تبیان، دستیار زندگی
بزرگ ترین وظیفه طلاب تبلیغ مذهب بر حق شیعه و آشنا سازی مردم دنیا با معارف بی پایان و بی بدیل تشیع است و تمام تلاش ها و کوشش های طلبه باید در رسیدن به این مهم باشد . از این رو طلاب باید در صدد کار آمدی بیشتر تبلیغ باشند که یکی از این راه کارها تشکیل تیم تب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کدام گروه تبلیغی علاقه دارید!

به کدام گروه تبلیغی علاقه دارید!
بزرگ ترین وظیفه طلاب تبلیغ مذهب بر حق شیعه و آشنا سازی مردم دنیا با معارف بی پایان و بی بدیل تشیع است و تمام تلاش ها و کوشش های طلبه باید در رسیدن به این مهم باشد . از این رو طلاب باید در صدد کار آمدی بیشتر تبلیغ باشند که یکی از این راه کارها تشکیل تیم تبلیغی است.

طلبه باید هم چون خورشید باشد و همگان را از دانش الهی خود بهره مند سازد . طلبه ای که علاقه ای به تبلیغ مذهب بر حق شیعه ندارد هم چون انسان بخیلی است که دوست ندارد از آن چه خداوند به او عطا کرده به دیگران خیری رساند .

 بزرگ مبلغ شریعت اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله درباره ارزش بالای تبلیغ می فرمایند :

نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و حفظها و بلغها من لم یسمعها.

خداوند شاد گرداند آن کس را که سخنم را بشنود ، بفهمد و حفظ کند و به کسی که آن را نشنیده ، برساند.(1)

همچنین آن حضرت در این راستا این گونه می فرمایند :

خیار امتی من دعا الی الله تعالی و حبب عباده الیه.

بهترین امت من کسی است که به سوی خداوند متعال فرا خواند و بندگانش را با او دوست سازد.(2)

این کلام گهربار نیز از آن پیام آور صلح و دوستی است:

یا علی ، لان یهدی الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس.

ای علی ! اگر خداوند به دستان تو انسانی را هدایت کند ، از آن چه خورشید بر آن تابیده برای تو بهتر است .(3)

بزرگ پرچمدار اسلام حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام درباره جایگاه ممتاز  مبلغین از قول نبی الله صلی الله علیه و آله می فرمایند :

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اللهم ارحم خلفایی ! _ ثلاثا_ قیل : یا رسول الله ، و من خلفاوک ؟ قال : الذین یبلغون حدیثی و سنتی ، ثم یعلمونها امتی.

رسول خدا سه بار فرمود: «خداوندا ! به جانشینانم رحم کن».گفته شد : ای رسول خدا ! جانشینان شما کیان اند؟ فرمود : « آنان که حدیث و سنت مرا تبلیغ می کنند و آن ها را به امت من می آموزند»(4)

سخن در وادی تبلیغ بسیار است . اما مهمترین نکته که در این باره به ذهن می رسد این است که باید در کار تبلیغ به دنبال راه کارهایی باشیم که اثر گذاری و کار آمدی تبلیغ را افزون سازد .

یکی از راه کار هایی که کار آمدی تبلیغ را صد چندان می سازد و متاسفانه جای آن در بین مبلغین حوزه خالی است تبلیغ گروهی می باشد .

یک طلبه هر چند از نظر علمی در سطح بالایی  باشد و از بیان گویا و قلم شیوا و قدرت جاذبه بهره مند باشد نمی تواند در کار تبلیغ دست به کار های بزرگی بزند . اما یک گروه طلبه به راحتی می توانند با هم کاری هم و تقسیم وظایف نمودن دست به کار های بزرگی بزنند و گام های بزرگ و ماندگاری در تبلیغ مذهب بر حق تشیع بردارند و تعداد بی شماری از مردم را با معارف اهل البیت علیهم السلام آشنا سازند و آنان را شیفته و شیدای آل الله علیهم السلام سازند .

