تبیان، دستیار زندگی
: برانکو دو میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال پول گرفته است / جوسازی و حاشیه سازی ها زودگذر است دبیر فدراسیون فوتبال گفت: قرارداد برانکو ایوانکوویچ به طور غیرقانونی در تاریخ 31 خردادماه 85 فسخ شده است و این مربی طبق قرارداد ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داریوش مصطفوی با افشای پشت پرده فسخ قرارداد برانکو :

برانکو دو میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال پول گرفته است /

جوسازی و حاشیه سازی ها زودگذر است

دبیر فدراسیون فوتبال گفت: قرارداد برانکو ایوانکوویچ به طور غیرقانونی در تاریخ 31 خردادماه 85 فسخ شده است و این مربی طبق قرارداد بایستی تا 9 مهرماه به وظایفش در قبال تیم ملی فوتبال ایران عمل می کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر داریوش مصطفوی جزئیات قرارداد دوساله برانکو ایوانکوویچ را تشریح کرد و گفت: برانکو توسط فردی به نام «دارو بوسیچ» که پیش از این «بلاژویچ» را به فوتبال ایران معرفی کرده بود، به فدراسیون معرفی شده و با وی قرارداد دوساله ای از اول نوامبر 2004 (آبان 83) لغایت اول اکتبر 2006 (9 مهرماه 85) منعقد می شود.

وی که با سایت سازمان تربیت بدنی گفتگو می کرد ادامه داد: کل مبلغ قرارداد هم یک میلیون و 110 هزار دلار بوده است که طی 21 قسط به وی تمام و کمال پرداخته شده است. از سوی دیگر در قرارداد، بندی گنجانده شده بود که طی آن باید از مسابقات دوستانه و تورنمنتهایی چون «ال.جی» نیز ده درصد مبلغ پرداختی به فدراسیون به برانکو پرداخت می شد که اگر این مبالغ پرداختی را نیز در نظر بگیریم، برانکو چیزی در حدود 2 میلیون دلار دریافت کرده است.

مصطفوی افزود: از سوی دیگر و طبق مفاد قرارداد باید با راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی، ده درصد پاداش فیفا به برانکو پرداخت شود که اگر مبنا بر 7 میلیون یورو فیفا باشد، سهم برانکو می شود 700 هزار یورو که این مبلغ هنوز پرداخت نشده است.

وی در عین حال فسخ قرارداد برانکو در تاریخ 31 خردادماه 85 را غیرقانونی دانست و گفت: باتوجه به اینکه محمد دادکان پیش از این تاریخ استعفا کرده بود و حتی طبق مدارک موجود و اخبار منتشره در روزنامه ها، وی پیش از عزیمت تیم به جام جهانی با کارکنان فدراسیون خداحافظی کرده است، فسخ قرارداد برانکو وجاهت قانونی لازم را نداشته است.

مصطفوی افزود: بی شک وقتی سه ماه و 9 روز از قرارداد برانکو باقی مانده بود، دادکان نباید یک جانبه به خود حق می داد که قرارداد وی را فسخ کرده و او را از آمدن به ایران معاف کند. به طور طبیعی این کار حیف و میل پول بیت المال است و تا جایی که به بیت المال و حق دولت و مردم مربوط می شود، هیچ کس حق ندارد فردی دست به تصمیم گیری بزند. آنهم در شرایطی که برانکو به لحاظ سالها کار در ایران، باید به تهران می آمد و در گفت و گو با مسئولان فدراسیون، شرایط ادامه کارش را بررسی می کرد. نتیجه این کار غیرقانونی باعث می شود تا وقتی فدراسیون فوتبال ایران از برانکو به فیفا شکایت می کند و خواستار یک میلیون دلار خسارت می شود، فیفا طبق مدارک ارائه شده از سوی برانکو، حق را به این مربی می دهد و اعلام می کند مابقی حقوق و مزایای برانکو نیز بایستی بابت سه ماه و 9 روز یادشده به وی پرداخت شود.

وی با ابراز تأسف از تحرکات و اقداماتی که از سوی یک عده خاص در جهت ضربه زدن به منافع ملی فوتبال و ورزش ایران صورت می گیرد، گفت: متأسفانه یک گروه که دیگر دستی بر آتش ندارند، حالا که فوتبال به آرامش و ثبات رسیده و تیم ملی با نمایشی خوب، راه حضور در مرحله نهایی جام ملتهای آسیا را هموار کرده، می خواهند اوضاع و احوال موجود را نامتعادل جلوه دهند تا در این میان از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند.

