تبیان، دستیار زندگی
حکمت و علم و درایت در قلب شهوت ران جا نمی گیرد. شهوت ران فهم ندارد، شهوت ران قدرت تشخیص را از دست ئداده است. حکمتی که خداوند به داود و لقمان داد. حکمتی که خداوند می فرماید: به هر که بدهیم خیلی چیزها به او داده ایم؛ «خَیْراً کَثیراً»[
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 اثر شوم شهوت رانی

شهوت


مفهوم شهوت، علاوه بر مفهوم عام، در خصوص «شهوت جنسی » نیز به کار رفته است. واژه «شهوت » در قرآن کریم هم به معنی عام کلمه آمده است و هم به معنی خاص آن. در این بحث، نظر ما بیشتر به معنای خاص آن است، زیرا آثار مخرب و زیانبار آن بیش از سایر کشش های مادی است.


«شهوت » نقطه مقابل «عفت » است. «عفت » نیز دارای مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایل افراطی نفسانی است و مفهوم خاص آن، خویشتن داری در برابر تمایلات بی بند و بار جنسی است.

1.   لذت ها و شادی های کاذب

اول: «أَوَّلُ الشَّهَوَاتِ طَرَبٌ»، اول شهوت خوشی است. عجب فیلمی، عجب صحنه ای، «أَوَّلُ الشَّهَوَاتِ طَرَبٌ وَ آخِرُهَا عَطَبٌ»[1] آخرش حزن است، زحمت است، گرفتاری است. «حَلاوَةُ الشَّهْوَةِ یَنْقَضُها مَارَة»؛ مرارت و تلخی که بعد از آن می آید حلاوت شهوت را نقض می کند و از بین می برد. کسی که پای این فیلم نشسته، فلان مکان بوده، این دیگر شب احیاء می تواند راحت «بِکَ یا الله»بگوید؟ اگر هم بگوید لق لقه زبان است. آیا می تواند شیرینی نماز را حس کند؟ می تواند «ایّاکَ نَعْبُد» را با حال بگوید؟! می تواند آن گونه ای که انبیاء، اولیاء و بزرگان ما از عبادت لذت می برند او نیز لذت ببرد. اینها ذائقه را خراب می کند. ذائقه ای که باید شیرینی را بچشد،«إلهی أذِقْنِی حَلاوَتَکَ»این ذائقه خراب می شود. ما در تاریخ نمونه های فراوانی می بینیم.

عزیز من چه اصراری است که گاهی افراد در مجالس، در محافل و در بازار با همسر جوان آن هم بدحجاب حاضر شوند. حواس ها باید جمع باشد. تو که با همسر جوانت دست در دست قدم می زنی من نمی گویم اصل این کار حرام است، زن شرعیت است، اما جوان هیجده ساله در اوج شهوت تو را می بیند او تحریک شود تو مقصری. حیا کجا رفته! این زن مال توست اما در خانه، نه در پارک و خیابان. بعضی ها بنگاه می آیند ماشین بخرند خانمشان را همراه خود می آورند، آمده شهرداری مالیات بپردازد، خانمش را همراهش آورده است.

2.   توقف خلاقیت و موفقیت

اثر دوم: برادر من، خواهر گرامی، جوانان عزیز! در روایت داریم امام علی  علیه السلام می فرمایند: «لاَ تَسْکُنُ الْحِکْمَةُ قَلْباً مَعَ شَهْوَةٍ»[2]؛ حکمت و علم و درایت در قلب شهوتران جا نمی گیرد. شهوتران فهم ندارد، شهوتران قدرت تشخیص را از دست داده است. حکمتی که خداوند به داود و لقمان داد. حکمتی که خداوند می فرماید: به هر که بدهیم خیلی چیزها به او داده ایم؛ «خَیْراً کَثیراً»[3]حکمتی که گمشده مۆمن است.

امام  علی  علیه السلام می فرماید: «الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُۆمِنِ»[4]؛ ‌شهوت با حکمت در تعارض است، و یک جا جمع نمی شود. حکمت و علم و موعظه بر انسان شهوتران و چشم چران اثر نمی کند. می خواهی قرآن بر او تأثیر بگذارد؟! می خواهی دانشجو درس بخواند؟! معلوم است که افت تحصیلی، افت دانش و مرتب در جا زدن گریبان گیرش می شود.

کسی که پای این فیلم نشسته، فلان مکان بوده، این دیگر شب احیاء می تواند راحت «بِکَ یا الله»بگوید؟ اگر هم بگوید لق لقه زبان است. آیا می تواند شیرینی نماز را حس کند؟ می تواند «ایّاکَ نَعْبُد» را با حال بگوید؟! می تواند آن گونه ای که انبیاء، اولیاء و بزرگان ما از عبادت لذت می برند او نیز لذت ببرد.

3.   ناجوانمردی و بی مروّتی

اما اثر سوم: در حدیث داریم امام علی  علیه السلام می فرماید: «مَنْ زَادَتْ شَهْوَتُهُ قَلَّتْ مُرُوَّتُهُ»[5] هر کس شهوتران شد بی مروت می شود. یک چنین شخصی ممکن است آدم بکشد، مادرش را به قتل برساند. روزنامه ها را ببینید! یکی برادرش را کشته، فرزندش را کشته، همسر قانونی کسی را به قتل رسانده که بتواند با او ازدواج کند. آدم کشی کار بسیار مشکلی است خیلی شقاوت می خواهد، خیلی قساوت می خواهد. چه می شود که یک زن حاضر می شود همسر اول یک مرد را به قتل برساند؟! سال هاست پرونده اش در دادگاه مطرح است، نه دادگاه نتیجه می گیرد و نه او.

آقایان، خواهران! قرآن کریم می فرماید: وقتی بهشتی ها دور هم جمع می شوند با هم سخن می گویند، می گویند: در دنیا چه کردیم که بهشتی شدیم؟ هر یک چیزی می گوید: قرآن می فرماید: بهشتی ها می گویند: «كُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ»،[6] ما در بین خانواده نگران بودیم نسبت به آنها بی توجه نبودیم.

از این بهتر می خواهید؟ چرا محیط خانواده ات را به جهنم تبدیل کرده ای؟ این خانم روزی که وارد زندگی ات شد همه هستی ات بود، حالا که پیر و فرتوت شده برایت بد جلوه می کند؟! حالا نگاهت دنبال افراد دیگر و همسران دیگر است؟! فرمود: شهوت که بیاید اول مروت از بین می رود؛ دوم اینکه سختی می آید، حزن و اندوه می آید؛ «کَمْ مِنْ شَهْوَةِ سَاعَةٍ أَوْرَثَتْ حُزْناً طَوِیلا».[7] و سوم اینکه حکمت و علم از تو سلب می شود. همه اینها که بیان شد درد بود. حال درمانش چیست؟

نگاه

درمان شهوترانی

1.تحریک نکردن

درمانش این است که نگذارید شهوت تحریک شود، جلوی تحریکش را بگیرید. چگونه؟ با نگاه نکردن به فیلم، با نگاه نکردن به عکس و با نگاه نکردن به دیگران. چرا این قدر اسلام می گوید چشمتان را فرو ببندید و نگاه نکنید. به شنیدنی های تحریک آمیز گوش نکنید. جلسه گذشته هم عرض کردم، می فرماید: به پشت زن ها نگاه نکنید، به صحنه های حرام، به موسیقی، به لهو، نگذارید تحریک شوید. این یکی از راه های مۆثر است.

این آیه در سوره احزاب است. ببینید زن های مشرکان، زن های کافران و کنیزهای پیش از اسلام سینه یشان نمایان بود، گردن هایشان نمایان بود، گاهی روسری هم نمی زدند و با این وضع بیرون می آمدند. خداوند به پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود: تو به زنانت بگو، به دخترانت بگو، به زنان مۆمنین بگو شما مثل اینها راه نروید، شما لباس بلند بپوشید، جلباب (روسری بلند) بیندازید.«ذهلِکَ أَدْنیه أَنْ یُعْرَفْنَ»،این باعث می شود شناخته شوید. یعنی از فردا هر که ببیند می فهمد او مسلمان است. چون روسری دارد، مانتو دارد، چادر دارد. شما را با زن های مشرکان اشتباه نگیرند، با زن های آلوده و با زن های خیابانی اشتباه نگیرند.

آقایان، خواهران! قرآن کریم می فرماید: وقتی بهشتی ها دور هم جمع می شوند با هم سخن می گویند، می گویند: در دنیا چه کردیم که بهشتی شدیم؟ هر یک چیزی می گوید: قرآن می فرماید: در دنیا چه کردیم که بهشتی شدیم؟ هر یک چیزی می گوید. قرآن می فرماید: بهشتی ها می گویندما در بین خانواده نگران بودیم نسبت به آنها بی توجه نبودیم.

ای خانمی که شال کوتاه سرت است، موهایت از جلو و پشت سر نمایان است، مانتوی کوتاه تنت است، پاهایت لخت است! من نمی گویم تو آدم فاسدی هستی، خیلی از این افراد نماز می خوانند، روزه می گیرند، خانواده دارند اما چون این پوشش نشانه آدم های هوس باز و اهل فساد است و بیشتر پوشش آنها هم نادرست است باعث می شود با آنها قاطی بشوی، آن وقت تو را هم سوار ماشین می کنند و سرانجام چند روز بعد جنازه ات را در یکی از مناطق شمال پیدا می کنند. تو تقصیر نداری ولی تو را هم به اسم آنها سوار می کنند.

«ذهلِکَ أَدْنیه أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاه یُۆْذَیْنَ»[8]؛ معنایش این است که ای پیغمبر! این زن های مسلمان باید شناخته شوند. اما به چه چیزی؟ مسلمان به حجاب اسلامی شناخته می شود.

یک راهش این است که نگذاری شهوتت تحریک بشود، یعنی بهداشت و پیش دستی از تحریک شهوت.

2. اندیشه و فکر کردن

ببیندیشیم آخرش چه اتفاقی می افتد؟ ماهیت همه زن ها یکی است، ماهیت همه مردها یکی است. تفاوت در چهره هاست. یکی زیباتر، یکی کوتاهتر، یکی سفیدتر، قدری اندیشه کن!

اینکه گفته اند روزه شهوت را کاهش می دهد، قرآن می فرماید: ای کسانی که زن پیدا نمی کنید عفت داشته باشید؛ «وَ لْیَسْتَعْفِف»[9]جوان! جایز نیست وقتی همسر پیدا نمی کنی مرتکب حرام شوی. می خواهم عرض کنم که انسان باید به اندیشه و تفکر رو بیاورد.

پی نوشت ها :

1. مستدرک الوسائل، ج 11، ص 434؛ قال علی (ع).

2. غررالحکم، ح 609.

3. بقره، 269.

4. امالی شیخ طوسی، ص 625.

5. غررالحکم، ح 6987.

6. طور، 26.

7. کافی، ج2، ص 451 (قال علی (علیه السلام)).

8. احزاب، 59.

9. نور، 33.

فراوری: محمدی  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :پایگاه درس هایی از قرآن ،بیانات حجت الاسلام رفیعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.