تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهای «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی»، «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» و «قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندان سرخ پهلوی


معرفی مختصر کتابهای «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی»، «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» و «قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا».

قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی

«قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی»

کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» با تدوین یعقوب لطفی از سوی موزه عبرت منتشر شد. این کتاب نگاهی به وضعیت زندان قزل قلعه در طول تاریخ دارد و در ادامه خاطرات زندانیان سیاسی در دوره رژیم پهلوی را شرح می‌دهد.

کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» اثری درباره یکی از زندان‌های رژیم پهلوی است که پس از دو دهه استفاده از آن در حکومت پهلوی در سال 1350 تعطیل شد و در سال 1360 به دلیل فرسودگی تخریب شد.

یعقوب لطفی، نویسنده و تدوین کننده اثر، در این کتاب کوشیده با نگاهی به تاریخ ساخت زندان قزل‌قلعه به شرح خاطرات زندانیان سیاسی آن بپردازد؛ کتابی که به گفته وی تاکنون نمونه مشابه‌ای نداشته است.

وی کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» را بر اساس مطالعات گسترده میدانی کتابخانه‌ای، استفاده از دیگر منابع چون سایت‌های اینترنتی، بهره‌برداری از 120 هزار برگ سند منتشر شده از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی، بررسی خاطرات به جا مانده از زندانیان سیاسی رژیم پهلوی و انجام مصاحبه‌‌های شفاهی با مطلعان از وقایع این زندان و محبوسان آن تدوین کرده است.

«قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست  به تاریخچه، موقعیت جغرافیایی، وضعیت ساختمان و نوع سازه‌ زندان قزل‌قلعه می‌پردازد.

فصل دوم توصیف زندان قزل قلعه به راویت محبوسان آن را در بر می‌گیرد و فصل سوم مبارزات سیاسی را در این زندان شرح می‌دهد. آخرین فصل هم خاطرات زندانیان سیاسی را بازگو می‌کند و در پایان کتاب 65 قطعه عکس از زندانیان سیاسی و ساختمان زندان قزل‌قلعه آمده است.

کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» در قطع رقعی و 317 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 60 هزار ریال از سوی موزه عبرت منتشر شده است.

رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی

«رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی»

رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی در دایره‌المعارفی گردآمدند.

«رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های «ریدر ویلیام بولارد»، «یاسنت لویی رابینو» و «جورج پرسی چرچیل» از کارمندان سفارت انگلیس در ایران و در دوره‌های قاجار است. کتاب با ترجمه غلامحسین میرزاصالح، دایره‌المعارفی از شرح‌ حال رجال و دیپلمات‌های دو کشور در ارتباط با یکدیگر به‌شمار می‌رود.

این کتاب در واقع دایره‌المعارفی براساس ترتیب الفبایی است و به معرفی شخصیت‌های سیاسی دو کشور براساس دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های سه نویسنده آن (کارکنان سفارت انگلیس در این دوره‌ها) می‌پردازد.

پیش از این کتاب «خاطرات سر ریدر ویلیام بولارد» سفیر انگلیس در ایران، شامل نامه‌های خصوصی و گزارش‌های محرمانه، همراه با شرح‌ حال رجال عصر پهلوی از همین مترجم به‌چاپ رسیده بود که اطلاعات سودمندی در ارتباط با وضعیت ایران در آن دوره و رجال سیاسی به‌دست می‌داد.

«رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» به‌گونه‌ای راهنما و رمزگشای شناسایی دیپلمات‌های دو کشور و رجال سیاسی این دو دوره تاریخی ایران است.

در «پیشگفتار» کتاب آمده است: «سر ریدر ویلیام بولارد در پاییز 1939 و در پایان چهار سال ماموریت در اتحاد شوروی به ایران آمد و در مدت شش سال اقامت در تهران سکاندار سیاست خارجی بریتانیا در منطقه بود. میزان دخالت او در امور داخلی ایران حد و مرزی نداشت. بولارد تقریبا هر سال شرح حال رجال و گزیدگان اجتماعی ایران را با ذکر محرمانه بودن آن برای وزارت امور خارجه و دیوان هند در لندن ارسال می‌کرد. به کوشش بولارد بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی شروع به کار کرد.»

چاپ نخست کتاب «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» در 456 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات معین راهی بازار کتاب شده است.

قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا

«قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا»

«قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا» با زیر عنوان «دیدگاه‌های نظری، تاریخی و جدید» ویراسته «ایندرجیت پارمر» و «میشل کاکس» با ترجمه جواد علی‌پور از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

این کتاب ویراستاری شده مجموعه‌ای از مقالات برگزیده کنفرانسی بین‌المللی در حوزه قدرت نرم به شمار می‌آید. فصول مختلف این اثر با رویکردی نقادانه قدرت نرم را به لحاظ نظری، عملی، تاریخی، و مفهومی بررسی می‌کنند.

مطالعه موردی و تطبیقی این کتاب نظرات اولیه آمریکامحور درباره قدرت نرم را با چالشی جدی مواجه و از رویکرد آمریکامحوری در این حوزه ساختارشکنی کرده است و آن را به بازیگران دیگر عرصه روابط بین‌الملل از جمله چین و اتحادیه اروپا تعمیم می‌دهد.

فصل نخست و آخر این کتاب توسط «جوزف نای» مبدع قدرت نرم نوشته شده‌اند. در واقع این اثر می‌کوشد به پرسش‌های اساسی در حوزه قدرت نرم پاسخی منطقی و مستدل ارایه دهد و مسایل مبهم این حوزه را موشکافی و تبیین کند.

محققان مباحث علمی و نظری قدرت نرم، سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

مضامین این اثر در 13 فصل تنظیم شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا؛‌ دیدگاه‌های نظری، تاریخی و جدید» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار نسخه در 428 صفحه به بهای 12 هزار و 500 تومان روانه بازار کتاب شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران