تبیان، دستیار زندگی
جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس کشور، 12 اردیبهشت‌ماه 92 در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت افتتاح خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ موزه دفاع مقدس صاحب کتابخانه تخصصی می‌شود


جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس کشور، 12 اردیبهشت‌ماه 92 در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت افتتاح خواهد شد.

باغ موزه دفاع مقدس

این کتابخانه به منظور ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و آشنایی هر چه بیشتر با دوران پر افتخار دفاع مقدس با مساحتی بالغ بر 700 مترمربع و شامل 44 هزار نسخه کتاب و منابع غیر کتابی در قالب بیش از 12 هزار عنوان برای استفاده علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

مجموعه کتاب‌های این کتابخانه که در رده کتاب‌های دوران هشت سال حماسه و اقتدار ایران و انقلاب اسلامی قرار دارد، آماده ارائه خدمات به پژوهشگران، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش و آشنایی در زمینه‌های مذکور است.

موضوعات باغ موزه دفاع مقدس

مجموعه موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت رسالت تذکر دائمی فرهنگ سلحشوران عاشق در روزگار پس از جنگ را چون رسالت زینب کبری (س) از پس واقعه عاشورا بر عهده می گیرد.

موضوع عرضه دراین موزه هر آن چیزی است که  باز تاب دهنده  ی تاریخ  دفاع در ادوار مختلفِ گذشته ی سرزمین ما است؛ از آلات و ادوات حرب در دوران های باستان تا به امروز، تا اسناد و فرامین و نشانه ها ی جنگی در دوران های مختلف، از تصویر و تندیس بزرگان تاریخ دلاوری شهیدان نام آور تاریخ تا آثار هنری مختلفی(همچون آثار تجسمی ، سینمایی ، نمایشی ،و موسیقیایی) که در دوران های مختلف تاریخ در حاشیه جنگ یا درباره ی آن تولید و عرضه شده اند. هدف از احداث باغ موزه  در راستای دفاع مقدس تجسم عینی برخی فضاها و ایجاد نمونک های میادین جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین با جنگ افزارهای واقعی شبیه سازی شده  است.

عملکرد مجموعه در بخشهای سه گانه ای سامان می گیرد که می باید انتقال آگاهی و حس حضور را در کالبد فضای مادی مجموعه رنگی از تعالی ببخشد، در مسیری که اصطلاحا راه تعالی نامیده می شود. این مسیر بعد حماسی هفت خوان را با مکاشفه هفت مرحله عرفان در هم خواهد آمیخت و در هفت منزل، جرعه ای از دریای حضور در دفاع مقدس را به ناظران پیشکش خواهد کرد.

مجموعه موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت رسالت تذکر دائمی فرهنگ سلحشوران عاشق در روزگار پس از جنگ را چون رسالت زینب کبری (س) از پس واقعه عاشورا بر عهده می گیرد

باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران

طرح و احداث باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شهر تهران با هدف ساماندهی و تمرکز بخشی به مجموعه تلاش های پراکنده دلسوزان و یاد آوران مخلص دوران دفاع مقدس است، رسالت ثبت و ضبط ، یادآوری آگاهی ها ، ارزش ها احساسات و عواطف عمی، و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس را در بر دارد. همچنان که خود تجربه عظیم دفاع مقدس از وجوه مادی و معنوی مختلفی برخوردار بوده که ادراک ابعاد تاریخی اش ( واز جمله درک حقانیت و مظلومیت رزم آوران این سرزمین در جنگی نابرابر و همه جانبه با تمام قوا گردآمده جهانی ) هم دلایل عقلانی دارد و هم رنگ و بویی فرامادی و حسی -عاطفی و بلکه ابعاد حیرت آور ، عقل زمینی را چنان متحیر می سازد که می باست با ادراکی ماورایی به درک پشتوانه های الهی اش نائل شد.

نکته اساسی در این تداعی ، ارائه موازی آگاهی عقلانی و اطلاعات آماری و نمودگارهای منطقی واقعه از یک سو ، وایجاد حس و حال فضای معنوی و روح حماسی از سوی دیگر است تا این دو منظر یکدیگر را کامل کنند و قطره ای از دریای تجربه هشت سال مقاومت ، ایثار و مظلومیت را به ناظران امروز و فردا عرضه دارند.

مشخصات پروژه : منطقه ویژه شهری عباس آباد - ناحیه یک ( عملکرد فرهنگی با گرایش عمده علمی - هنری )

دسترسی: از طریق ضلع جنوبی اتوبان شهید آیت ا.. حقانی

مساحت زمین: 200000 متر مربع

زیربنای ساختمانی: 42000 متر مربع

محوطه سایت: 180000 متر مربع

سال شروع اجرا: 1386

افتتاح رسمی: سوم  مهرماه 1391 همزمان با هفته دفاع مقدس

کاربری ها : باغ موزه دفاع مقدس بر اساس احداث هفت تالار ( آستانه ، حیرت ، حقانیت ، دفاع ، آرامش ، شهادت و پیروزی)

فراوری:سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری: ایسنا ،سایت: نوسازی عباس آباد، فرهنگ مقاومت