تبیان، دستیار زندگی
إِنَّ الرَّجُلَ إِذا نَظَرَ إِلَى امرَأَتَهُ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ اللَّهُ تَعالى إِلَیهُما نَظَرَ الرَّحمَةً. (2) وقتى مرد بزن خود نگرد و زنش بدو نگرد خداوند بدیده رحمت بر آنها مى‏نگرد.(نهج الفصاحه ،ص ،378،ح 621)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه عاشقانه، یک کلید جادویی


إِنَّ الرَّجُلَ إِذا نَظَرَ إِلَى امرَأَتَهُ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ اللَّهُ تَعالى إِلَیهُما نَظَرَ الرَّحمَةً.  (2)

وقتى مرد به زن خود نگرد و زنش بدو نگرد خداوند بدیده رحمت بر آنها مى‏نگرد.

(نهج الفصاحه ،ص ،378،ح 621).


نگاه عاشقانه، یک کلید

« چشم » ، عضو مهم انسان است ، آن یکی از درب های ورودی اطلاعات به « روح » انسان می باشد . از این رو قرآن ، یکی از چند عضوی که در «شناخت  » ، مۆثر است ، معرفی می نماید :

وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

و خدا شما را از شكم مادرانتان- در حالى كه چیزى نمى‏دانستید- بیرون آورد، و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى كنید. (النحل : 78 )

قُلْ هُوَ الَّذی أَنْشَأَكُمْ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلیلاً ما تَشْكُرُونَ

بگو: «اوست آن كس كه شما را پدید آورده و براى شما گوش و دیدگان و دلها آفریده است. چه كم سپاس گزارید.» (الملك : 23)

وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلیلاً ما تَشْكُرُونَ

و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پدید آورد. چه اندك سپاس گزارید. (المۆمنون : 78   78)

ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ رُوحِهِ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلیلاً ما تَشْكُرُونَ (سجده ،9)

آن گاه او را درست‏اندام كرد، و از روح خویش در او دمید، و براى شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد چه اندك سپاس مى‏گزارید. (9)

وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُۆادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْۆُلاً

و چیزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد (الإسراء.: 36 )

« چشم » در روابط انسانی ، از جایگاه عظیمی برخوردار است ؛ به عبارت دیگر  یکی از ارتباط غیر کلامی مهم « چشم » است .

یکی از بهترین راه های ورود به این دنیای درونی را « دریچه » چشم افراد خواهیم یافت .

رالف والدو امرسون گفته است : «  چشم انسان ها نیز به اندازه زبانشان حرف می زند ، با این تفاوت که زبان چشم این مزیت را دارد که بدون نیاز به فرهنگ لغت در سراسر جهان قابل درک است.( بولتون ، رابرت ، 1386، روانشناسی روابط انسانی ( مهارت های مردمی ) ،ترجمه ، سهرابی وروشنایی، تهران ، رشد 68)

در روابط بین همسران ، « چشم » ، عضوی است که در بهبود ویا عکس آن مۆثر می باشد . در گفتگو با همسر « ارتباط چشمی » ، این گفتگو وارتباط را عاشقانه نموده ، ودر نتیجه موجب افزایش « محبت » و« عشق » بین زن وشوهر می شود

در زمانی که با همسرتان گفتگو می کنید، می توانیدیک ارتباط چشمی را با نگاهی متبسم همراه کنید . در حین گفتگو ، ارتباط چشمی ( به خصوص ) برای زن خیلی مهم  است . اودوست دارد وقتی با همسرش صحبت می کند یا همسرش با او به گفتگو می پردازد ، ارتباط چشمی مناسب ونافذی بین آن ها برقرار باشد . وقتی خیره می شوید ، ارتباط چشمی نافذ شما ماده ای به نام « فنیل اِ تیل آمین » را در بدن آزاد می کند . این ماده انتقال دهنده عصبی ـ شیمیایی است که به طرف مقابل مان احساس شیفتگی می دهد .( بیگی ، اسماعیل ، معجزه صمیمیت ، ج 2 ،ص 614)

زمانی که باهمسرتان صحبت می کنید ویا او صحبت می نماید ( به خصوص زن ) با نگاه به همسرتان ، امنیت وآرامش ومقبولیت ، ومهم تر ازهمه « عشق » و« محبت » خود را به او منتقل نمایید .

نگاه ساده وگرم شما که پر از مهربانی است ، در خاموشی ، گویا همان احساسات می باشد . در آن لحظه ، یک لبخند گرم ، احساس تأیید ، ستایش و پذیرش را به او منتقل می کند وهمین احساس  ، بی درنگ  آرامش را در او پدید می آورد وبا به وجود آمدن آرامش ، صمیمیت واعتماد ، ریشه ای عمیق تر می یابد .( بیگی ، اسماعیل ،  معجزه صمیمیت ، ج 2 ،ص 615) .

پیامبر اسلام (ص) ، نگاه محبت آمیز به همسر را یکی از وسایل جلب « رحمت خدای رحمان ، بیان می کند :

إِنَّ الرَّجُلَ إِذا نَظَرَ إِلَى امرَأَتَهُ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ اللَّهُ تَعالى إِلَیهُما نَظَرَ الرَّحمَةً.

وقتى مرد بزن خود نگرد و زنش بدو نگرد خداوند بدیده رحمت بر آنها مى‏نگرد.(نهج الفصاحه ،ص ،378)

چشم ها، اطلاعات بسیار مهمی را در زمینه روابط ما با اشخاص  دیگر انتقال می دهند . آنها عشق واعتماد به یک شخص ودور بودن ، صمیمی نبودن ویا قطع رابطه با دیگری را منتقل  می کنند .در بسیاری از فرهنگ ها ، تماس چشمی صمیمانه وگرم ، خالص ترین شکل رابطه متقابل ، یعنی بالاترین سطح اتحاد روانی است  . شاید به همین دلیل باشد که ویکتور هوگو رمان نویس فرانسوی ، نصیحت می کرد : « وقتی زنی با شما صحبت می کند به آنچه با چشم هایش می گوید گوش فرا دهید .( بولتون ، رابرت ، روانشناسی روابط انسانی ،ترجمه ، سهرابی وروشنایی، ص129 ).

نگاه عاشقانه، یک کلید

در کلام پیامبر (ص) نکته مهمی که وجود دارد ، « جلب رحمت » الهی به این دو زوج ؛اگر «رحمت » خدا شامل فردی شود ، برکاتش بر سر و روی او سرازیر می شود . ازجمله « مودت » که خدا در آیه 21 سوره روم وعده داده است :

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً «و از نشانه‏هاى او اینكه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان عشق و رحمت نهاد. »( الروم : 21   )

چه زیبا است که « زن » و« شوهر » ، فارغ از مشکلات کاری وزندگی ، لحظاتی ( حتی چند دقیقه ) را در کنار هم بنشینندو عاشقانه به صورت هم نگاه نمایند ودست های یکدیگر را به آرامی وبا محبت بفشارند ؛ این عمل موجب رفع کدورت های بین آنها خواهدشد و عشق ومحبت آنها نسبت به یکدیگر افزایش می یابد .

قالَ رسول الله ُ (ص) : اِذا نَظَر العَبدُ وَجهِ زَوجِهِ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ رَحمَةٍ فَإِذا أَ خَذَت بِکَفَّهِ تَساقَطَت ذُنوبُهُما مِن خِلالِ أَصابِعِهِما« هر بنده ، به چهره همسرش وهمسرش به چهره او بنگرد ، خداوند به آن دو با نگاه مهر آمیز می نگرد ، وهر گاه دست یکدیگر را بگیرند ، گناهان آن دو ، از لای انگشتانشان فرو می ریزد»(تحکیم خانواده از نگاه قرآن وحدیث ص192به نقل از کنز العمال ج16، ص276).

زوج هایی که مدتی از ازدواج شان گذشته ومشکلات زندگی وکاری ، بین آنها فاصله انداخته است ، وحتی خدای نکرده نسبت به هم کمی سرد شده اند ومانند روزهای نخست ازدواج شان گرم نیستند . به عبارت دیگر ، زندگی برای آنها تکراری شده است . این گروه تصمیم بگیرند در برنامه زندگی خود ، زمانی را برای هم خالی کنند ، آن گاه در کنار هم بنشینند و بدون ناراحتی هایی که از هم دارند (به این شرط دقت کنید) ، به صورت هم نگاه کنند وسعی نمایید لبخندی نیز به هم بزنند ؛ مشاهده خواهند نمود که قلبشان از محبت وعشق به یکدیگر روشن خواهد شد . یخ احتمالی کدورت های ذوب می شود . گرد « تنهایی » از آینه وجودشان  پاک می شود.

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.