تبیان، دستیار زندگی
فی ‌سبیل‌الله صبح پنجشنبه- 6/3/61 بسم الله الرحمن الرحیم قال‌الله تبارک و تعالی: «واعد و الهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله وعدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمونهم، الله یعلمهم، و ماتنفقوا من شیئی فی ‌سبیل‌ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه نامه ای کاش من هم یک پاسدار بودم

فی ‌سبیل‌الله


صبح پنجشنبه- 6/3/61

بسم الله الرحمن الرحیم

قال‌الله تبارک و تعالی: «واعد و الهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله وعدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمونهم، الله یعلمهم، و ماتنفقوا من شیئی فی ‌سبیل‌الله یوف الیکم و انتم لا تظلمون» صدق‌الله‌العلی‌العظیم.

ای مسلمانان برای مقابله با دشمنان اسلام، خود را مهیا سازید و تا آنجا که در توان دارید نیرو (سلاح‌های رزمی، کارآئی رزمی، آذوقه و تدارکات) و مرکب‌های سواری فراهم آورید تا به کمک آنها در دل دشمنان خدا و دشمنان خودتان و دشمنان دیگری که شما از آنها آگاهی ندارید ولی خدا آنها را می‌شناسد ترس و وحشت ایجاد کنید و آنچه شما در راه خدا اتفاق می‌کنید بطور کامل به شما باز خواهد گشت و به شما ظلم نخواهد شد.

برای بیان ارزش والائی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن برخوردار است، قطعاً باید بسیار نوشت و بسیار گفت، درباره ایثارها، فداکاری‌‌ها، جانبازی‌ها، دردل‌ها، رازداری‌ها، و ارزش آفرینی‌های کسانی که لباس مقدس پاسداری از انقلاب اسلامی را بر تن دارند و پذیرفته‌اند که راه حسین را ادامه دهند و حسین زمان خود را یاری کنند. درباره دشمنی‌هایی که زبان‌های خائن و قلم‌های به مزد رفته و دل‌های مریض نسبت به این ایثارگران روا داشته‌اند. درباره فتوحات بزرگی که به‌کمک نیروی ایمان و روحیه جانبازی این جان باختگان در راه خدا نصیب ملت مسلمان، شده است. اگر ما را یاری چنین کار بزرگی نباشد و قلم ما، چنان قدرتی را نداشته باشد که بتواند از عهده چنین امر مهمی برآید، بی‌گمان این حماسه‌آفرینی‌ها، و آن نوآوری‌ها در حوزه ارزش‌های الهی و انسانی را تاریخ در سینه خود ضبط خواهد کرد و هرگز آن‌را به فراموشی نخواهد سپرد. این‌ها ارزش‌هائی هستند که مردم ما سینه به سینه آنها را به نسل‌های آینده منتقل خواهند کرد و نسل‌های آینده با آنها خو خواهند گرفت. این‌ها ارزش‌هایی هستند که در آینده سلول‌های بدن تک تک فرزندان این سرزمین و فرزندان امت اسلامی را تشکیل خواهند داد. اینها چیزهائی نیستند که تاریخ آنها را گم کند یا به فراموشی بسپارد. اینها، خود تاریخ را می‌سازند و مسیر تاریخ را عوض می‌کنند، همان‌گونه که حسین‌(ع) مسیر تاریخ را عوض کرد و شاید همین شباهت میان ارزش‌هایی که پاسداران انقلاب اسلامی از آن پاسداری می‌کنند و ارزش‌هایی که حسین(ع) آنها را با خون پاک خود زنده کرد، بهترین و گویا‌ترین دلیل برای نام‌گذاری روز تولد امام حسین(ع) به «روز پاسدار» باشد. شباهت که نه، یگانگی و عینیت.

با این‌همه، بحکم: «آب دریا را اگر نتوان کشید- هم بقدر قطره‌ای باید چشید». به سراغ قطره‌ای از دریای فضیلت پاسداران انقلاب اسلامی می‌رویم.

