تبیان، دستیار زندگی
سه قاعده بسیار مهم در خصوص شکیات نماز قاعده اول عدم اعتنا به شک های زیاد یا شک های غیرعقلائی. قاعده دوم برگزیدن احتمال بیشتر پس از تفکر در جوانب احتمالات مطرح شده در ذهن. قاعده سوم در نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی شک در تعداد رکعات اگر بعد از فکر کردن ذهن ب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم شک در نماز مغرب

شک


نماز یکی از مهمترین عبادات و مساله ای است که شفاعت اهل بیت علیهم السلام نیز بنا بر فرمایش امام صادق علیه السلام منوط به آن بلکه به اهمیت دادن و بزرگ شمردن آن دانسته شده است. «لاینال به شفاعتنا من استخف بالصلوه.»

با این وصف شناخت احکام نماز برای مومنین مقید به رساله های عملیه ضروری است. یکی از مهمترین این احکام، احکام شکیات است.

به دو قاعده بسیار مهم در خصوص شکیات نماز در مقالات قبلی اشاره شد.

قاعده اول عدم اعتنا به شک های زیاد یا شک های غیر عقلائی.

قاعده دوم برگزیدن احتمال بیشتر پس از تفکر در جوانب احتمالات مطرح شده در ذهن.

پس از اجرای این دو قاعده به نظر می رسد باید احکام دیگر شکیات را که البته جزیی است و کمتر نیاز به آن پیدا می شود تقدیم شما کنیم.

-         سلام خانم رسولی

:         سلام عزیزم حال شما؟

-         خوبم ممنونم.

:         چه خبر از دوستان، چرا کمتر به ما سر می زنند؟

-         چون تابستان بوده کمتر آمده اند.

:         انشاءالله در ترم بعد بیشتر زیارتشان می کنیم.

-         امیدوارم. یک سوال خانم.

:         بله عزیزم بفرمائید.

-         خاطرم هست دو تا قاعده کلی برای شک در نماز گفتید.

:         بله.

-         اما چه بود؟

:         عجب فقط یادت مانده دو تا بود؟ همین؟

-         بله متاسفانه.

به شک های غیرعقلایی یا شک های زیاد توجه نکن دوم اینکه در شک های در تعداد رکعت ها فکر کن هر طرف که احتمال بیشتر دارید، همان را مبنای عمل قرار بدهید یعنی اگر احتمال بیشتر دادید که رکعت دوم هستید حتی ده درصد بیشتر همان قبول است

:         اول اینکه به شک های غیر عقلایی یا شک های زیاد توجه نکن دوم اینکه در شک های در تعداد رکعت ها فکر کن هر طرف که احتمال بیشتر دارید، همان را مبنای عمل قرار بدهید یعنی اگر احتمال بیشتر دادید که رکعت دوم هستید حتی ده درصد بیشتر همان قبول است.

-         بله یاد آمد.

:         الحمدلله.

-         حالا خانم سوال بنده.

:         بله گوش می دهم.

-         اگر هیچکدام از آن دو تا قاعده برای ما کارساز نبود چه کنیم؟

:         یعنی چه؟

-         یعنی یک شک غیر عقلایی نبود. زیاد هم نبود فکرمان هم بعد از تأمل به یک طرف تمایل بیشتر پیدا نکرد.

:         یعنی واقعاً 50-50 بود؟!

-         بله خانم.

:         البته احتمال این حالت هست اما خیلی کم پیش می آید چون ذهن معمولاً خودش به یک سمت تمایل پیدا می کند.

-         بله اما اگر 50-50 شد چه؟

:         در این صورت است که دیگر باید جدول شکیات را بلد باشید.

-         جدول شکیات؟!

:         بله جدول شکیات.

-         همه را؟

:         بله. اما الان یکی اش را یاد بگیری بقیه را هم  آرام آرام  حفظ می شوید.

-         چقدر سخت!

:         هنوز نگفته می گویی سخت؟!

-         جدول معمولاً سخت است.

:         نه، این سخت نیست. البته همانطور که گفتم با اجرای دو قاعده اول نیازی چندان به جدول نیست.

-         بله خانم.

:         خب یک قسمت از جدول اینگونه یادت بماند که در نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی شک در تعداد رکعات اگر بعد از فکر کردن، ذهن به یک طرف تمایل پیدا نکند نماز باطل است.

-         اگر تمایل پیدا کرد چه؟

:         اگر پیدا کرد که همان قاعده کلی است و نماز را براساس همان طرف تمایل ذهن مثلاً دو یا سه هر طرف که تمایل دارد تمام می کنید و مساله راحت است.

-         بله متوجه شدم. بقیه اش چه؟

:         اجازه بده بقیه را در یک فرصت دیگر تا سخت نشود برای شما .

-         باشه. ممنونم. خداحافظ

:         خداحافظ التماس دعا

زهرایی               

عضو هیات علمی دانشگاه

بخش احكام اسلامی تبیان


منابع و مآخذ:

مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید. گرد آورنده: سید محسن محمودی، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج)، مجموعه چهار جلدی. قم .

توضیح المسایل امام خمینی (ره)

اجوبة الاستفتاءات،  مقام معظم رهبرى(دام ظله)

استفتاءات آیةالله سیستانى(دام ظله)، Sistani.org.

توضیح المسائل آیة‏الله وحید خراسانی(دام ظله)

جامع المسائل آیة‏الله فاضل لنكرانى(ره)، ج 1، ج 2،

استفتاءات، ج 2،  آیة‏الله نورى(دام ظله)

توضیح المسائل آیةالله صافى(دام ظله)

توضیح المسائل آیة‏الله تبریزى(ره)

توضیح المسائل آیة‏الله بهجت(ره)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.