مصطفوی به نامه محمد دادکان به رئیس کنفدراسیون آسیا اشاره کرد و گفت: در این نامه از بن همام در روز 13 سپتامبر (چهارشنبه 22 شهریور) تقاضای ملاقات می شود که رئیس کنفدراسیون در روز پنجشنبه 23 شهریور جواب می دهد که ما طی سه روز آینده آماده میزبانی از شما هستیم.

وی در عین حال با اشاره به اینکه کنار رفتن محمد دادکان اصلا" جنبه سیاسی نداشته است، گفت: مردم بیدار کشور که دیگر حی و حاضرند و نمی توان نظر آنان را عوض کرد. آنان به دفعات نارضایتی خود را از نتایج به دست آمده در جام جهانی اعلام کردند و جالب آنکه ما نه تنها به لحاظ فنی به انتظارها پاسخ مثبت ندادیم، بلکه به لحاظ فرهنگی نیز نمره مردودی گرفتیم و در تیم ملی از وحدت و همبستگی خبری نبود.

به گزارش "مهر" دبیر فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه چطور می شود رئیس فدراسیون سابق به اساسنامه فدراسیون در موقع انتخاب ایرادی وارد نمی کند، اما وقتی طبق همان اساسنامه عملکردش از سوی رئیس سازمان مورد سئوال قرار می گیرد، خرده می گیرد که نباید در کار فدراسیون دخالت شود؟ همه می دانند که در زمان مهندس مهرعلیزاده بندی به اساسنامه انتخابات فدراسیونها اضافه شد که طبق آن این حق برای رئیس سازمان تربیت بدنی تعریف شد که وی می تواند در صورت ناکارآمدی رؤسای فدراسیونها، عذر آنان را بخواهد. فکر می کنم خود آقای دادکان هم این مسئله را به خوبی می داند، حال اگر خود را به ناآگاهی زده اند، این دیگر بحث دیگری است. ضمن آنکه باید اضافه کنم، مهندس علی آبادی علیرغم تمام نامرادیها از سوی رئیس سابق فدراسیون، اصلا از این حق خویش استفاده نکرد و دادکان از پیش از کناره گیری خود خبر داده بود. جالب اینکه همین اساسنامه را نیز فیفا قبول کرده بود، چه در غیر این صورت دادکان رئیس فدراسیون نمی شد.

وی در عین حال از بازرسان حاضر در فدراسیون خواست تا به مردم بگویند که چه درفدراسیون قبلی گذشته است تا آنان به عنوان قاضیان امین در جریان کلیه مسائل قرار بگیرند و مسئولان سابق از جوسازی برای فوتبال این مملکت دست بردارند.

مصطفوی در عین حال گفت: به راستی چرا باید قرارداد تبلیغات دور زمین به مبلغ دو میلیارد و 300 میلیون تومان بسته شود، در حالی که رقم واقعی این قرارداد خیلی بالاتر از رقم منعقد شده است. امسال سازمان و فدراسیون این رقم را به سالی 7 میلیارد تومان به انضمام یک میلیارد اضافه رسانده اند تا این پول به جیب فوتبال رفته و در جهت توسعه کمی و کیفی این رشته هزینه شود. در حالی که مسئولان قبلی این قرارداد را 5 میلیارد و 700 میلیون تومان پایین تر از رقم واقعی بسته بودند تا سود و منافعش به جیب غیرفوتبالی ها رفته و سر فوتبال بی کلاه بماند.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته به لحاظ فنی و فرهنگی کار خاصی بنابر جایگاه فوتبال ایران صورت نگرفته است، گفت: به راستی الان می خواهند بروند و به فیفا چه چیز را بگویند؟! اگر بگویند که به دلیل مسائل سیاسی برکنار شده اند که سازمان و فدراسیون کلی مدارک دارند که می توانند آنها را به فیفا ارائه داده و ثابت کنند که کنار رفتن مسئولان قبلی فدراسیون، دلایل غیرسیاسی داشته است. ضمن آنکه عرض کردم، نمی توان طبق اساسنامه ای روی کار آمد و حالا که طبق آن اساسنامه کنار رفته اند، قواعد بازی را برهم زد و دست به جوسازی و حاشیه سازی برای فوتبال ایران زد. به راستی از محمد دادکان می پرسم آیا فسخ قرارداد برانکو ایوانکوویج در شهر لایپزیک آلمان از سوی شما، خیانت به منافع ملی ورزش و فوتبال و همینطور حیف و میل بیت المال کشور نیست؟

دبیر فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما ممکن است در مسائل فوتبال کشور اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما هیچ وقت این اختلاف سلیقه ها را به خارج نمی بریم و به منافع ملی فوتبال و ورزش پشت پا نمی زنیم. امروز نیز اگرچه گروهی به دنبال حاشیه سازی و ضربه زدن به منافع ملی ورزش ایران هستند، اما قطعا" ما طبق برنامه ریزی لازم، از طریق برگزاری مجمعی قانونمند در روز 24 آبان ماه، در حضور نماینده فدراسیون جهانی (فیفا) انتخابات فدراسیون را پیرو رأی عدم اعتماد اعضای مجمع به مسئولان قبلی فدراسیون برگزار خواهیم کرد تا با انتخابات مسئولان جدید فدراسیون با رأی مجمع قانونی فدراسیون، دغدغه های فیفا نیز رفع شده و اساسنامه جدید فدراسیون هم به تصویب برسد.

مصطفوی با تاکید بر اینکه فیفا در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی کند، گفت: وقتی همه چیز این فوتبال دولتی است و فدراسیون بدون کمکهای سازمان تربیت بدنی و دولت نمی توان روی پای خود بایستد، چطور می توان به مسئولان سازمان گفت که دغدغه توسعه این رشته را نداشه باشند و در مقابل ناکارآمدی ها هم سکوت کنند. بی شک فیفا وقتی ادله ما را ببیند و بشنود، مواضع خود را تعدیل خواهد کرد تا فوتبال ایران در جو و فضای خوب ایجاد شده نفس کشیده و در سایه همدلی و آرامش که مورد تایید مسئولان فدراسیون جهانی است، افقهای جدیدی از پیشرفت در این رشته را تجربه کند.

وی تاکید کرد: امیدوارم این مطالبی که در روزنامه ها به نقل از محمد دادکان می خوانیم، حقیقت نداشته باشد چراکه رؤسا ماندنی نیستند و آنچه ماندگار است فوتبال و ورزش است. روی این اصل همه باید دست به دست هم بدهند و زمینه رشد و شکوفایی فوتبال را فراهم آورلند. قطعا" این جوسازی ها و حاشیه سازی ها زودگذر است و حاشیه سازان از توطئه های خویش طرفی برنمی بندند.

دبیر فدراسیون در عین حال به نامه فیفا اشاره کرد و گفت: فیفا تا 15 نوامبر 2006 (24 آبان) به ما مهلت داده است تا در راستای اوضاع و احوال موجود دست به شفاف سازی بزنیم. استدلال فیفا نیز برمی گردد به ماده 17 اساسنامه این فدراسیون که طی آن اشعار دارد اگر رئیس فدراسیون سیاسی برکنار شود، فیفا این برکناری را قبول نخواهد داشت. همانطور که توضیح دادم دادکان به دلیل مسائل سیاسی کنار نرفته است و ما تمام مستندات خویش در این زمینه را به مسئولان فیفا ارائه خواهیم داد.

وی در پایان به قضیه برکناری خود اشاره کرد و گفت: در آن موقع نیز که بنده با وجود صعود تیم ملی به جام جهانی از فدراسیون عزل شدم، توسط «میشل زن روفن» قائم مقام دبیر کل فیفا نامه ای به دست رسید که اگر شما سیاسی برکنار شده اید، می توانید شکایت کنید تا فیفا عضویت فدراسیون ایران را به حالت تعلیق درآورد. من هیچ پاسخی‌ به این نامه ندادم و وقتی برای بار دوم نامه ای به دست رسید که مسئولان ورزش ایران می گویند کنار رفتن شما به علت بیماری قلبی است، نظر شما در این مورد چیست، در گفت و گوی تلقنی به قائم مقام دبیر کل فیفا اعلام کرد که بیماری قلبی اینجانب با استراحت قابل درمان است و از توجه آنان به خود تشکر کردم. شاید در آن موقع نیز برای من خیلی راحت بود که شکایت کنم اما در جهت منافع ملی ورزش و نظام حرفی نزدم تا به جایگاه ورزش ایران در دنیا خدشه ای وارد نشود. اما نمی دانم چرا عده ای امروز می خواهند تحت تاثیر منافع فردی، تیشه به ریشه فوتبال ایران بزنند!