این قطره، در عین حال که در کمیت، قطره‌ای از دریای بزرگ و مواج، از نظر کمیت برابر است با تمامی آن دریا، آن‌گونه که عظمت دریا و مواج بودن آن فقط به همین قطره بستگی دارد، این قطره، جوهر آن دریا است و آن دریا بدون این قطره هیچ است. بسان آخرین قسمت آیه‌ای که فلسفه وجودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن بستگی دارد، این آیه بلند و مواج که مسلمانان را به مهیا شدن و فراهم ساختن سلاح و ابزار و آلات جنگی و دیگر وسائل لازم برای مقابله با دشمنان اسلام و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان امر می‌کند، با همه بلندی که دارد و با همه امواجی که در بطن آن نهفته است، اگر با فراز پایانی‌اش که می‌گوید: «و ما تنفقوا من شیئی فی سبیل‌الله یوف الیکم و انتم لا تظلمون» قطع رابطه کند نه آن‌چنان بلند و با عظمت خواهد بود و نه از آن امواج خروشان بهر‌ه‌ای خواهد داشت. و این فراز پایانی هم اگر در دل خود «فی سبیل‌الله» را نداشته باشد، دیگر نخواهد توانست به کل ‌آیه، بلندی معنا و موج خروش‌آفرین بدهد.

قطره این دریای مواج و با عظمت، همان «فی سبیل‌الله» است، و این همان قطره‌ای است که «جوهر» این دریا است، این همان قطره‌ای است که به دریا این موج را می‌دهد.

جوهر کاری که حسین(ع) در عاشورای 61 هجری کرد «فی سبیل‌الله» بودن آن کار بود و رمز پیروزی خون حسین(ع) بر شمشیر یزید نیز فقط همین بود که حسین(ع) خون خود را «فی‌ سبیل‌الله» داد و هر جا که خونی بخواهد بر شمشیری پیروز شود آن خون باید «فی سبیل‌الله» ریخته شود. هر جا مرکبی به‌خواهد شهیدی پرورش دهد باید «فی سبیل‌الله» به حرکت در آید. و حدیث شریف «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» از آن مدادی سخن می‌گوید که «فی سبیل‌الله» امتدا می‌یابد.

اگر پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون توانسته‌اند حتی در حوزه ارزش‌ها، نوآوری کنند، برای آنستکه «فی سبیل‌الله» قدم برداشته‌اند. اگر خدا تاکنون همه قلم‌ها و همه زبان‌هایی را که در صدد کوبیدن پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند بریده و شکسته است برای آنستکه پاسداران فی سبیل‌الله به پاسداری از انقلاب اسلامی قیام کرده‌اند. اگر خدا در دل دشمنان اسلام رعب انداخته و فتح و ظفر را در میدان‌های جنگ نصیب سپاه اسلام کرده است، برای آنستکه سپاه اسلام «فی سبیل‌الله» به میدان جنگ قدم نهاده است.

اگر قدر و منزلت پاسداران انقلاب اسلامی در پیشگاه خدای متعال به آن حد است که امام، این اسوه حسنات با حسرتی برخاسته از عمق جان می‌گوید: «ای کاش من هم یک پاسدار بودم» برای آنستکه پاسداران تاکنون جان خود را «فی سبیل‌الله» نثار کرده‌اند.

این، همان گوهر تابناک است که با فرو رفتن در دریای فضیلت‌های پاسداران انقلاب اسلامی می‌توان آن‌را به چنگ آورد. و پاسداران با فرو رفتن در دریای معنویت و ایمان و ایثار آن‌را بدست آورده‌اند. این همان قطره پرارزشی است که هر چند قطره است ولی با کلی دریا برابری ‌می‌کند و امواج دریا نیز از اوست.

بی‌گمان، آنها که چنین گوهر تابناکی را در دست دارند هم‌چنان قدردان آن خواهند بود. آنها به هیچ‌چیز جز ادامه راهی که برگزیده‌اند نخواهند اندیشید، و در این راه هیچ‌چیز جز «فی سبیل‌الله» انگیزه آنها نخواهد بود، انگیزه‌ای که خون هر پاسدار شهیدی را با خون حسین(ع) پیوند می‌‌دهد و جان هر پاسدار آماده شهادتی را با جان حسین‌(ع) قرین می‌کند.

مستدام باد آن پیوند و این قرآن تا روزی که مهدی موعود(ع) به امر خدا و برای پیاده کردن حکومت خدا بر روی زمین قیام خواهد کرد. آمین.