تبیان، دستیار زندگی
ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را باید هم چون ایام شهادت فرزند مظلومش اباعبدالله الحسین گرامی داشت و جلسه های حزن و ماتم را باشکوه هر چه تمام تر برگزار نمود و شایسته است برای آن مظلومه شهیده از جان مایه گذاشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت زهرا در بیان علما و بزرگان

حضرت زهرا در بیان علما و بزرگان
ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را باید هم چون ایام شهادت فرزند مظلومش اباعبدالله الحسین گرامی داشت و جلسه های حزن و ماتم را باشکوه هر چه تمام تر برگزار نمود و شایسته است برای آن مظلومه شهیده از جان مایه گذاشت .

بی شک کسی هم چون فرزند راستین حضرت فاطمه سلام الله علیها ،امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نمی تواند به طور کامل مقام و منزلت بی بدیل دختر گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله را برای جهانیان معرفی نماید.

از آن جا که ما لایق شرفیابی به محضر نورانیش نیستیم و دست مان از دامانش کوتاه است باید به سراغ وارثان نبی الله ،علمای ربانی برویم و از آنان خواهش نماییم که از مقام و منزلت بی نظیر سیدة النساء العالمین برای ما بگویند تا معرفت و اردات و محبت ما به شفیعه روز جزا افزون شود و در سوگ حضرتش خون بگرییم.

پیر سفر کرده ما خمینی کبیر در این باره این گونه می فرماید:

تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده و بوده است.

یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان [بوده] تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان [است].

او زن معمولی نیست او موجودی ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است... تمام هویّت های کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد، تمام در این زن است...

زنی که تمام خاصّه های انبیا در اوست؛ زنی که اگر مرد بود، نبیّ بود؛ زنی که اگر مرد بود به جای رسول اللّه بود... انسانی است به تمام معنی انسان، زنی است به تمام معنی زن.

صدیقه طاهره... از مرتبه طبیعت شروع کرده است [و] حرکت کرده است؛ حرکت معنوی با قدرت الهی، با دست غیبی با تربیت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم مراحل را طی کرده است تا رسیده است به مرتبه ای که دست همه از او کوتاه است....

مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در عباراتی این گونه به توصیف حضرت فاطمه علیهاالسلام می پردازند:

 «قلب این زن حکیمه و این زن عالمه و این زن محدثّه و این زنی که با عوالم غیب ارتباط داشت و این زنی که فرشتگان با او حرف می زدند، آن چنان به عوالم مُلک و ملکوت روشن بود که قلب علی علیه السلام و قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم .

این زن با همه ظرفیّت و با آن مقام شامخ پشت امیرالمۆمنین علیه السلام مثل کوه ایستاد و تا زنده بود در همه مراحل زندگی با تمام وجود از امیرالمۆمنین علیه السلام و از مقام ولایت دفاع کرد.

علاّمه مجلسی می گوید: بزرگان فُصَحا و بُلَغا از علوّ کلمات و مضامین ظاهر و باطن کلمات خطبه ای که زهرا علیهاالسلام در مسجد مدینه ایراد کرد، انگشت تعجّب به دندان گزیدند... فاطمه زهرا علیهاالسلام با آن حال غم و اندوه به مسجد رفت و ارتجالاً و بدون اینکه قبلاً آن را تنظیم کرده باشد [آن را] بر زبان جاری کرده است.

آن بیان حکیمانه و آن ارتباط با غیب و آن ظرفیت والا و بالا و آن نورانیّت قلب و بیان را همه و همه، یکسره در راه خدا خرج کرده است».

محقق سخت کوش، مرحوم آیت الله سیدکاظم قزوینی، در کتاب ارزشمند خود "فاطمة الزهراء من المهد الی اللحد" می نویسد:

فاطمه؛ و توچه می دانی که فاطمه کیست؟ یکتا انسانی است که طبیعت زنانگی را پذیرفته تا نشانی از قدرت رسای پروردگار و توانایی شگفت انگیز و نوآور او باشد؛ زیرا خداوند متعال حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را به مثابه نشانه قدرتش در بین پیامبران آفرید و سپس پاره تن و دخترش فاطمه زهرا علیهاالسلام را از وجود او آفرید تا نشانه ای بر قدرت او در آفرینش آفریده ای از جنس زن باشد که مجموعه ای از فضایل و مجموعه ای از مواهب و بخشش هاست.

خداوند متعال به حضرت زهرا علیهاالسلام بیشترین بهره را از شکوه و جلالت بخشیده، به طوری که برای هیچ زنی امکان دسترسی بدان نیست... رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عظمت و ارج او را اعلام داشته و امیرالمۆمنین علیه السلام به چشم بزرگی بدو نگریسته و پیشوایان اهل البیت به نظر تقدیس و احترام نگاهش می کنند.

علامه شیخ صاوی شعلان درباره شخصیت والا و بی نظیر حضرتش این چنین  می گوید:

فاطمه علیهاالسلام برای همه بانوان عالم نمونه ای است، که همچون ماه درخشان بر آسمان هستی پرتو می افکند.

علامه شهیر سیّد شرف الدّین، نویسنده کتاب گران سنگ المراجعات، در توصیف ویژگی های حضرت زهرا علیهاالسلام ، با اشاره به خطبه های ایشان، می فرمایند:

حضرت زهرا علیهاالسلام دارای حجت ها و براهین رسا و کاملی است که دو خطبه آن حضرت این حقیقت را ثابت می کند. همان گونه که قرآن را به دو فرزند خود می آموختند، ایشان را به فراگیری و حفظ این خطبه ها تشویق و ترغیب می نمودند.

استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری درباره شخصیت و منزلت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام این گونه می گوید:

در تاریخ خود اسلام، زنان قدسیه و عالی قدر فراوانند. اما کم تر مردی است که به پای حضرت خدیجه علیهاالسلام برسد و هیچ مردی جز پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی بن ابی طالب علیه السلام به پای حضرت زهرا علیهاالسلام نمی رسد. زهرا بر فرزندان خود ـ که امامند ـ و بر همه پیامبران جز خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله وسلم ، برتری دارد.

آیت اللّه سیّد محمد حسین فضل اللّه درباره حضرت زهرا علیهاالسلام می نویسند:

 زمانی که زهرا را به یاد می آوریم، به یاد آرمان رسالت می افتیم.

افرادی در تاریخ وجود دارند که با مرگ به پایان راه می رسند؛ چرا که زندگی شان تنها در هستیِ خودشان خلاصه و محدود شده است؛ ولی افراد دیگری نیز وجود دارند که در فضایی زندگی می کنند که از خلال رسالت امتداد می یابد و فاطمه علیهاالسلام از جمله این گونه انسان هاست.

نمی توان پیامبر خدا را به یاد آورد و از فاطمه زهرا علیهاالسلام یاد نکرد. نمی توان دوره کودکی حسن و حسین و زینب علیهماالسلام را به یاد آورد و فاطمه زهرا(س) را به خاطر نیاورد، به همین سبب است که ما می خواهیم، زهرا در قلوب و عقول ما به مثابه پیام و رسالت اندیشه باقی بماند .


منابع:پایگاه فرهنگی مذهبی حوزه

تهیه و فرآوری:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان