تبیان، دستیار زندگی
برخی ارگانها برخورد سلیقه‌یی دارند شهرام ناظری خواننده‌ی موسیقی ایرانی گفت: در هنگام كنسرت اخیرم، وحشت كردم و فكر كردم چرا باید با این همه مشكلات و سختی‌ها كنسرت برگزار كنم؟ به گزارش خبرنگار ایسنا ،‌ ناظری كه روز سه‌شنبه د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرام ناظری از بی‌توجهی به موسیقی اصیل ایران انتقاد كرد


برخی ارگانها برخورد سلیقه‌یی دارند

شهرام ناظری خواننده‌ی موسیقی ایرانی گفت: در هنگام كنسرت اخیرم، وحشت كردم و فكر كردم چرا باید با این همه مشكلات و سختی‌ها كنسرت برگزار كنم؟

به گزارش خبرنگار ایسنا ،‌ ناظری كه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: ما در زمینه برگزاری كنسرت نسبت به گذشته عقب گرد داشته‌ایم، شاید راه آن این است كه دیگر كار نكنیم و قید برگزاری كنسرت را بزنیم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم ارگانهای مسئول از موسیقی سنتی حمایت كنند چون در همه جای دنیا ارگانهای مسئول برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه دارند تا مردم بتوانند با اصالتها و فرهنگ اصیل خود آشنا شوند.

ناظری با انتقاد شدید از بی‌توجهی به موسیقی اصیل در ایران گفت: متاسفانه در سالهای اخیر، تعداد كنسرتهای موسیقی بسیار كم شده است به خاطر اینكه برگزاری كنسرت، كار بسیار سخت و مشقت‌آوری شده است.

وی در ادامه تصریح كرد:‌ برای صدور مجوز برگزاری كنسرت ارگانهای مختلف و متعددی باید نظر بدهند و این امر برگزاری كنسرت در ایران را با مشكل مواجه كرده است.

شرایط برگزاری كنسرت موسیقی به گونه‌ای است كه در كنسرت اخیر ما، 48 ساعت مانده به برگزاری كنسرت، نزدیك بود 2 بار كنسرت لغو شود.

ناظری گفت: آنقدر مشكلات برگزاری كنسرت در ایران بسیار است كه بهتر است دیگر كنسرت برگزار نكنیم، بعد از برگزاری این كنسرت به خودم گفتم كه دیگر كنسرت برگزار نمی‌كنم.

وی در ادامه همچنین برخی بی‌نظمی‌ها در برگزاری كنسرت اخیر خود اشاره كرد و گفت: تا آخرین لحظه، حتی نمی‌دانستند كه اشعار من را باید در كجا بگذارند.

وی در ادامه اظهار تاسف كرد: برخی ارگانها در برگزاری كنسرت كارشكنی می‌كنند، مثلا ارگانی می‌گوید اگر اینقدر به من بلیط ندهید، به شما مجوز نمی‌دهم!

وی همچنین در بخشی از این جلسه گفت: دوستان خبرنگار گلایه داشتند كه در هنگام برگزاری كنسرت، مشكلاتی برای آنها به وجود آمده است. من درباره برخورد بدی كه با خبرنگاران صورت گرفته است به مسوولان برگزاری كنسرت بسیار گله كردم و برگزاری این جلسه مطبوعاتی نیز به خاطر دل‌جویی از خبرنگاران است.

ناظری با تشكر از دفتر موسیقی و اماكن، نقش این نهادها را در برگزاری كنسرت موثر دانست.

ناظری در ادامه در پاسخ به سوالی تاكید كرد: ‌من با اجرای كارهای خاطره انگیز موافق نیستم چون با تكرار مخالفم. من تنها خواننده سنتی هستم كه مقلد نیستم و همیشه خواسته‌ام در موسیقی سنتی به دنبال نوآوری و ارائه كارهای جدید باشم.

بسیاری از مسائلی كه در موسیقی سنتی، به عنوان یك سنت در آمده است را می‌توان، شكست.

ناظری در پاسخ به سوالی كه مجوز برگزاری كنسرت در شش شب بود ولی چرا در دو شب برگزار شد گفت: ما پس از دو شب اجرا، به این نتیجه رسیدیم برای اینكه به كنسرت نظم بیشتری بدهیم، كنسرت را در روزهای بعد برگزار كنیم ولی متوجه شدیم كه با شرایط فعلی، بیشتر از كنسرتی كه پنج شنبه این هفته برگزار می‌كنیم نمی‌توان ادامه داد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه تاكید كرد: من در كنسرت اخیرم با استفاده از جوانها، سعی كردم به آنها كمك كنم، البته همیشه نیز نمی‌توان ازهنرمند معروف استفاده كرد.

وی با اشاره به اینكه خط مشی صحیحی در زمینه برگزاری كنسرت وجود ندارد گفت:‌ متاسفانه برخی از ارگانها وجود دارند كه برخورد سلیقه‌ای دارند حتی با وجود داشتن مجوز.

ناظری در این جلسه همچنین از اجرای سمفونی "رومی" برای معرفی و بیان فرهنگ ایرانی خبر داد كه توسط چندین موزیسین خارجی تدوین شده است.

ناظری قرار است 28 اكتبر در سالن آسیا سوسیتی نیویورك، سمفونی رومی را اجرا كند. به گفته خودش می‌خواهد با این كار از فن و تخصصی كه در موسیقی كلاسیك ایرانی وجود دارد برای بیان فرهنگ ایرانی استفاده كند.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی گروه عارف گفت: همانطور كه می دانید گروه عارف با مشكلاتی كه از درون داشت از بین رفته و از هم پاشید.

ناظری در ادامه سخنان‌اش تاكید كرد: ‌برخی از ما هنرمندان باورهایی داشته‌ایم كه بسیاری از این باورها، نقش بر‌آب شده است و برخی از ما هنرمندان، ‌باید در یك انزوایی قرار گرفته تا خود را پیدا كنیم.

وی همچنین در بخش دیگر گفت: ما در زمینه فعالیتهای انتشاراتی بسیار ضعیف عمل كرده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم كاری را كه شش سال پیش اجرا كردیم منتشر كنیم و متاسفانه هم اكنون فضای مناسبی برای انتشار آثار موسیقی اصیل و سنتی و نیست. علی‌رغم آنكه ما كارهای آماده انتشار بسیاری داریم و شركتهای مختلفی كه در زمینه موسیقی اصیل فعالیت داشتند كنار كشیده‌اند چون استقبال كه در گذشته بوده دیگر وجود ندارد.

وی تاكید كرد: ‌به ما می‌گویند استقبال مردم از موسیقی اصیل كم شده است و این معضل است كه باید راهی برای آن پیدا كرد.

ناظری همچنین خبر داد: 15 ژانویه در تئاتر شهر پاریس كنسرت برگزار می‌كند.


لینک:

هدیه شهرام ناظری برای بم

كنسرت بزرگ «شهرام ناظری»

همكاری شجریان، ناظری و علیزاده با اركستر سمفونیك