تبیان، دستیار زندگی
آتش یکی از نیازهای انسانهاست. ما با آتش غذا درست می کنیم، گرم می شویم، آب گرم برای حمام آماده می کنیم و خیلی از مواد شیمیایی و صنعتی را به کمک حرارت آتش می سازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش از نشانه‌های خداست
آتش

آتش یکی از نیازهای انسانهاست. ما با آتش غذا درست می کنیم، گرم می شویم، آب گرم برای حمام آماده می کنیم و خیلی از مواد شیمیایی و صنعتی را به کمک حرارت آتش می سازیم. آتش یکی از نعمتهای بسیار خوب الهی است که البته فقط انسانها از آن استفاده می کنند.

خداوند حیوانات را از آتش بی نیاز کرده است. مثلا ما باید غذاها را به صورت پخته شده بخوریم. معده ی ما نمی تواند گوشت خام را هضم کند. اما معده ی یک شیر یا یک ببر طوری خلق شده که گوشت خام را به راحتی هضم می کند. می گویند گوشت خام در اسید معده ی حیوانات پخته می شود. مثل پخته و نرم شدن گل کلم و هویج در  ترشی.ما وقتی ترشی درست می کنیم آن را نمی پزیم. هیچ کس ترشی را روی حرارت درست نمی کند. بلکه هویج و کلم و بقیه مواد ترشی در اسید سرکه، پخته و نرم می شوند.

بنابراین خداوند حیوانات را به روشهای مختلفی از آتش بی نیاز کرده است. اما برای انسانها هم آتش را مثل آب و هوا به شکل آزاد در طبیعت قرار نداده است. بلکه آتش را در بعضی چیزها ذخیره کرده است. مثلا در چوب، در نفت و در گاز.

اگر آتش، آماده در طبیعت بود همه چیز را می سوزاند و یکی از مشکلات بزرگ زندگی آدمها می شد. ولی خداوند مهربان آن را به شکل ذخیره در بعضی مواد قرار داده است، تا خطری نداشته باشد و انسان بتواند به هر اندازه که لازم دارد از آن استفاده کند. بنابراین یکی از نشانه های حکمت و لطف الهی همین آتش است. قرآن بسیار می فرماید در آیات خدا تفکر کنید و به وجود خدا و حکمتهای او پی ببرید. اگر دوست دارید، بیشتر درباره ی آتش فکر کنید و مجموعه ای علمی از خواص آن و دانستنیهای جالب دیگری درباره ی آن گرد آوری کنید.

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

دانستنیهای سفره‌ی هفت سین...

میخهای زمین

دانستنیهای برفی

همه چیز درباره ویتامین c

دانستنیهای جالب

حقایق جالب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.