تبیان، دستیار زندگی
هر گاه چیز پاکی با چیز نجس ملاقات کند و هر دو یا یکی از آن دو طوری رطوبت داشته باشد که به دیگری سرایت کند چیز پاک نجس می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر یقین به نجاست نداری پاک است!!

پاکی


شرع مقدس اسلام چیزی را نجس می داند که یقین به نجاست آن باشد.  ولی اگر نسبت به نجاست چیزی شک داشته باشیم آن چیز پاک است. همچنین اگر شی ای نجس شده باشد تا مادامی که یقین به پاک شدنش نداشته  باشیم، نجس است.


در این مقاله سه سوال و جواب که در مورد مسئله نجاست و طهارت مطرح شده است را بررسی می کنیم:

سوال: بعد از آب کشیدن پای نجس متوجه شدم که قبلا جسمی به پایم چسبیده بود و حالا از پایم جدا شده، آیا پایی که آب کشیده ام و فرشی که با پای من در تماس بوده، پاک است؟

قبل از پاسخ به این سۆال، تذکر چند نکته خالی از فایده نیست:

شرع مقدس اسلام چیزی را نجس می داند که یقین به نجاست آن باشد.  ولی اگر نسبت به نجاست چیزی شک داشته باشیم آن چیز پاک است. همچنین اگر شی ای نجس شده باشد تا مادامی که یقین به پاک شدنش نداشته  باشیم، نجس است.

پس نجاست پا اولا؛ بستگی دارد به این که یقین داشته باشید تمام کف پا یا حداقل زیر آن قسمتی که چیزی چسبیده است، نجس است، و در فرض سۆال شما چنین آگاهی و یقینی وجود ندارد. ثانیا؛ یقین به پاک شدن آن نداشته باشید.

و در صورتی فرش نجس می شود که علاوه بر یقین به نجاست پا و پاک نشدن آن، یقین داشته باشید که پا در هنگام گذاشتنش روی فرش رطوبت داشته و رطوبت آن طوری بوده که سرایت به فرش کرده است.

با این مقدمه توجه شما را به پاسخ دفاتر مراجع جلب می نماییم:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)

در فرض سۆال به شک و وسوسه اعتنا ننمایید.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مدظله العالی)

به شک اعتنا نکند و فحص و بررسى لازم نیست .

دفتر حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)

خیر حکم به نجاست فرش نمی شود.

سوال: آیا دست زدن به چیز نجس باعث نجاست می شود و برای پاک شدن باید غسل هم کرد؟

هر گاه چیز پاکی با چیز نجس ملاقات کند و هر دو یا یکی از آن دو طوری رطوبت داشته باشد که به دیگری سرایت کند چیز پاک نجس می شود [1] و برای تطهیر و پاک نمودن آن بعد از برطرف کردن عین نجاست، اگر نجاست بول نباشد شستن یک مرتبه با آب کر یا جاری یا قلیل کفایت می کند و احتیاط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اینها را طوری فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود و اگر بخواهند چیزی را که به «بول» نجس شده با آب قلیل آب بکشند چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتی که بول در آن چیز نمانده باشد یک مرتبه ی دیگر که آب روی آن بریزد پاک می شود، ولی در لباس و فرش، و مانند اینها باید بعد از هر دفعه، فشار دهند تا آب از آن خارج شود. [2]

در هر صورت غسل واجب نیست مگر این که بدن کسی با بدن میت بعد از سرد شدن و قبل از غسل دادن ملاقات کند که در این صورت علاوه بر شستن آن قسمت از بدن خود که به بدن میت ملاقات کرده، باید غسل مس میت نیز انجام دهد. [3]

اما اگر چیز پاک با چیز نجس ملاقات کند و هر دو خشک باشند و یا رطوبت به قدری کم باشد که سرایت نکند آن چیز پاک نجس نمی شود و پاک است. [4]

[1] توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 88، مسئله 125.

[2] همان، ص 105، مسائل 159 و 160.

[3] همان، ص 306، مسئله 531 و 522.

[4] البته فتوای حضرات آیات بهجت و مکارم شیرازی این است که اگر دست انسان به بدن میتی که هنوز او را غسل نداده اند برسد اگر چه بدن میت خشک باشد، احتیاط در این است که دست را بشوید؛ همان، ص 88، مسئله 125.

سوال: آیا زمین چرخ اتومبیل را پاک می کند؟

همه مراجع غیر از آیت الله بهجت (ره) می گویند: کسى که با دست و زانو راه مى‏رود، اگر کف دست یا زانوى او نجس شود پاک شدن دست و زانوى او به وسیله راه رفتن محل اشکال است. همچنین است ته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهارپایان و چرخ اتومبیل و درشکه و مانند اینها. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 116، آیة الله بهجت(ره) در این باره می فرمایند: کسى که با دست و زانو راه مى‏رود، اگر دست یا زانوى او نجس شود، با راه رفتن پاک مى‏گردد. و هم چنین است ته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهارپایان و چرخ اتومبیل و گارى و مانند اینها بنا بر اظهر (احتیاط واجب))

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

بله، طهارت چرخ اتومبیل بر اثر حرکت بر روی زمین خالی از قوت نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.