

مبارزه بابهائیان نیز در ادامه سیاست آقاى بروجردى توسط ایشان دنبال مى شد که از آن جمله تحریم خرید کالاهایى بود که تولید آنها در دست بهائیان بود.

9-تلاش برای ایجاد مدارسی نوین

اقدام دیگر تلاش آیت الله گلپایگانى براى ایجاد مدارسى نوین، چیزى میان نظام سنتى با آنچه که برخى از تندروهاى اصلاح طلب در حوزه مطرح مى کردند، و منجر به تحولى در حوزه شد، اشاره کرد. برنامه اى که براى این کار با مشورت شمارى از علما و زیر نظر فرزندش ایشان مهدى گلپایگانى به انجام رسید، در دسترس است. تأسیس یک مدرسه علوم دینى شبانه هم از طرف ایشان البته با عنوان کلى یکى از مراجع تقلید، طراحى و اعلام شد که برگه اعلان آن که عناوین درسها در آن آمده، موجود است.


پی نوشت ها:

(١)سایت اسوه

(٢)جستارهایی‌ از تاریخ‌ بهائیگری‌ در ایران...، عبدالله شهبازی، همان، ص‌ 18

منابع:

اقتباس از کتاب جریان ها و سازمان های مذهبی – سیاسی ایران نوشته رسول جعفریان

تهیه وفرآوری:احمد اولیایی-گروه حوزه علمیه تبیان