تبیان، دستیار زندگی
حمل ونقل سبز یکی از استراتژی هایی است که مدیران شهری مدتی است به دنبال اجرایی کردن آن درپایتخت هستند. آلودگی هوای تهران و معضل ترافیک آنان را بر آن داشت تا در پی نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در تهران باشند تا شاید اندکی از آلودگی و ترافیک این شهر پر دو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوچرخه‌ها شهروندهلندی می شوند


حمل ونقل سبز یکی از استراتژی هایی است که مدیران شهری مدتی است به دنبال اجرایی کردن آن درپایتخت هستند.

آلودگی هوای تهران و معضل ترافیک آنان را بر آن داشت تا در پی نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در تهران باشند تا شاید اندکی از آلودگی و ترافیک این شهر پر دود و ترافیک بکاهند و مرهمی باشد برای پایتخت نشینان که بالاجبار باید در شهری زندگی کنند که بیش از یک دهه از آلودگی هوای آن می گذرد و تا کنون چاره ای اساسی برای آن از جانب دولتمردان اندیشیده نشده است.

استفاده از دوچرخه در حمل ونقل یکی از روش هایی است که سالهاست در بسیاری از کشورهایی که با مشکلا ت جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست روبرو هستند در حال اجراست. در واقع دوچرخه یکی از پاک ترین وسیله حمل ونقل عمومی است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان اصلی ترین حمل ونقل به شمار می رود و نقش و جایگاه ویژه ای در ترددهای شهری دارد. چنانچه هم اکنون تعداد دوچرخه موجود در دنیا دو برابر تعداد خودروها بوده و تعداد تولید شده آن هم سه برابر تعداد خودروها می باشد.

ایستگاه دوچرخه

جالب است بدانید :

تعداد دوچرخه‌ها در هلند بیش از شهروندان است. هلند هفده میلیون جمعیت و هجده میلیون دوچرخه دارد.

به گزارش شبکه فرانس بیست و چهار، در حالی که جمعیت هلند به هفده میلیون نفر می‌رسد، تعداد دوچرخه‌هایی که برای جابجایی مردم در شهرها وجود دارد به بیش از هجده میلیون دستگاه می‌رسد.

هلندی‌ها برای کارهای روزمره خود، جابجایی کودکان ، خرید و رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده می‌کنند.مسطح بودن هلند استفاده از دوچرخه در این کشور را آسان کرده است. به تازگی دوچرخه‌های الکتریکی نیز به بازار هلند آمده است.

این دوچرخه‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردارند و سال گذشته حدود دویست هزار دستگاه آن به فروش رفته است. پیش بینی می‌شود استقبال از دوچرخه‌های الکتریک همچنان ادامه یابد

در سرزمین چین تمام سفرهای درون شهری با دوچرخه انجام می شود، در آمریکا 10 میلیون نفر از دوچرخه استفاده می کنند یا در شهری مانند پاریس از دوچرخه سواری استقبال فراوانی شده است. مدیریت شهری پایتخت نیز چند سالی است در پی گسترش خطوط دوچرخه سواری در تمام مناطق 22 گانه تهران است تا بدین طریق فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه پاک را در تهران نهادینه کند به همین علت مدیریت شهری سال 90 را سال توسعه دوچرخه سواری و نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در پایتخت نامگذاری کرده است.

با فرهنگ سازی همچون کشورهایی دیگر و نیز اتخاذ تدابیر مناسب چون ترویج و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه و نهادینه کردن این وسیله پاک در کلان شهری چون تهران قطعا خواهیم توانست چون کشورهای دیگر که از آلودگی هوا رنج می برند پیشی گیریم و این میسر نیست جز همکاری شهروندان در کاهش استفاده از خودروی شخصی و استفاده از حمل ونقل عمومی بالا خص استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله ای پاک و بدون آلایندگی

نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و ایجاد مسیری ویژه برای دوچرخه از اهمیت خاصی برخوردار است که این امر جزو مهمترین اولویت های مدیریت شهری تهران است. زیرا مدیریت شهری مصمم است تا در جهت حفظ محیط زیست و کاهش ترافیک شبکه دوچرخه سواری را گسترش داده و شرایطی را فراهم نماید تا شهروندان به صورت گسترده از دوچرخه استفاده کنند.

این راهکار از سال 89 در تهران اجرایی شد و اکنون احداث خطوط دوچرخه سواری در چندین منطقه تهران اجرایی گردیده است.

دوچرخه

یکی از مزیت های گسترش دوچرخه سواری در کلان شهری چون تهران کاهش ترافیک کاهش مشکلا ت مربوط به جای پارک و پارکینگ، صرفه جویی های اقتصادی، کاهش ریسک تصادفات رانندگی، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی های زیست محیطی افزایش سلا مت مسافران و کمک به شبکه حمل ونقل عمومی است.

زیرا دوچرخه وسیله ای است کم مصرف ،کم هزینه، پاک و بدون آلا یندگی زیست محیطی، کم جا و کم خطر و از همه مهمتر بهترین وسیله برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران است و باعث می شود تا شهروندان به لحاظ سلامتی و تندرستی از شرایط مناسبی برخوردار شوند ونیز گزینه ای است برای کاهش استفاده از خودروهای سواری تا شاید بدین طریق تهران پاک سال های دور، جانی دوباره گیرد و نفسی تازه کند، به همین دلیل ترویج دوچرخه سواری و فرهنگ سازی برای شهروندان تهرانی گزینه ای برای کاهش استفاده از خودروهای سواری در الگوی مصرف حمل ونقل شهری در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

دوچرخه یکی از پاک ترین وسیله حمل ونقل عمومی است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان اصلی ترین حمل ونقل به شمار می رود و نقش و جایگاه ویژه ای در ترددهای شهری دارد. چنانچه هم اکنون تعداد دوچرخه موجود در دنیا دو برابر تعداد خودروها بوده و تعداد تولید شده آن هم سه برابر تعداد خودروها می باشد

استفاده بی رویه شهروندان از خودروهای شخصی و تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر بارترافیکی تهران را دو چندان کرده است و این گره کور سال هاست که با آلودگی هوای تهران گره خورده است. حال با فرهنگ سازی همچون کشورهایی دیگر و نیز اتخاذ تدابیر مناسب چون ترویج و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه و نهادینه کردن این وسیله پاک در کلان شهری چون تهران قطعا خواهیم توانست چون کشورهای دیگر که از آلودگی هوا رنج می برند پیشی گیریم و این میسر نیست جز همکاری شهروندان در کاهش استفاده از خودروی شخصی و استفاده از حمل ونقل عمومی بالا خص استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله ای پاک و بدون آلا یندگی.

زیرا دوچرخه به صرفه ترین وسیله برای پایتخت نشینان است و بدون شک معضل ترافیک تهران با نهادینه شدن این وسیله سبز و نیز مشارکت شهروندان حل خواهد شد و قطعا بدون مشارکت شهروندان مشکل ترافیک تهران حل نخواهد شد و شهروندان همچنان عمر مفید خود را که دیگر دست نیافتنی است در پشت چراغ قرمزها و ترافیک و دود و آلودگی صرف می کنند.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا/مریم شیخی/همشهری

مقالات مرتبط :

این وصله‌ها به شهر نمی‌چسبد

تعطیلات 800 میلیارد تومانی تهرانی‌ها

موش‌ها در کدام خیابان بیشترند؟