تبیان، دستیار زندگی
در پی ایستادگی ایران در چالش هسته ای صورت گرفت چرخش استراتژیك آمریكا بوش عقب نشینی كرد. جرج بوش رئیس جمهور آمریكا با اعتراف به توانمندی ایران درعرصه هسته ای گفت: واشنگتن در پی یافتن راهی دیپلماتیك برای حل مساله اتمی ایران ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقب نشینی بوش!


در پی ایستادگی ایران در چالش هسته ای صورت گرفت چرخش استراتژیك آمریكا بوش عقب نشینی كرد.

جرج بوش رئیس جمهور آمریكا با اعتراف به توانمندی ایران درعرصه هسته ای گفت: واشنگتن در پی یافتن راهی دیپلماتیك برای حل مساله اتمی  ایران است.

بوش در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، مبنی بر این كه پیام شما به مردم ایران چیست، گفت:«من می خواهم به مردم ایران بگویم كه ما به تاریخ و فرهنگ شما احترام می گذاریم، ما مهارت فنی شما را می ستاییم و من می خواهم به مردم ایران بگویم كه اهمیت حاكمیت ارضی شما را درك می كنم، شما ملت سرافرازی هستید و می خواهید آینده مثبتی برای شهروندان خود ایجاد كنید.»

بوش در مورد مساله اتمی ایران گفت:«می دانم كه شما مردم ایران، برنامه اتمی را به نفع خود و داشتن این برنامه را به نفع حاكمیت خود و آن را حق مسلم خود می دانید، من این مساله را درك می كنم و به مردم ایران می گویم كه نگرانی های عمیقی درباره اهداف اتمی دولت شما وجود دارد. مبادا این دولت از دانش بدست آمده درباره صنعت اتمی غیرنظامی برای ساخت تسلیحات اتمی استفاده كند و از آن در جهت اهداف اعلام شده برخی از جناح حاكم خود مبنی بر حمله به اسرائیل و تهدید  آمریكا  بهره برداری كند و من به مردم ایران اعلام می كنم كه ما دنبال راه حلی هستیم تا شما برحق مسلم خود برای دست یابی به برنامه اتمی غیرنظامی دست یابید.»

رئیس جمهوری آمریكا پیشتر بارها با بیان آن كه ایران ازمنابع نفت وگاز فراوانی برخوردار است، مدعی شده بود ایرانی ها به انرژی هسته ای نیازی ندارند. آمریكا صراحتاً با هم پیمانان اروپایی خود درشورای امنیت سازمان ملل تلاش می كند ایران را از حق مسلم خود درداشتن برنامه صلح آمیز هسته ای محروم كند و در این مسیر حتی گزینه حمله نظامی به ایران را نیز منتفی ندانسته است.

وی بدون اشاره به تهدیدات روزافزون آمریكا درخصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود:«من به مردم ایران اعلام می كنم كه ما میلی به جنگ نداریم.»

بوش همچنین ابراز امیدواری كرد ایران به ایجاد ثبات درعراق كمك كند اما گفت:بهترین راه برای گفت و گو از طریق نوری المالكی نخست وزیر جدید عراق صورت خواهد گرفت.

وی همچنین خواستار برنامه ای جدید برای تبادل فرهنگی و آموزشی بین آمریكا و ایران درجهت گسترش تماس و اعتماد بین طرفین شد.

به نوشته واشنگتن پست، اظهارات بوش با توجه به اینكه دستگاه تبلیغاتی آمریكا درسال های اخیر دم از بررسی گزینه حمله نظامی  به تاسیسات اتمی ایران از سوی واشنگتن را مطرح می كند، یك چرخش استراتژیك تلقی می شود.

وی با اعتراف به نقش مهم ایران درمنطقه خاورمیانه مدعی شد:«آمریكا نیات ایران را برای تبدیل شدن به یك كشور پیشرفته به رسمیت می شناسد.»

بوش پیشنهاد كرد، غرب اورانیوم غنی شده را به ایران و دیگر كشورهای منطقه بدهد و فضولات اتمی آنها را جمع آوری كند.

رئیس جمهوری آمریكا بدون آن كه به بومی بودن دانش غنی سازی اورانیوم در ایران كه عمدتا درسال های تحریم به دست آمده اشاره كند، گفت: این برنامه جهانی، راه حلی خواهد بود كه به میل اساسی مردم ایران برای داشتن صنعت اتمی پاسخ خواهد داد.