تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش جمعی از اهالی ورزش با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوعات مختلف پیرامون ورزش سخن گفتند. در این بین اشاره مستقیم ایشان به عملکرد برخی رسانه ها قابل توجه بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی توجهی صدا و سیما به هشدارهای رهبری


چندی پیش جمعی از اهالی ورزش با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوعات مختلف پیرامون ورزش سخن گفتند. در این بین اشاره مستقیم ایشان به عملکرد برخی رسانه ها قابل توجه بود.


رهبر انقلاب اسلامی در این جلسه گفتند: برخی رسانه های ورزشی با بزرگنمایی موضوعات کوچک و ایجاد فضای دعوا، تلاش می کنند تا افراد مصاحبه کننده رابه سمت حرف های تند و ناسزاگویی سوق دهند که این کار نادرستی است و باید نقطه مقابل آن در رسانه ها تقویت شود.

دیدار ورزشکاران با رهبری

صدا و سیما و فرار رو به جلو

این سخنان بی درنگ از سوی افراد مختلف و از زوایای گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفت. در صدا و سیما با دعوت از جمعی از مسئولان نشستی در خصوص رعایت اخلاق در ورزش برگزار شد. جالب این که رسانه های بیگانه اشاره مستقیم رهبری را به یکی دو برنامه تلویزیونی و یکی دو نشریه جنجال ساز ربط دادند.از این جالب تر این که متولیان صدا وسیما با فرار رو به جلو به دنبال یافتن مقصر در جایی دیگر گشتند. سوال اینجاست : برنامه های تلویزیونی و روزنامه های  جنجالی کدامند؟ پاسخ این سوال خیلی سخت نیست و آن را هر کسی که اندک توجهی به ورزش دارد، می داند. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا جنجال سازان به خودشان می آیند و یا قرار است این روند ادامه یابد و ترویج بد اخلاقی استمرارپیدا کند؟ آیا متولیان ساخت برنامه های ورزشی در تلویزیون نمی دانند بدترین کار رودررو کردن شاگرد و مربی است؟ آیا آنها از عمق کدورت باقری و سلیمی در این ایام خبر نداشتند که آن برنامه کذایی را بر پا کردند؟ آیا چنین خبطی باید بدون جریمه باقی بماند؟ تا کی ما باید شاهد ادامه این کار در برخی برنامه های تلویزیونی باشیم؟ در خصوص جلوگیری از جنجال سازی در برخی خبرگزاری ها و یکی دو نشریه خاص چه کسی مسئول است؟

مشاجره لفظی شاگرد و مربی در برنامه زنده تلویزیونی

قهرمان جهان و المپیک در برنامه زنده تلویزیونی با سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران درگیری لفظی پیدا کرد تا اتفاقی عجیب پیش چشمان میلیون ها ببینده شکل بگیرد.

چند روز پیش اعضای تیم ملی وزنه برداری ایران که عملکرد درخشانی را از خود در بازی های المپیک 2012 لندن بر جای گذاشتند، در گفت و گو با رسانه های مختلف از مسوولان فدراسیون وزنه برداری به دلیل بی توجهی ها گلایه کردند.

این اتفاق تلخ، همین جا خاتمه نیافت و متاسفانه در یک برنامه زنده تلویزیونی، کوروش باقری و بهداد سلیمی پیش چشم میلیون ها ببینده به مشاجره لفظی پرداخته و علیه یکدیگر صحبت کردند

این گفت و گوها به حدی ادامه یافت که کوروش باقری سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران نیز با ورزشکاران وارد مشاجره شد تا آنان هر روز صحبت های جدیدی را علیه یکدیگر مطرح کنند.

این اتفاق تلخ، همین جا خاتمه نیافت و متاسفانه در یک برنامه زنده تلویزیونی، کوروش باقری و بهداد سلیمی پیش چشم میلیون ها ببینده به مشاجره لفظی پرداخته و علیه یکدیگر صحبت کردند.

بهداد سلیمی قوی ترین مرد جهان معتقد بود، سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران، حرمت ورزشکاران را در اردوها حفظ نکرده و پیش چشمان چندین نوجوان که پیش از المپیک برای تماشای تمرین تیم ملی آمده بودند، الفاظ رکیکی را به کار برده است!

بهداد سلیمی و باقری

قهرمان بازی های المپیک 2012 لندن اعلام کرد، این مسایل را نمی توانست قبل از المپیک مطرح کند چرا که فقط به کسب مدال طلا فکر می کرد.