دشمنان مکار و قسم خورده  مذهب شیعه به صورت تیمی و گروهی به مبارزه فرهنگی با ما روی آورده اند و ما در صورتی می توانیم از کیان مذهب خود دفاع نماییم که هم چون آنان به صورت تیمی و سازمان یافته به تبلیغ گسترده مذهب مان روی آوریم .

یک بازی کن تیم فوتبال هر چند هم قوی و برتر باشد و حتی اگر برترین فوتبالیست جهان هم باشد هرگز نمی تواند به تنهایی در مصاف با تیم حریف کاری از پیش ببرد و نیازمند کمک دیگر بازی کنان هم تیمی خود است .

یک طلبه هم هر چند فاضل و عالم باشد هرگز نمی تواند در مصاف با تیم های تبلیغی دشمنان کار چندانی از پیش ببرد و ناچار است از دیگر طلاب یاری جوید .

نیاز به تشکیل تیم تبلیغی در مناطق غیر شیعه نشین هم چون مناطق سنی نشین  بسیار بیشتر از سایر مناطق می باشد چرا که در چنین مناطقی کار تبلیغی انجام دادن  بسیار سخت و دشوار است .

یک طلبه با سختی ها و چالش های بی شماری در مناطق هم چون مناطق سنی نشین مواجه است که بارزترین آنان رویارویی با علمای اهل سنت است و چون این مناطق به طور سنتی در قلمرو تبلیغی علمای اهل سنت است یک طلبه به تنهایی کار چندانی پیش نخواهد برد .

برای روشن تر شدن مطلب و پی بردن به اهمیت تشکیل تیم های تبلیغی برخی از آثار تیم های تبلیغی را برای شما بیان می کنیم :

1_ پوشش گسترده :

یک تیم تبلیغی می تواند هم زمان چندین منطقه را پوشش بدهند و دایره نفوذ خود را گسترش دهند .

2_ کار آمدی بیشتر :

در یک تیم تبلیغی استعداد ها و توانایی های  متفاوتی وجود دارد . به طور مثال در یک تیم تبلیغی یک طلبه بیان فوق العاده شیوایی دارد دیگری از قلم بسیار جذاب و روانی  برخوردار است . نفر سوم قدرت جاذبه ی بالایی دارد و ... .

وقتی که این طلاب با توانایی های بالای خود گرد هم می آیند و یک تیم تبلیغی را شکل می دهند کارایی آنان صد چندان می شود.

3_ جلوه  بیشتر :

به طور مثال اگر در ایام عید عظیم غدیر خم یک تیم تبلیغی به یکی از مناطق سنی نشین بروند و به تبلیغ ولایت امیر المومنین علی علیه السلام بپردازند کارشان بسیار جلوه خواهد کرد .

همه مردم  آن منطقه از وجود این مبلغین با خبر می شوند و کار آنان بسیار جلوه گر خواهد بود اما یک طلبه تنها ،کارش بسیار بی سر و صدا و بدون فروغ خواهد بود.

4_ نتیجه بخش بودن :

یک طلبه هر چند هم تلاش کند نمی تواند در مدت ده روز یا حتی یک ماه مبارک رمضان بسیاری از معارف را برای مردم بیان کند اما این زمان برای یک تیم تبلیغی به چندین برابر گسترش پیدا می کند و می توانند حتی در مدت ده روز بسیاری از معارف و احکام مذهب را برای مردم بیان کند .

به طور مثال یک نفر از آنان مسئول آموزش احکام می شود دیگری عقاید بر حق مذهب را به مردم آموزش می دهد دیگری مسائل تربیتی را بیان می کند و ... و با هم کاری یکدیگر به اهداف تبلیغی خود دست می یابند.


پی نوشت :

(١)میزان الحکمه / ج2/ ص22/ح2007

(٢) میزان الحکمه / ج2/ ص22/ح2008

(٣) میزان الحکمه / ج2/ ص22/ح2004

(٤) میزان الحکمه / ج2/ ص23/ح2009

منابع:میزان الحکمه/محمدی ری شهری/دارالحدیث /قم/87

تهیه وتولید: مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان