تبیان، دستیار زندگی

تاثیر استرس بر قند خون دیابتی‌ها

تحقیقات نشان داده است که استرس می‌تواند باعث افزایش میزان قند خون گردد، پس برای کنترل دیابت نوع دو باید از استرس دوری کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس و دیابت، استرس و قند خون،

 

اگر مبتلا به دیابت نوع دو هستید، باید بدانید که استرس بر قند خونتان اثر می‌گذارد. پس سعی کنید با کنترل استرس، قند خونتان را در حد طبیعی نگه دارید.

 

در دیابتی‌های نوع دو، بدن پاسخ مناسبی به هورمون انسولین نمی‌دهد.

انسولین، هورمونی است که قند را از خون وارد سلول‌ها می‌‎کند و در آنجا، قند یا ذخیره می‌شود و یا برای انرژی استفاده می‌شود.

 

برای کنترل دیابت نوع 2، ورزش، رعایت رژیم غذایی مناسب و برخی اوقات مصرف داروها مفید می‌باشد.

 

استرس چیست؟

در حقیقت استرس پاسخ طبیعی بدن به خطر می‌باشد. استرس همیشه بد نیست. کمی داشتن استرس کمک می‌‎کند تا از انرژی استفاده کنیم و تمرکزمان را بهبود دهیم.

اما ترکیب دیابت نوع 2 و استرس، برای سلامتی مضر می‌باشد.

همه افراد زمانی که استرس دارند، قند خونشان بالا می‌رود، اما اگر مبتلا به دیابت نوع 2 باشید، بدن به سختی می‌تواند میزان قند خون را کاهش دهد و به حد طبیعی برگرداند.

افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، می توانند برای کاهش قند خون اضافی، به مقدار کافی انسولین بسازند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع2، انسولین بر میزان بالای قند خون اثری ندارد

 

نحوه تاثیر استرس بر قند خون

2 علت افزایش قند خون در افراد دیابتی نوع 2 در اثر استرس عبارتند از:

1- افرادی که تحت استرس هستند، ممکن است مواظب بیماری دیابت‌شان نباشند و قند خونشان را بررسی نکنند و یا ممکن است رژیم غذایی خاص خود را اجرا نکنند و یا زیاد غذا و یا نوشیدنی مصرف کنند.

 

2- استرس، میزان انرژی مورد نیاز را زیاد می‌‎کند و بدن برای بدست آوردن انرژی، هورمون آزاد می‌‎کند که باعث افزایش قند خون می‌شود.

 

افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، می‌توانند برای کاهش قند خون اضافی، به مقدار کافی انسولین بسازند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، انسولین بر میزان بالای قند خون اثری ندارد.

استرس‌های روحی و یا جسمی که در طی بیماری و یا جراحت رخ می‌دهد، می‌تواند قند خونی که در کبد و سلول‌های عضلانی ذخیره شده است را آزاد کند.

هورمون‌های استرس‌زا شامل کورتیزول، آدرنالین و هورمون رشد می‌باشند. هورمون‌های استرس‌زا، توانایی افزایش قند خون را دارند.

 

کنترل استرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

اگر مبتلا به دیابت هستید، میزان قند خونتان را بررسی کنید، به طور مرتب نزد پزشک بروید و اجازه ندهید که استرس باعث شود رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به عادات بد مانند سیگار کشیدن روی آورید.

باید روش‌های مبارزه با استرس را بیاموزید.

 

- زیاد ورزش کردن یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن استرس می‌باشد. همچنین باعث رسیدن به وزن مطلوب می‌شود و قند خونتان را کنترل می‌‎کند. اگر می توانید، بهتر است روزانه 60 دقیقه ورزش کنید.

 

- هنگامی که استرس دارید، تغذیه خوب باعث می‌شود که قند خونتان را کنترل کنید. شما باید مواد مغذی لازم را به بدنتان برسانید تا انرژی کافی برای مقابله با استرس را داشته باشید.

 

- افکار منفی را از خود دور کرده و به جای آنها، افکار مثبت را به کار بندید. تشدید کننده های استرس را کاهش دهید. احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. زمانتان را مدیریت کنید. برای خودتان ارزش قائل شوید.

 

- یادگیری روش‌های کاهش استرس: تنفس ورزشی و روش تمدد اعصاب برای کنترل استرس به کار می‌روند. فعالیت‌هایی که باعث از بین رفتن استرس می‌شوند را انجام دهید.

 

- پشتیبانی: مبتلا بودن به دیابت نوع 2 به تنهایی باعث ایجاد استرس می‌گردد. با دوستان و یا اقوام خود راجع به احساساتتان بگویید. از پزشک خود راجع به روش های کنترل استرس صحبت کنید. به گروه انجمن دیابتی‌ها بپیوندید تا بتوانید احساسات، نظرات و نصایح خود را در آن گروه بیان کنید.

 


مطالب مرتبط:

قند خون‌تان را در حد طبیعی نگه دارید

کنترل استرس در دیابت

استرس هم قند خون را بالا می برد

افزایش دیابت با زندگی مُدرن

ارتباط استرس با بیماری ها

استرس، باعث مرگ زودهنگام می ‌شود

استرس باعث چاقی می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.