کوروش باقری سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران نیز خطاب به سلیمی گفت: شما ورزشکاران با همین سرمربی که علیه آن موضع گرفته اید، به مدال های رنگارنگ جهانی و المپیک دست یافته اید.

مجری این برنامه زنده نیز که به نظر می رسید، قصد داشت با دعوت سلیمی و باقری به برنامه خود، باعث برطرف شدن مشکلات شود، از دیالوگ هایی که این دو علیه هم استفاده می کردند متعجب مانده بود و تلاشش برای بازگرداندن برنامه به حالت عادی نیز جواب نداد.

این در حالی است که حسین رضازاده رییس فدراسیون وزنه برداری ایران نیز در چند روز گذشته و در صحبت های خود، دفاعی از صحبت های ورزشکاران نکرد و مسوولان این فدراسیون و سرمربی تیم ملی وزنه برداری را بدون تقصیر دانست.

ترویج بداخلاقی و توجه به بد اخلاق ها چرا؟

یکی از نکات دل آزار در رسانه های ورزشی ما البته همان تعداد خاص توجه بیش از حد به بی اخلاقی است. به نظر می رسد متولیان چنین برنامه هایی مثلا به اسم پر مخاطب شدن برنامه از هیچ حرکتی ابایی ندارند. هرکس در ورزش بد اخلاقی کرد صاحب تریبون می شود. اگر کسی اخلاق را رعایت کرد و جنجال نساخت کاملا به دست فراموشی سپرده می شود. آیا این خود ترویچ بد اخلاقی نیست؟ به عبارتی اگر قصد مشهور شدن دارید حتما باید دست به بد اخلاقی بزنید تا همان برنامه های خاص شما را مطرح کنند. تریبون برایتان مهیا کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در جلسه با جمعی از اهالی ورزش گفتند: یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است. ایشان موضوع اخلاق در ورزش را، موضوعی بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: خوشبختانه جامعه ورزشی ما، سالم است اما هنگامی که یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه جهانی قرار می گیرد، خطر اخلاقی او را بشدت تهدید می کند و باید از خود، مراقبت کند

کسی چه می داند شاید بسیاری از این جنجال ها و بلواها خود ساخته باشد تا راهی به تلویزیون بیابد. در فوتبال و به خصوص در نزد مدیران عامل که غالبا سن و سالی از آنها گذشته و به اصطلاح باید پخته و با تجربه شده باشند چقدر شاهد درگیری کشمکش و تهمت به هم هستیم؟ چند بار در برنامه های تلویزیونی نیمه های شب شاهد مشاجره به اصطلاح ورزشی ها بوده ایم؟ تا چه زمانی این امر باید ادامه یابد؟ اگر این جنجال سازان فضایی مناسب نیابند چه کاری از دستشان بر می آید؟ این همه فرصت و به اصطلاح شفاف سازی چه ثمر داشته است؟ آیا فضای فرهنگی ورزش ما به گفته دوست و دشمن بدتر نشده است؟ پس چرا باید این روش ادامه یابد؟ در صدا و سیما که باید بیش از دیگران به بیانات رهبری توجه شود چرا سرها در برف فرو رفته است؟

دیدار ورزشکاران با رهبری

سخنی چنین واضح و آشکار از سوی مقام معظم رهبری باید بیش از این مورد توجه باشد تا از این راه به مسئولیت خود به خوبی عمل کنیم. با انداختن توپ به زمین دیگران و خود را مبرا دانستن از تذکر جدی رهبری چیزی نیست که دیگران آن را نبینند.

هشدار مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در جلسه با جمعی از اهالی ورزش گفتند: یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است. ایشان موضوع اخلاق در ورزش را، موضوعی بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: خوشبختانه جامعه ورزشی ما، سالم است اما هنگامی که یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه جهانی قرار می گیرد، خطر اخلاقی او را بشدت تهدید می کند و باید از خود، مراقبت کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: از جمله ویژگیهای اخلاقی لازم برای یک ورزشکار، مغرور نشدن، مردمی و جوانمرد ماندن، با مردم بودن، و برای مردم دل سوزاندن است که باید ورزشکاران برای حفظ و تقویت این روحیات تلاش کنند.

ایشان با اظهار گلایه از تلاش برخی، برای تخریب فضای ورزشی کشور از طریق ترویج تهمت، دروغ، نزاع و تخریب افراد تأکید کردند: متأسفانه سهم رسانه های ورزشی در این کار خلاف کم نیست و من در این خصوص هشدار می دهم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان