تبیان، دستیار زندگی
کیهان- 18/2/1361 وسعت اراضی آزاد شده جنوب‌غربی خوزستان در عملیات بیت‌المقدس به 1100 کیلومتر مربع رسید و پرچم جمهوری‌اسلامی ایران پس از 19ماه، در مرزهای بین‌المللی بین ایستگاه حسینیه و گرم‌دشت در شمال‌غربی شلمچه و خرمشهر به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صف آرائی جدید نیروهای اسلام در برابر اشغالگران خرمشهر


کیهان- 18/2/1361

وسعت اراضی آزاد شده جنوب‌غربی خوزستان در عملیات بیت‌المقدس به 1100 کیلومتر مربع رسید و پرچم جمهوری‌اسلامی ایران پس از 19ماه، در مرزهای بین‌المللی بین ایستگاه حسینیه و گرم‌دشت در شمال‌غربی شلمچه و خرمشهر به اهتزاز در آمد.

گزارش‌های خبرنگار اعزامی کیهان، از اهواز به جبهه‌های نبرد حاکیست که تهاجم وسیع مرحله دوم علمیات بیت‌المقدس از 3 محور در غرب کارون آغاز شد و در ساعات اولیه تهاجم، در میان مه غلیظ، سد دفاعی دشمن سقوط کرد.

بنا به این گزارش‌ها، لشکر سوم عراق در جریان مرحله دوم عملیات تقریباً متلاشی شده است. همچنین 7 فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر عراقی طی نبردهای دو روز گذشته سرنگون شد.

اهواز- خبرنگار کیهان- گزارش خبرنگار اعزامی کیهان از اهواز به غرب جاده اهواز- خرمشهر حاکیست: شب گذشته به‌دنبال شکست مفتضحانه ارتش بعث در دومین مرحله عملیات بزرگ بیت‌المقدس، دشمن بار دیگر اقدام به 3 ضد حمله سنگین در محورهای غرب جاده اهواز- خرمشهر کرد که با هشیاری و آمادگی کامل مدافعان جمهوری‌اسلامی ایران بشدت سرکوب شد. این یازدهمین ضد حمله دشمن در طول 8 روز عملیات بیت‌المقدس در غرب کارون است.

خبرنگار کیهان از اهواز در ادامه گزارش خود می‌افزاید: در ادامه عملیات بیت‌المقدس که پریشب در ساعت 22و 15دقیقه از سه محور حسینیه، ایستگاه 90 گرم‌دشت در منطقه غرب کارون با تهاجم وسیع و گسترده جنگاوران ایران علیه دشمن متجاوز در آن‌سوی جاده اهواز خرمشهر صورت گرفت، با پوشش مه غلیظی که کمک و امدادهای غیبی را می‌رساند، خاکریزها و خطوط دفاعی بمثیون در ساعات اولیه آغاز عملیات یکی پس از دیگری به تصرف جنگجویان ما در آمد، به‌طوری‌که در ساعت 1 بامداد دیروز نیروهای بعثی در مقابل رزمندگان ما تاب مقاومت نیاورده و مجبور بفرار و عقب نشینی تا آنسوی مرز و تا داخل خاک خود شدند. همین گزارش حاکیست:

طی مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس سرانجا با بازپس گرفتن بیش از 300 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی و دستیابی به حدود 17 کیلومتر از مرزهای بین‌المللی کشورمان در شمال غربی شلمچه و خرمشهر، جنگاوران اسلام موفق شدند پس از 19ماه پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر روی خطوط مرزی باهتزاز در آورند.

وسعت اراضی آزاد شده عملیات بیت‌المقدس تاکنون به بیش از 1100 کیلومتر مربع رسیده است.

در ادامه گزارش خبرنگار کیهان آمده است:

نیروهای عراقی از غرب ایستگاه حسینیه تا گرم‌دشت که در شمال خرمشهر و فع است، مواضع و استحکامات خود را کاملاً مستحکم کرده بودند تا در مقابل رزمندگان اسلام مقاومت نمایند، اما رزمندگان اسلام سرانجام موفق شدند با عبور دلاورانه از سدها و خطوط مستحکم دفاعی دشمن در غرب جاده اهواز- خرمشهر در کمتر از 3ساعت از آغاز شروع عملیات، دشمن را بشدت درهم بکوبند و در میان سنگرهایشان بخاک و خون کشیده یا اسیر کنند.

همین گزارش حاکیست: تاکنون تیپ‌های 6 و 12 از لشکر سوم و تیپ 8 مکانیزه عراق بکلی منهدم و متلاشی شده است و تقریباً لشکر سوم عراق در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس تار و مار و متلاشی شده است.

همچنین تاکنون عده بی‌شماره از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شده و یا اسیر شده‌اند.

روز گذشته حدود پانصد سرباز عراقی که اسیر شده بودند، به پشت جبهه انتقال یافتند. همچنین به‌قرار اطلاع روز گذشته شرنشینان 18 دستگاه نفر بر دشمن در غرب ایستگاه حسینیه تسلیم شدند.

خبرنگار کیهان گزارش داد: روز گذشته در یکی از محورها دشمن در یک کانال آبی که برای حفاظت از خود در جنوب غربی جاده اهواز- خرمشهر احداث کرده بود، حدود 30 دستگاه تانک سالم بدست نیروهای ایران افتاد.

همین گزارش می‌افزاید: در عملیات دیروز بیش از 85 دستگاه تانک، نفر بر و انواع خودروهای دشمن با آتش جنگجویان ما متهدم شد و در یکی از محورهای درگیر در غرب جاده اهواز- خرمشهر نیروهای عراقی با به‌جای گذاشتن10 فبصه توپ سنگین 130 میلیمتری و 5 انبار مهمات گریختند.

گزارش دیگر خبرنگار ما از اهواز حاکیست: در عملیات دیروز با روشن شدن هوا خلبانان شجاع نیروی هوایی و هوا نیروز جمهوری‌اسلامی ایران وارد عمل شده و مواضع و استحکامات متجاوزین بعثی را در طول روز گذشته چندین بار بشدت مورد حمله قرار داده و درهم کوبیدند.

همچنین هواپیماهای بمب افکن و هلیکوپتر‌های دشمن نیز در عملیات دیروز چندین بار اقدام به بمباران‌های پراکنده علیه نیروهای ما کردند.

طی روز گذشته پدافند و خلبانان ایران موفق شدند 6 فروند دیگر از جنگیده‌های دشمن را سرنگون کنند. دو فروند از این هواپیماها میراژ بود و یک هلیکوپتر توپدار دشمن نیز سرنگون شد. همچنین پنجشنبه گذشته یک فروند دیگر از هواپیماهای متجاوز عراقی در جنوب سرنگون شد.

خبرنگار ما می‌افزاید به قرار اطلاع هم اکنون ابتکار عمل و برتری آتش و تسلط کامل بر اوضاع منطقه در غرب جاده اهواز خرمشهر و بر روی نوار مرزی کاملاً در دست مدافعان اسلام است و زرمندگان ما با آتش شدید خود از شب گذشته تاکنون همچنان مواضع و استحکامات دشمن را در آن‌سوی مرز ایران و عراق مورد حمله قرار داده و تمامی راه‌های تدارکاتی دشمن در مناطق اشغالی شلمچه و جفیر را شدیداً می‌کوبند بطوری‌که هر گونه حرکت از دشمن زیر آتش سنگین نیروهای رزمنده ایران کاملاً سلب شده و مزدوران عراق بصورت زمین‌گیر در آن‌سوی مرز و در چند نقطه اشغالی جنوب درآمده و ضربات سهمگین مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس دشمن را در وحشت و هراس قرار داده است.

گزارش خبرنگار اعزامی کیهان از اهواز به جبهه‌های نبرد از فکه حاکیست: طی عملیات سحرگاه پنجشنبه رزمندگان اسلام مناطق شیخ حاوی و ابوقدیر و ارتفاعات حساس منطقه و جاده حسن قندی به فکه نیز آزاد شد. از سوی دیگر هواپیماهای ایران مواضع دشمن را در اطراف فکه بمباران کردند و شمار اسرای عراقی در این عملیات از مرز 700 تن گذشت.


ماجرای حمله جنگنده عراقی به هلیکوپتر حامل مجروحین

خبرنگار اعزامی کیهان به آبادان در گزارشی از مشاهدات دیروز خود در جبهه‌های نبرد حوالی خرمشهر، پیشروی نیروهای اسلام را چندین برابر روزهای گذشته دانست.

خبرنگار اعزامی ما همچنین از مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس گزارش داد: در حالیکه نیروهای اسلام با سرعت بسوی مرز شلمچه پیش می‌روند، توپخانه دور برد ایران نیروهای دشمن مستقر در شلمچه را زیر آتش دارد.

وی اضافه کرد که یک فروند، جنگنده عراقی هنگام حمله به یک ستون نفرات ایرانی حمله‌ور شد که در 500 متری هلیکوپتر حامل خبرنگار کیهان در آسمان بوسیله پدافند، ایران منفجر شد. خبرنگار ما اضافه کرد که هلیکوپتر حامل مجروح بود و هواپیمای عراقی ابتدا قصد داشت به هلیکوپتر ما که از نوع شنوک بود حمله کند ولی خلبان هلیکوپتر با هشیاری ارتفاع خود را کم کرد و برای مدتی در پشت یکی از خاکریز‌های بلند پنهان شد و از حمله جنگنده عراقی که لحظاتی بعد سرنگون شد، در امان ماند.

گرازش‌های رسیده از جبهه جنوب حاکیست که نیروهای اسلام بدنبال پیروزی در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس، محور تدارکاتی شلمچه- کوشک را قطع کردند و به این ترتیب خرمشهر را از 3 محور شمال، شرق و جنوب به محاصره در آوردند و دست به صف آرائی تازه‌ای در برابر قوای اشغال‌گر صدام در این جبهه زدند.